|
Auteur |
Bericht |
dytje
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UM
|
Geplaatst: do 05 jun 2008 21:04 Onderwerp: Terugwerkende kracht bij stopzetting alimentatie |
|
|
Voor een vriend van mij probeer ik dit uit te vinden:
Sinds eind december ben ik gestopt met mijn studie, om vervolgens in september een andere richting uit te gaan. De studie ging niet de kant op wat ik wilde en ik had mijn Propedeuse binnen dus ga ik naar de universiteit in september.
Mijn ouders zijn gescheiden en sinds mijn 18e verjaardag betaalt mijn vader de alimentatie aan mij. Dit betaal ik weer aan mijn moeder en haar vriend, omdat ik nog thuis inwoon.
Toen ik dit aan mijn vader vertelde weigerde hij nog alimentatie te betalen. Ik ging namelijk voor dat half jaar werken. Eerst voor 20 uur in de week en later iets meer omdat ik van job wijzigde zodat ik niet vast zat aan werk binnen kantooruren en zo het makkelijker kon gaan combineren met mijn studie in september (en dan natuurlijk ook een contract met minder uren zou pakken). Het geld was gewoon fijn om alvast te sparen voor mijn komende studie.
Iedereen die ik sprak vertelde me dat hij gewoon moet betalen, wat ik ook doe aan werk. Daarom heb ik in overleg met mijn moeder een instantie (Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen) ingeschakeld die dit int.
De 16e mei kregen we een brief in de bus. Van zijn advocaat. Dat hij volgens artikel I:397 lid I BW geen onderhoudsgelden hoeft te betalen als ik in mijn eigen levensonderhoud kan voorzien. Hierdoor hebben wij contact opgenomen met een advocaat over dit. De advocaat zegt dat ik in totaal (onderhoudsgeld + salaris) meer verdien dan 881 euro en dus boven de bijstand zit. Hierdoor zou ik geen recht op dat geld hebben.
De advocaat stelde voor een schikkingsvoorstel te doen. I.p.v. 268,- per maand er 200,- van te maken. Mocht hij er niet mee akkoord gaan dan een rechtzaak te beginnen. Zo zou ik meer kans hebben omdat de rechter dan ziet dat ik in ieder geval geprobeerd heb het onderling op te lossen.
Nu is mijn vraag: als door de rechtbank mijn alimentatie op nihil wordt gesteld, kan dit met terugwerkende kracht? Of heb ik tot de uitspraak gewoon recht op de alimentatie?
Alvast bedankt! |
|
|
|
 |
sietske1980
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 551
|
Geplaatst: do 05 jun 2008 23:22 Onderwerp: |
|
|
in principe kan hij vragen met terugwerkende kracht vanaf het moment dat jij jezelf kon bedruipen. maar meestal wordt gezegd dat ali naar zijn aard van maand tot maand verbruikt wordt en wordt als ingangsdatum datum van zijn verzoekschrift tot verlaging gebruikt. vanaf dat moment kon jij er rekening mee houden dat er een verandering aan zat te komen.
je kunt ook als zelfstandig verzoek vragen de ali op nihil te zetten tot jij weer gaat studeren (maar max tot je 21e jaar). anders moet jij straks weer een procedure beginnen in sept als je weer begint met studeren.
klopt het bedrag wat hij betaalt een beetje met wat hij volgens IBG aan ouderbijdrage zou moeten voldoen?
als jij echt aantoonbaar reserveert voor je studie (collegegeld/boeken etc), zou ik dat zeker aanvoeren. en je betaalt nu zorgpremie enzo. allemaal factoren die het studerend leven heel duur maken. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 05 jun 2008 23:30 Onderwerp: Re: Terugwerkende kracht bij stopzetting alimentatie |
|
|
Ouders (en stiefouders) zijn verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie van hun meerderjarige kinderen jonger dan 21 jaar (art. 1:395a BW). Die verplichting bestaat ook als het kind al zelf in zijn levensonderhoud kan voorzien (art. 1:392 lid 2 BW).
Bij het bepalen van het verschuldigde bedrag worden gekeken naar de behoeften van de tot onderhoud gerechtigde en de draagkracht van de tot uitkering verplichte personen (art. 1:397 BW).
dytje schreef: | Mijn ouders zijn gescheiden en sinds mijn 18e verjaardag betaalt mijn vader de alimentatie aan mij. Dit betaal ik weer aan mijn moeder en haar vriend, omdat ik nog thuis inwoon. |
Niet alleen je vader is verplicht te voorzien in de kosten van levensonderhoud en studie, je moeder is dat ook (en als je moeder met haar vriend is getrouwd of een geregistreerd partnerschap heeft, dan die vriend ook). Daarom vind ik het vreemd dat je het volledige bedrag aan kinderalimentatie aan je moeder afdraagt. Waar bestaat haar bijdrage in je levensonderhoud dan nog in?
Als het idee is dat je moeder minder hoeft bij te dragen gezien je eigen inkomsten, dan hoeft je vader ook minder bij te dragen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|