Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Kunnen (Kanton...
Boetes CJIB ni...
SEO
incasso proced...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 08 jul 2025 17:21
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tijdelijke verhuur hypotheekvrije woning
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Morris

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: za 03 aug 2013 9:02    Onderwerp: Tijdelijke verhuur hypotheekvrije woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien je huis hypotheekvrij is, mag je dan zelf vrijelijk beslissen, zonder vergunningen aan te hoeven vragen, of je je huis tijdelijk verhuurt? Of geldt ook in dat geval nog steeds dat je een vergunning van de gemeente nodig hebt, bv via Leegstandswet, of aan de andere voorwaarden moet voldoen die normaal aan een tijdelijk contract gesteld worden? Zoals hospitaverhuur, verhuur wegens sloop, diplomatenclausule etc.? Zijn de regels dan net zo strikt?

Verder, als blijkt dat het huis een status van conservatoir beslag heeft, mag de verhuurder het dan nog steeds verhuren. En ben je verplicht om de huurders op de hoogte te stellen van het feit dat het pand in conservatoir beslag is genomen terwijl het huurcontract reeds liep en dit dus al een aantal maanden zo is? En heeft een huurder bij een hypotheekvrije woning nog steeds recht op huurbescherming?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: za 03 aug 2013 14:33    Onderwerp: Re: Tijdelijke verhuur hypotheekvrije woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

Morris schreef:
Indien je huis hypotheekvrij is, mag je dan zelf vrijelijk beslissen, zonder vergunningen aan te hoeven vragen, of je je huis tijdelijk verhuurt?

Als eigenaar van een woning mag je de woning verhuren. Wel moet de woning dan nog steeds worden gebruikt als woning. Zonder hypotheek op de woning zal er ook geen bank zijn die moeilijk gaat doen.

In hoeverre die verhuur echt tijdelijk zal zijn is een tweede.

Een overeenkomst voor huur van woonruimte kan voor een "bepaalde tijd" (d.w.z. tijdelijk) worden overeengekomen. Tijdens die bepaalde tijd kan de huur in beginsel niet worden opgezegd (niet door de verhuurder en niet door de huurder). Na afloop van de bepaalde tijd onstaat vanzelf een huurovereenkomst voor onbepaalde tijd. Die kan door de huurder met één maand opzegtermijn worden opgezegd. De verhuurder kan de huur ook opzeggen, maar moet hiervoor een wettelijke grond zien te vinden. Dat laatste valt niet mee.

Onder omstandigheden zijn er wel mogelijkheden voor een verhuurder om een woning echt "tijdelijk" te verhuren, maar dat hangt sterk af van de omstandigheden en van hoe het contract wordt geformuleerd.

Quote:
Verder, als blijkt dat het huis een status van conservatoir beslag heeft, mag de verhuurder het dan nog steeds verhuren.

Dat mag niet en is waarschijnlijk zelfs strafbaar.

Quote:
En ben je verplicht om de huurders op de hoogte te stellen van het feit dat het pand in conservatoir beslag is genomen terwijl het huurcontract reeds liep en dit dus al een aantal maanden zo is? En heeft een huurder bij een hypotheekvrije woning nog steeds recht op huurbescherming?

Vertel ons eerst een wat nu eigenlijk de situatie is.

BerichtGeplaatst: za 03 aug 2013 17:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De woning die ik huurde (de huur is ondertussen opgezegd en sleutels ingeleverd) heeft sinds een maand of 4 conservatoir status. Ook zijn er andere huurders wiens contract ingegaan is nadat het pand in conservatoir beslag is genomen. Die wonen er sinds mei.

Mijn tijdelijke huurcontract liep van december tot eind augustus (bij aanvang contract was er naar mijn weten nog geen conservatoir beslag), maar ik heb na 8 maanden de huur opgezegd i.v.m. andere huurwoning via woningbouw. Door het vervroegd opzeggen, 1 maand te vroeg, beroept de verhuurder zich op een clausule waarin staat dat indien ik binnen 9 maand opzeg, hij gerechtigd is de borg te houden. Echter voor het aangaan van het huurcontract heb ik verhuurder nadrukkelijk gevraagd of ik bij vroegtijdig beëindigen van het contract wel mijn borg terug zou krijgen, waarop verhuurder aangaf dat dit geen probleem zou zijn. Ik heb dit zwart op wit staan. Nu het er op aankomt draait hij dat ineens terug, om maar niet mijn borg van ruim 1000 euro terug te hoeven betalen.

Verder gaf verhuurder dat aan dat hij mocht doen wat hij wilde, omdat het huis toch hypotheekvrij is. Aangezien er zeer strenge eisen zijn in Nederland om een woning tijdelijk te verhuren, vroeg ik mij af of het verschil maakt of je woning wel/geen hypotheek meer heeft in dat opzicht. Zijn de voorwaarden voor tijdelijke verhuur dus hetzelfde voor een hypotheekvrije woning als voor een woning met hypotheek? Hij verhuurt het namelijk al jaren alleen maar op basis van tijdelijke contracten van maximaal 9 maand; hij woont er zelf niet, het staat niet te koop en heeft geen vergunning van gemeente voor Leegstandswet. Verder is hij niet van plan er zelf in te gaan wonen, staat het niet klaar om gesloopt te worden, is hij geen expat etc. Het enige is dus dat het constant tijdelijk wordt verhuurd, maar de basis waarop dat wettelijk toegestaan is, is mij niet duidelijk. Je zou zeggen dat het een contract voor onbepaalde tijd is in dit geval.

In het contract staat niets anders dan: De overeenkomst is aangegaan voor bepaalde tijd, namelijk tot 31-08-2013. Verder geen uitleg op basis waarvan het een tijdelijk contract is of bijvoorbeeld info over vergunningen.

Omdat de eigenaar wel vaker met onwaarheden op de proppen komt, veel beloftes niet nakomt wat betreft onderhoud en er veel clausules in het contract staan die niet rechtsgeldig zijn, besloot ik info in te winnen, waarna bleek dat de woning in conservatoir beslag is genomen een aantal maanden geleden. Iets waarvan wij als huurders niets afwisten.
Hierdoor weet ik dus ook niet zeker of de woning daarvoor wel/geen hypotheek had en of er in de hypotheekakte een huurbeding stond waarbij tijdelijke verhuur toegestaan of verboden is. De eigenaar dreigt met juridische stappen omdat hij de borg wil houden en exorbitant hoge servicekosten vraagt waarvoor hij de borg wil gebruiken, dus vroeg ik mij af of de huurbescherming in dit geval ook van toepassing is, mocht het er op aankomen.
A.Verkerk

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2013 8:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Voor het overzicht is het handiger als je alles in één draadje houdt.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2013 12:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt me dat ik de vragen al heb beantwoord.

Hypotheek heeft sowieso vooral te maken met de relatie verhuurder-bank. Als de woning zonder toestemming van de bank wordt verhuurd betekent dat voor de verhuurder alleen dat hij bij executaire verkoop uit de woning kan worden gezet. Niet onbelangrijk natuurlijk, maar zolang het niet zo ver komt is er voor de huurder geen verschil.

Dus het "hypotheekvrij" argument heeft geen betekenis. Aan de andere kant staat het de verhuurder gewoon vrij om te verhuren. En tijdelijk verhuren betekent in deze context wat ik hierboven al heb uitgelegd. Tijdelijk voor 9 maanden = minimaal voor 9 maanden, ook van de zijde van de huurder.

Leegstandwet heeft hier niets mee te maken. Je hebt gewoon huurbescherming. Na afloop van de 9 maanden heb je een contract voor onbepaalde tijd, als je dan nog huurt tenminste.

BerichtGeplaatst: ma 05 aug 2013 13:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor jullie antwoorden, een en ander is nu duidelijk.
janssenj

Leeftijd: 64
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Morris schreef:
Bedankt voor jullie antwoorden, een en ander is nu duidelijk.

Beste Moris,

Let wel op dat je je verzekeraar informeert over de verhuur van je woning; laat je informeren over de risico's.... Google maar eens op hennepkwekerij verhuurmakelaar.....
FlyingDutchman

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: wo 07 aug 2013 23:25    Onderwerp: Re: Tijdelijke verhuur hypotheekvrije woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

[quote="bona fides"]
Morris schreef:

Quote:
Verder, als blijkt dat het huis een status van conservatoir beslag heeft, mag de verhuurder het dan nog steeds verhuren.

Bona fides, als ergens beslag op gelegd is, beperkt dat volgens Asser niet de beschikkingsbevoegdheid van de eigenaar.
Asser geeft aan dat een eigenaar dan alsnog een geldig hypotheekrecht zou kunnen vestigen bijvoorbeeld (al zal dit niet kunnen worden tegengeworpen tegen de beslaglegger).
Waarom zou de eigenaar dan niet mogen verhuren? Wat zie ik dan over het hoofd?
bona fides

BerichtGeplaatst: do 08 aug 2013 1:10    Onderwerp: Re: Tijdelijke verhuur hypotheekvrije woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

FlyingDutchman schreef:
bona fides schreef:
Morris schreef:

Bona fides, als ergens beslag op gelegd is, beperkt dat volgens Asser niet de beschikkingsbevoegdheid van de eigenaar.
Asser geeft aan dat een eigenaar dan alsnog een geldig hypotheekrecht zou kunnen vestigen bijvoorbeeld (al zal dit niet kunnen worden tegengeworpen tegen de beslaglegger).

Er is een verschil tussen iets niet kunnen en iets niet mogen.

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Kreeft

BerichtGeplaatst: zo 11 aug 2013 23:16    Onderwerp: Re: Tijdelijke verhuur hypotheekvrije woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
FlyingDutchman schreef:
bona fides schreef:
Morris schreef:

Dat is geen antwoord. Zou je wellicht zo vriendelijk kunnen zijn dat iets toe te lichten? Alvast bedankt.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 12 aug 2013 0:43    Onderwerp: Re: Tijdelijke verhuur hypotheekvrije woning Reageer met quote Naar onder Naar boven

FlyingDutchman schreef:
bona fides schreef:
FlyingDutchman schreef:
bona fides schreef:
Morris schreef:

Dat is geen antwoord. Zou je wellicht zo vriendelijk kunnen zijn dat iets toe te lichten? Alvast bedankt.

Jij lijkt te proberen te onderbouwen waarom de de eigenaar van een woning waarop beslag rust die woning zou mogen verhuren. Jouw redering lijkt te zijn "hij kan het, dus hij mag het". Die onderbouwing heb ik met 1 zin onderuit gehaald: dat iets kan, betekent niet dat het mag.

Nu wil je blijkbaar weten waarom het niet zou mogen. Tja, omdat het om een beslag gaat... De beslagene mag geen handelingen verrichten die de beslaglegger in zijn verhaalsmogelijkheden schaadt. Een huis verhuren schaadt de verhaalsmogelijkheden. Je moet die huurder er weer uit zetten etc.

Uit art. 505 lid 2 Rv volgt zelfs dat de (op het moment van het aangaan van de huurovereenkomst niet van het beslag wetende) huurder de huurovereenkomst tegen de beslaglegger kan inroepen. Het is voor de beslaglegger dus niet alleen praktisch problematisch de huurder eruit te krijgen, maar ook juridisch. De benadeling van de beslaglegger is evident.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds