Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:54
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tewerkstelling en loonbetaling vorderen
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Alziend Oog

Alziend Oog

Leeftijd: 35
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: ma 11 feb 2013 13:59    Onderwerp: Tewerkstelling en loonbetaling vorderen Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste forumleden, graag hoor ik uwer visie op de volgende situatie:

Onlangs heb ik te horen gekregen dat de onderneming waar ik reeds 3,5 jaar, naast mijn studie, werkzaam ben in een dermate slechte financiële toestand verkeerd dat het personeelsbestand zal worden verkleind en ook ik door deze ontwikkeling zal worden getroffen. Voor enkele werknemers is een ontslagaanvraag ingediend bij het UWV, maar voor mij acht de werkgever dit niet noodzakelijk.

Ik heb een arbeidsovereenkomst van onbepaalde tijd met onbepaalde arbeidsomvang en werk ieder weekend gemiddeld 10 uren. Mede door de onbepaalde arbeidsomvang is de werkgever van mening dat er sprake is van een oproepcontract. Werkgever geeft dan ook aan dat mijn arbeidsovereenkomst niet wordt beëindigd, maar dat ik simpelweg niet meer zal worden opgeroepen.

Met dit laatste ben ik het echter niet eens. Mijns inziens is er namelijk nooit sprake geweest van een oproepcontract. Een dergelijke oproepcontract ziet immers op het incidenteel tewerkstellen van arbeidskrachten bij onvoorziene omstandigheden, terwijl ik gewoon standaard op ruim van te voren ingeroosterde uren werk. Het werkrooster wordt ruim een maand van te voren gepubliceerd en van mij wordt verwacht ook voor deze publicatie vrije dagen en dergelijke aan te geven. Van "oproepen" is dus niet bepaald sprake.

Indien de werkgever besluit mij niet meer op te roepen, of dus eigenlijk niet meer in te roosteren, wil ik het hier niet bij laten zitten. Mijns inziens kan ik tewerkstelling en loonbetaling vorderen indien de werkgever daadwerkelijk besluit mij niet langer in te roosteren, waarbij de arbeidsomvang zal moeten worden vastgesteld aan de hand van art. 7:610b BW. Indien de werkgever dan toch mijn arbeidsovereenkomst wilt beëindigen, zal dit wel door ontbinding of opzegging moeten plaatsvinden.

Heb ik het bij het rechte eind en zo ja, op welk moment moet deze vordering worden ingesteld? Nu het bekend is geworden dat ik niet langer wordt ingeroosterd of zodra het nieuwe rooster is gepubliceerd en ik daar uiteraard niet op sta?

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 11 feb 2013 15:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij heb je gelijk. Het niet meer oproepen staat gelijk aan een onregelmatige opzegging. Ik zou zo snel mogelijk een aangetekende brief aan je werkgever sturen dat je bereid bent om te blijven werken. Omdat je werkgever in moeilijkheden verkeert is het misschien verstandig om in overleg met hem te treden: bij een eventueel faillissement kan je naar je geld fluiten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marja.verstralen

Leeftijd: 44
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: ma 11 feb 2013 16:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, alleen het niet te werk stellen is niet gelijk te stellen aan onregelmatige opzegging. Het niet meer te werk stellen is een omstandigheid die in de risicosfeer van de werkgever valt, zodat u op grond van art. 7:628 BW recht hebt op loondoorbetaling (met eventueel verhogingen van art. 7:625 BW en 6:119/120 BW). U moet dan inderdaad uw werkgever een aangetekende brief sturen waarin u zich bereid verklaart de overeengekomen arbeid te verrichten. Op grond van het rechtsvermoeden van art. 7:610b BW wordt de overeengekomen arbeidsduur bepaald.
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: ma 11 feb 2013 16:56    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Toevoeging: daarnaast kunt u inderdaad feitelijke tewerkstelling vorderen op grond van art. 7:611 BW (goed werkgeverschap).
Regin

BerichtGeplaatst: vr 15 feb 2013 18:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

marja.verstralen schreef:
Ja, alleen het niet te werk stellen is niet gelijk te stellen aan onregelmatige opzegging.

Ik baseerde mij bij mijn stelling op een uitspraak van de Nijmeegse kantonrechter: http://www.penoactueel.nl/arbeidsrecht/jurisprudentie/kantonrechter-niet-meer-oproepen-is-opzegging-7333.html
marja.verstralen

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013 15:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind het een vreemde uitspraak. De rechtsgevolgen van niet oproepen zijn heel anders dan van opzegging. Bij niet oproepen blijft de arbeidsovereenkomst voortduren, zodat de werknemer op grond van het rechtsvermoeden van art. 7:610b BW en art. 7:628 BW aanspraak maakt op loondoorbetaling, indien hij bereid is de bedongen arbeid te verrichten.
Bij opzegging is de arbeidsovereenkomst nietig en heeft de werknemer enkel recht op schadevergoeding (art. 7:677 lid 2 BW). Wel kan hij herstel van de arbeidsovereenkomst vorderen, art. 7:682 BW.
Volgens mij klopt de uitspraak niet.
bona fides

BerichtGeplaatst: ma 18 feb 2013 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het is een kwestie van interpretatie. De kantonrechter legde de brief van de werkgever aan de hand van art. 3:33 en 3:35 BW uit als een opzegging.

Een iets anders geformuleerde brief onder iets andere omstandigheden (en met een iets andere rechter) zou wellicht slechts worden uitgelegd als een feitelijke mededeling dat de werknemer niet meer zal worden opgeroepen (in plaats van als een eenzijdige opzegging).

In het geval van TS zou ik zeggen dat er geen sprake is van een opzegging. De werkgever bedoelt het niet als een opzegging en TS begrijpt het ook zo. Je kunt m.i. niet opzeggen terwijl je in goed begrijpelijk Nederlands zegt dat je niet opzegt. (Maar ik sluit niet uit dat de Nijmeegse kantonrechter er ook hier een opzegging in zal willen lezen.)

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013 0:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alziend Oog schreef:
Voor enkele werknemers is een ontslagaanvraag ingediend bij het UWV, maar voor mij acht de werkgever dit niet noodzakelijk.

Uit het citaat blijkt toch dat de werkgever graag hetzelfde gevolg als ontslag bij de oproepkracht wil bewerkstelligen, en dat denkt te kunnen doen via het niet meer oproepen?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 19 feb 2013 0:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Regin schreef:
Alziend Oog schreef:
Voor enkele werknemers is een ontslagaanvraag ingediend bij het UWV, maar voor mij acht de werkgever dit niet noodzakelijk.

Uit het citaat blijkt toch dat de werkgever graag hetzelfde gevolg als ontslag bij de oproepkracht wil bewerkstelligen, en dat denkt te kunnen doen via het niet meer oproepen?

Klopt, maar dat betekent toch (juist) niet dat zijn verklaring moet worden begrepen (art. 3:33/35 BW) als opzegging van de arbeidsovereenkomst met TS?

Naar mijn mening bevat de brief slechts een feitelijke mededeling. TS dient m.i. het advies van Marja op te volgen. Eventueel zou hij nog kunnen informeren of zijn werkgever wellicht heeft bedoeld de arbeidsovereenkomst op te zeggen, maar het lijkt mij dat de werkgever dit zal ontkennen.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds