|
Auteur |
Bericht |
timtom
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 sep 2009 0:07 Onderwerp: Tips voor het schrijven van een goed verweer |
|
|
Hallo,
Ik ben op zoek naar tips voor het schrijven van een goed verweer tegen een vordering. Wie kan mij hier bij helpen. Surfend op het internet vind ik niet erg veel informatie.
alvast bedankt |
|
|
|
 |
elmajimbe
Leeftijd: 61 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: do 10 sep 2009 3:59 Onderwerp: |
|
|
Dit is natuurlijk een veel te algemene vraag, waar je dan ook alleen een algemeen antwoord op kan verwachten.
Als gedaagde/verweerder moet je eerst alle stellingen van de eiser/verzoeker die aan de vordering ten grondslag gelegd worden op een rijtje zetten.
Je kan dan je verweerschrift beginnen met zoiets als:
Gedaagde betwist alle stellingen van eiser tenzij nadrukkelijk hierna erkend. Gedaagde zal hierna de stellingen van eiser gemotiveerd weerleggen en een nadere toelichting geven van de feiten en omstandigheden
Je kunt dan beginnen met een uiteenzetting van de algemene feiten en omstandigheden die volgens jou van toepassing zijn.
Hierna ga je 1 voor 1 in op de stellingen van eiser, en weerlegt deze gemotiveerd, en voegt eventuele schriftelijke bewijsstukken als produktie bij.
Ga vooral in op elke stelling waarmee je het niet eens bent. De rechter zal onweersproken stellingen voor waar aannemen, en ook de onvoldoende gemotiveerd weerlegde stellingen. Zelfs een ongemotiveerde stelling van de eiser moet je gemotiveerd weerleggen, om niet de kans te lopen dat de rechter deze voor waar aanneemt.
Ga puntsgewijs, en gebruik meerdere punten als dat nodig is voor de overzichtelijkheid van je betoog, in op elke stelling. Een nieuwe stelling betekent een nieuw verweerpunt, ook al val je in herhaling.
Aan het eind van je betoog trek je een conclusie:
Gelet op het bovenstaande verzoekt gedaagde, zo het U Edelachtbare moge behagen:
* de vordering van gedaagde af te wijzen
* eiser te veroordelen in de kosten
_________________ Mensen zijn graag geboeid, maar niet graag gebonden. (Alexander Pola) |
|
|
|
 |
timtom
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 10 sep 2009 11:14 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor je antwoord. hier heb ik iets aan.  |
|