|
Auteur |
Bericht |
Kremers-Waal
Leeftijd: 48 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 01 jun 2007 21:08 Onderwerp: Terugvordering betaald salaris |
|
|
Hallo iedereen, wellicht dat iemand ons kan helpen met het verduidelijken wat nu wel of juist niet kan.
Het volgende is er aan de hand;
Vorige week kreeg mijn vriendin, werkzaam bij bedrijf X, te horen dat er al 1,5 jaar teveel salaris is uitbetaald en dat er nu een bedrag van circa 961 euro wordt terug gevorderd, in uren is dit 151 uur. Een simpel rekensommetje leert dat het dus om 2 uur per week gaat. Registratie van de gewerkte uren verloopt via de (verkoop)kassa.
Omdat ze toentertijd ook qua salaris omhoog is gegaan, diploma toeslag & assistente toeslag, kon ze dus niet weten dat er teveel uitbetaald werd.
Als zij vraagt om een berekening (bewijs) van de teveel uitgekeerde uren krijgt ze te horen dat het haar eigen verantwoordelijkheid.
Nu wil het feit dat ze per 31 mei haar ontslag heeft ingediend en bedrijf X aangeeft het laatste salaris niet uit te zullen betalen.
Inmiddels heb ik onderstaande brief gisteren verstuurd per fax en mail. Morgen gaat de brief nog per aangetekende post verstuurd worden.
Bedrijf X brief 310507 schreef: |
Geachte heer/mevrouw,
Langs deze weg willen wij ons ongenoegen uiten met betrekking tot het in één keer terugvorderen van € 961,00 in verband met, volgens jullie administratie, te veel uitbetaalde uren gedurende de afgelopen 1½ jaar. Ondanks ons verzoek om een berekening te tonen waaruit blijkt dat dit daadwerkelijk zo is, wordt er vandaag keihard door mevrouw Y. tegen mijn vriendin, Martine van der Waal, gezegd dat het haar eigen verantwoordelijkheid is.
Dus langs deze weg nogmaals het verzoek tot het tonen van een berekening, waaruit het een en ander moet blijken! Mocht hieruit blijken dat het toch zo zou zijn, zijn wij van mening dat de fout bij jullie eigen administratie ligt en dat je het bedrag niet zomaar in één keer kan terugvorderen op ons.
Mocht normale communicatie nog steeds niet mogelijk zijn, zien wij ons genoodzaakt om het FNV en zonodig een advocaat in te schakelen.
Mede hierdoor, maar ook door de werksfeer op de vestiging Den Haag, heeft mijn vriendin inmiddels gesolliciteerd bij een ander bedrijf en is daar heden morgen aangenomen. Vandaag heeft zij haar ontslagbrief ingeleverd bij mevrouw Y. Haar laatste werkdag zal 21 juni zijn.
In afwachting van uw reactie, verblijven wij,
Met vriendelijke groet,
Martine van der Waal & Marco Kremers |
Ben benieuwd naar jullie tips, trucs en op- en/of aanmerkingen.
Alvast bedankt!!!
Laatst aangepast door Kremers-Waal op za 02 jun 2007 20:55, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
annemiekewp
Leeftijd: 54 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 595
|
Geplaatst: vr 01 jun 2007 21:49 Onderwerp: |
|
|
anonimiteit wordt op prijs gesteld: ik denk dat 't verstandig is alle namen te verwijderen uit je bericht! |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 01 jun 2007 22:48 Onderwerp: |
|
|
Inderdaad, tenzij het echt nodig is om het verhaal te begrijpen is anonimiteit het uitgangspunt. Hier is geen reden om de naam van het bedrijf of individuele medewerkers te noemen.
Post = geanonimiseerd. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 01 jun 2007 22:51 Onderwerp: |
|
|
Inhoudelijk: als het bedrijf geld terug wilt vorderen c.q. wilt inhouden van het loon moeten ze dat inderdaad kunnen bewijzen. In principe is de vertrekte loonstrook daarvoor voldoende. Je vriendin weet, althans behoort te weten, hoeveel ze uitbetaald had moeten krijgen. In die zin is het inderdaad haar eigen verantwoordelijkheid dat niet is opgevallen dat ze meer heeft ontvangen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: za 02 jun 2007 0:08 Onderwerp: |
|
|
Michèle schreef: | Post = geanonimiseerd. |
Nog niet helemaal.
Ter zake: over zo'n lange periode te veel uitbetaald salaris (als dat al zo is) kan niet meer op het salaris worden ingehouden. Zie bijvoorbeeld hier. De werkgever behoort het reguliere salaris uit te betalen, en een goed onderbouwde vordering bij je in te dienen. Klopt het, dan dien je het te veel betaalde terug te betalen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Kremers-Waal
|
Geplaatst: za 02 jun 2007 20:53 Onderwerp: |
|
|
annemiekewp schreef: | anonimiteit wordt op prijs gesteld: ik denk dat 't verstandig is alle namen te verwijderen uit je bericht! |
Sorry!
