Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 15 jun 2025 11:51
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tijdstermijn bij bezwaar verkeersovertreding
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kernheimer

Leeftijd: 55
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Vissen

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 19:24    Onderwerp: Tijdstermijn bij bezwaar verkeersovertreding Reageer met quote Naar onder Naar boven

Goede avond,
na zoeken over mijn topic-onderwerp kwam ik op uw forum terecht in de hoop dat u een nieuweling wilt helpen.

ik heb een verkeersovertreding begaan. ( stom!) en heb daar een transactie voorstel voor gekregen. de overtreding was van nov. 2006, het voorstel van feb.2007.
Hierop heb ik een bezwaarschrift geschreven op 20 febr. en niets meer vernomen. Op 22 maart heb ik met een begeleidend schrijven de eerste brief met bezwaar nogmaals opgestuurd.
Ook niets meer van vernomen. Ik meende ( wat een hoogmoed) dat mijn verzoek misshien ingewilgd was, hand over hart enzo.
maar tot mijn verbazing, krijg ik heden een aangetekend schrijven, dat ik als 'verdachte' moet verschijnen voor een kantonrechter.
ik ben helemaal perplex.
is het niet zo dat na verloop van een bepaalde tijd, zonder tegen bericht, nog een ontvangstbevestiging, zo'n zaak verjaard? of niet meer geldig is??

ik zou blij zijn met hulp/antwoord.
met groet
Kern
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 21:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als het een transactievoorstel was ipv een bestuurlijke (WAHV) boete, dan ging het vermoedelijk om een wat zwaardere overtreding. Ik neem aan dat je 'bezwaarschrift', of misschien nog eerder het uitblijven van betaling, is opgevat als een verwerping het transactievoorstel. Dan is de volgende stap dat de strafvervolging wordt voortgezet.

Bij een bestuurlijke boete is de procedure wat anders. Die moet je gelijk betalen, maar je kunt daarbij administratief beroep instellen bij de OvJ. Als die je beroep ongegrond verklaart, kun je naar de kantonrechter (die dan als een soort bestuursrechter optreedt). Maar jij zit in het strafrechtelijke traject.

Strafbare feiten verjaren op den duur, maar niet al na een paar maanden. Een plicht om inzendingen te beantwoorden met een ontvangstbevestiging is er denk ik niet.

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 22:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Neem de kopietjes van de bezwaarschriften in elk geval mee (tip: overhandig kopieën aan de rechter, de OvJ en de griffier) en noem beslist dat je er nooit iets op gehoord hebt.
En breng dan alsnog maar je bezwaren naar voren.

Meer kun je denk ik even niet doen.
kernheimer

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 22:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Bona fides,
( niet Pythagoras?)

nee ik heb geen grote zware overtreding gehad, het was een doodordinaire 25 km te hard gereden buiten bebouwde kom. in plaats van 80, 105 gemeten. suf en stom.
maar ik vroeg me af, ( geen benul van justitie en recht hebbende ) of het niet zo is, dat men een bezwaarschrift toch minstens moet honoreren met een ongegrond verklaring, lijkt me wel zo logisch ?
tis een ramp. Smile
Het ging niet zo zeer om een ontvangstbevestiging, maar het leek me vrij logisch dat men waneer je een bezwaar tegen een voorstel doet, je niet gelijk naar een rechtbank stapt, maar eerst het bezwaar gegrond of ongegrond verklaart, desnoods met een briefje.
Overigens vind ik suf waneer bezwaarschrift wordt opgevat als verwerping. Ik meen dat dit toch heel wat anders is. een bezwaarschrift stelt toch niet automatisch een weigering van boetedoening.
Waneer een bezwaar ongegrond is verklaard, kun je toch als onderwerp van belangstelling alsnog het voorstel aannemen?
het heet toch niet voor niets transactie "voorstel" ?
Naief van me waarschijnlijk.

Mijn dank voor je antwoord.
kernheimer

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 22:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo Tiksimone,
ja dat zal ik zeker doen! Dank voor je tip!
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 22:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heel veel succes gewenst. Laat je t.z.t. de uitkomst nog even weten?
kernheimer

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja natuurlijk! het komt er pas 6 november door en ik ben momenteel druk bezig een verweer in elkaar te zetten. kan me helaas geen beroepsgenoot van u veroorloven en heb niet veel vertrouwen in rechtswinkels e.d.

ik heb begrepen dat ik een verweer mag sturen, naar de ojv, daar ga ik zeker gebruik van maken.
Smile
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 22:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kernheimer schreef:
nee ik heb geen grote zware overtreding gehad, het was een doodordinaire 25 km te hard gereden buiten bebouwde kom. in plaats van 80, 105 gemeten. suf en stom.

Dat lijkt mij een overtreding die onder de WAHV valt en waarvoor je dus een bestuurlijke boete zou moeten krijgen. Dan zou de OvJ jouw bezwaarschrift (eigenlijk beroepschrift) moeten behandelen, maar dan zou je ook geen dagvaarding voor een strafzaak ontvangen (eerder een deurwaarder om een niet betaalde boete te innen).

Dus ik begrijp dit niet helemaal. Is er letsel aan personen of schade aan goederen toegebracht? Hoe luidt de tenlastelegging?

Quote:

Bij een transactievoorstel krijg je de mogelijkheid om door het betalen van een boete verdere strafvervolging af te kopen. Betaal je niet, dan kan de OvJ een strafzaak beginnen.

Hoe een OvJ in zo'n strafrechtelijk traject precies met een protestbrief om moet gaan weet ik zo snel niet, maar het is in ieder geval geen bezwaarschriftprocedure. Misschien zijn je brieven aan het strafdossier toegevoegd.

Wanneer je eenmaal voor de rechter staat krijg je natuurlijk de kans om je woord te doen.

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 23:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Dat lijkt mij een overtreding die onder de WAHV valt en waarvoor je dus een bestuurlijke boete zou moeten krijgen. Dan zou de OvJ jouw bezwaarschrift (eigenlijk beroepschrift) moeten behandelen, maar dan zou je ook geen dagvaarding voor een strafzaak ontvangen (eerder een deurwaarder om een niet betaalde boete te innen).

Juice! dat bedoelde ik ook! trouwens de brief is vandaag gewoon door de post aangetekend bezorgd.

Quote:
Dus ik begrijp dit niet helemaal. Is er letsel aan personen of schade aan goederen toegebracht? Hoe luidt de tenlastelegging?

Neeeee!!!! nee zeg, doe me een lol! ik ben gewoon geflitst. met de stelling, 25 km buiten bebouwde kom te hard gereden. meer niet hoor!
ben zelf geinvalidiseerd door een ongeval ! hoop niet dat ik dat ooit een ander aandoe!

Quote:

Bij een transactievoorstel krijg je de mogelijkheid om door het betalen van een boete verdere strafvervolging af te kopen. Betaal je niet, dan kan de OvJ een strafzaak beginnen.

Klinkt wellicht erg dwars hoor, maar een voorstel is een voorstel en geen dwangoplegging. op een voorstel kan je ingaan OF een tegenvoorstel doen. Daar behoor je gewoon een antwoord op te krijgen. En dat ga ik aanvoeren! Dat is in princiepe mijn verweer! Als burger zonder gerechtelijke kennis, geen burgelijk wetboek in huis hebbende en zeker geen kennis van dit mooie vak te hebben, behoef je niet geacht te worden, op de hoogte te zijn, van de regels die ovj of advocatuur anderen opleggen.
Het is toch te zot voor woorden, dat je een 'voorstel' krijgt, daarop een tegenvoorstel doet en dan niets meer hoort..

Ja, ik ben erg onkundig!!! Ik hoor het jullie denken Smile

Quote:

Hoe een OvJ in zo'n strafrechtelijk traject precies met een protestbrief om moet gaan weet ik zo snel niet, maar het is in ieder geval geen bezwaarschriftprocedure. Misschien zijn je brieven aan het strafdossier toegevoegd.

Wanneer je eenmaal voor de rechter staat krijg je natuurlijk de kans om je woord te doen.

Ik ga daar ook zeker gebruik van maken! het moet niet zo zijn, dat je voor een verkeersovertreding als verdachte wordt uitgemaakt, in plaats van gedaagde! Dank U voor het meedenken! ( ik heb het nodig dat blijkt )

Mod: gequote stukken in 'quote' hokjes geplaatst.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 19 sep 2007 23:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoe luidt de (geanonimiseerde) tenlastelegging?

Aan [verdachte] is ten laste gelegd dat hij op 6 mei 2002 in het Mediapark te Hilversum, althans in Hilversum, althans in Nederland, ....

Dat je verdachte en niet gedaagde bent is in een strafzaak uiteraard normaal. Een verkeersovertreding is een strafbaar feit, dat wist je toch wel? Een burgerlijke wetboek heb je niet nodig, wel het wetboek van strafvordering.
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 20 sep 2007 7:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kernheimer schreef:
Waneer een bezwaar ongegrond is verklaard, kun je toch als onderwerp van belangstelling alsnog het voorstel aannemen?
Naief van me waarschijnlijk.

Dat is nu net het verschil tussen een WAHV overtreding (met een grote M op de brief) of een transactievoorstel (met een grote T op de brief). De eerste wordt bestuursrechtelijk afgehandeld, met bezwaar en beroep terwijl de tweede aanbod van de OvJ is ter voorkoming van verdere strafvervolging. Gaat u niet in op een transactievoorstel, dan volgt er een dagvaarding.

Toevallig gisteren nog een nieuwe dossier binnengekregen dat vergelijkbaar is: twee acceptgiro's, cliënt stuurt een 'bezwaarschrift' en er volgt vervolging.

Eén groot verschil: cliënt kreeg kort na het bezwaarschrift een briefje van de OvJ dat hij tot dagvaarding over zou gaan.
Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds