|
Auteur |
Bericht |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 9:24 Onderwerp: |
|
|
Eva schreef: | MiriamvL schreef:
Quote: | je kan niet zomaar een wet maken die in strijd is met klassieke grondrechten... |
Waarom niet, de rechter mag toch niet toetsen aan de GW....???!  |
Nee dat moet de wetgever zelf doen. Het enkele feit dat de rechter niet de bevoegdheid heeft om wetgeving te toetsen mag zeker geen vrijbrief zijn om de grondwet schenden. Hoe je het ook wendt of keert, een schending zou het blijven. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
Flash Moderator
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 13:13 Onderwerp: |
|
|
Het spijt me, maar ik blijf toch echt bij mijn mening. Of het nu gaat om een gestolen brood of een terroristische actie. Naar mijn mening dient er voor de sanctie gekeken te worden naar de daad en niet naar andere omstandigheden die erbij betrokken zijn, zoals hier gedaan wordt naar het aantal nationaliteiten.
Of je nu één, twee of driehonderd nationaliteiten hebt, ieder hoort op dezelfde wijze behandeld te worden. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
maar in beide ongelooflijk krachtig.
Deze liefde is pas ontstaan,
maar nu al voor eeuwig prachtig.... |
|
|
|
 |
Eva
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 13:24 Onderwerp: |
|
|
@Duch: Dat snap ik uiteraard, het was dan ook enigszins ironisch bedoeld lieverd! Wat ik gewoon wilde zeggen is dat ze natuurlijk in principe die wet er wel door kunnen laten komen, ookal denken sommigen dat het in strijd is met bepaalde grondrechten. Dat zullen we dan nooit weten als we art120 niet afschaffen. |
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 14:07 Onderwerp: |
|
|
Maar dan is er nog altijd dat artikel in het EVRM dat discriminatie op welke grond dan ook verboden is, en daar kan wel aan getoetst worden..
Maar begrijp ik nou goed dat er een artikel in het EVRM is dat het afnemen van een tweede nationaliteit mag als de persoon in kwestie die tweede nationaliteit niet waardig blijkt te zijn?!
Ik wil terroristen helemaal niet over bol aaien, in tegendeel zelfs, maar ik heb mijn juridische pruik op in deze discussie Daarbij vraag ik me ook af wat het afpakken van nationaliteit helpt in het bestrijden van terrorisme, ik ben wat dat betreft erg sceptisch... geen straf zal preventief helpen, wat ze doen niets liever dan martelaar zijn...
Grondrechten gelden voor iedereen, dat houdt niet opeens spontaan op na een misdaad... |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 16:29 Onderwerp: |
|
|
Het helpen in het bestrijden van terrorisme door het afpakken van de nationaliteit moet je voornamelijk zien in samenhang met het feit dat de personen dan het land uitgezet kunnen worden. Oftewel, het probleem wordt gewoon doorgeschoven naar het land waar de persoon dan terecht komt. _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
MiriamvL
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 2826
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 16:36 Onderwerp: |
|
|
Ja, of ze gaan nog meer haat koesteren, en komen dan terug (auto, bus, trein, EU vluchten, allemaal geen (goede) grenscontrole) en gaan dan voor nog een rondje de boel terroriseren... |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 16:44 Onderwerp: |
|
|
Oh ze blijven zich echt wel bezig houden met terrorisme hoor, daar hoef je je niet druk over te maken! Daarom zeg ik al, het probleem wordt verschoven en niet opgelost....Vraag me overigens af of het op te lossen is... _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
Ingeborg
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 16:46 Onderwerp: |
|
|
MiriamvL schreef: | Ja, of ze gaan nog meer haat koesteren, en komen dan terug (auto, bus, trein, EU vluchten, allemaal geen (goede) grenscontrole) en gaan dan voor nog een rondje de boel terroriseren... |
Het lijkt me niet zinloos om terroristen hun nederlandse nationaliteit af te pakken en het land uit te zetten. Als dit niet zou gebeuren zouden mensen toch ook klagen, dat de overheid niets tegen terroristen doet? |
|
|
|
 |
Flash Moderator
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 16:47 Onderwerp: |
|
|
Ja, maar je lost uiteindelijk niets op. Je houdt de mensen tevreden terwijl ze nog net zoveel risico lopen als daarvoor. Hoe heet dat ook alweer??? Is dat niet window-shopping?? (dingen mooier voordoen dan dat ze zijn...) _________________ Liefde in twee verschillende werelden,
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 16:58 Onderwerp: |
|
|
Mensen tevreden houden met een dooie mus  |
|
|
|
 |
Ingeborg
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 1877
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 17:09 Onderwerp: |
|
|
Iemand doodmaken met een blije mus  |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 17:15 Onderwerp: |
|
|
Flash schreef: | Is dat niet window-shopping?? (dingen mooier voordoen dan dat ze zijn...) |
Volgens mij was dat window-dressing oftewel naar echt Nederlands mooie gordijnen ophangen  |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 17:17 Onderwerp: |
|
|
Da's wel heel pijnlijk
Flash, je begrijpt me inderdaad, ben het er geheel mee eens dat we een (waarschijnlijk) niet op te lossen probleem hebben met de terroristen... (behalve natuurlijk het oprollen van de netwerken en zorgen dat ze nooit meer daglicht te zien krijgen.. mwahaha ) |
|
|
|
 |
marcel
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 17 nov 2004 23:53 Onderwerp: |
|
|
Op te lossen is het natuurlijk nooit. Maar het gaat me dan ook vooral om situaties, waarin iemand wordt veroordeeld voor het voorbereiden van een terroristische daad. Dat valt ook onder hoogverraad, en dan zou het wetsvoorstel dus preventief werken!
En ja je begrijpt het goed, het EVRM heeft de Nderlandse wetgever inderdaad die ruimte gelaten, alleen is daar tot nu toe nog geen gebruik van gemaakt. Maar ja, CNN sloeg de spijker op de kop: ''Final strike for Dutch tolerance!'' |
|
|
|
 |
MiriamvL
|
Geplaatst: do 18 nov 2004 11:03 Onderwerp: |
|
|
Maar zou er dan geen risico zijn dat er misbruik van gemaakt wordt om minder leuke mensen het land uit te zetten, *voorbereiding* lijkt me niet echt heel strak te bewijzen?
CNN sloeg inderdaad de spijker op de kop  |
|
|
|
 |
|