Bedankt voor het aanpassen van mijn bericht... |
|
|
|
 |
Marco Knol
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: zo 03 jun 2007 2:00 Onderwerp: |
|
|
Hmm, hoe oud is je vriendin? € 961 voor 151 uur is € 6,36 per uur. Dat is onder het wettelijk minimumloon voor volwassenen (vanaf 23 jaar dus in deze). Als je vriendin van jouw leeftijd is zou zij wel eens een aanzienlijke vordering kunnen hebben op haar werkgever. |
|
|
|
 |
Kremers-Waal
|
Geplaatst: zo 03 jun 2007 10:30 Onderwerp: |
|
|
Marco Knol schreef: | Hmm, hoe oud is je vriendin? € 961 voor 151 uur is € 6,36 per uur. Dat is onder het wettelijk minimumloon voor volwassenen (vanaf 23 jaar dus in deze). Als je vriendin van jouw leeftijd is zou zij wel eens een aanzienlijke vordering kunnen hebben op haar werkgever. |
Vriendin is 21 (13-10-1985) |
|
|
|
 |
Marco Knol
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 1:27 Onderwerp: |
|
|
Dan zit het denk ik wel goed met het minimumloon. Mocht je het willen nakijken; www.minszw.nl en zoeken op minimumloon.
Voor het overige; de werkgever mag eea best verrekenen, maar moet wel rekening houden met de beslagvrije voet. Werkgever kan dus niet het volledige loon verrekenen zonder toestemming van werknemer. Wel de volledige vakantietoeslag. |
|
|
|
 |
Kremers-Waal
|
Geplaatst: di 05 jun 2007 21:30 Onderwerp: |
|
|
Tot op de dag van vandaag is er nog geen enkele reactie vanuit het bedrijf op onze fax, mail of aangetekende brief  |
|
|
|
 |
Sabine-
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvU
|
Geplaatst: wo 06 jun 2007 19:33 Onderwerp: |
|
|
Ik ken dat, ik heb ooit een bedrag van 175 euro terug moeten betalen, dit omdat het uitzendbureau een fout heeft gemaakt. Ook moest alles in een keer terug, maar als je contact op neemt kan het ook in termijnen meestal, of tenminste zij stonden er voor open. Ik zelf zou niet zo snel een rechtszaak beginnen tegen een werkgever, want de werkgevers staan vaak sterk, ook al wordt de werknemer beschermd in het BW. In het kader van redelijkheid zou met zo 'n groot bedrag een versprijding lijkt me wel het minste zijn. Mijn uitzendbureau kwam gelijk met bewijs aanzetten, zonder bewijs sta je niet sterk. _________________ carpe diem quam minimum credula postero |
|
|
|
 |
Marco Knol
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 4:15 Onderwerp: |
|
|
't kan natuurlijk ff duren voor je antwoord krijgt.
Maar, uiteindelijk zullen ze moeten komen met iets wat op bewijs lijkt van hun stelling dat je vriendin teveel loon heeft ontvangen. Het is niet meer dan normaal dat je een vordering kunt aantonen.
Bovendien, de werkgever heeft hier de bewijslast. Ten eerste zijn zij degenen die stellen, en dus moeten bewijzen, ten tweede hebben zij als werkgever een "administratieplicht", dat wil zeggen, van een werkgever mag verwacht worden dat ie dit soort zaken, als i.c. het aantal gewerkte uren, bijhoudt.
Mocht je halverwege deze maand nog niets vernomen hebben attendeer ze dan ook even op artikel 7:625 BW en dat je graag binnen 3 werkdagen het loon bijgeschreven wil zien. Werkt dat ook niet dan zou ik de vakbond inschakelen.
Artikel 7:625 BW gaat over de wettelijke verhoging. 1e drie dagen te laat niet, daarna 5 dagen 5% per dag en daarna 1% per dag, tot maximaal 50%. |
|
|
|
 |
Kremers-Waal
|
Geplaatst: do 07 jun 2007 18:13 Onderwerp: |
|
|
Vandaag is mevrouw Y, de rayonmanager, in de winkel geweest en heeft mijn vriendin aangesproken op de verstuurde brief. Ze vond het geen stijl en betalen moesten we toch wel volgens haar. Als mijn vriendin wederom vraagt om bewijs en/of berekening is deze volgens haar allang verstuurd, echter hebben wij tot op de dag van vandaag niets ontvangen. We wachten nog maar een paar daagjes af...of moeten we iets anders gaan doen? |
|
|
|
 |
Marco Knol
|
Geplaatst: vr 08 jun 2007 4:56 Onderwerp: |
|
|
Ze zullen vast wel een kopie hebben van dat bewijs dat ze verstuurd hebben dus gewoon ff om een kopietje vragen. |
|
|
|
 |
Roro25
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 34
|
Geplaatst: di 12 jun 2007 15:38 Onderwerp: |
|
|
Laat alles schriftelijk vastleggen. Dus probeer discussies op de werkvloer te voorkomen. Als de Werkgever mondeling wil reageren; laat hem dit schriftelijk doen. |
|
|
|
 |
|