Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 1:04
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Terugvordering Zorgtoeslag
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Hansi

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: wo 22 dec 2010 20:14    Onderwerp: Terugvordering Zorgtoeslag Reageer met quote Naar onder Naar boven

17 december jl. ontving ik een brief van de belastingdienst met het verzoek of ik zorgtoeslag die ik in 2008 heb ontvangen terug wil betalen. Het gaat om een bedrag van € 414 dat ik onterecht ontvangen zou hebben.
De belastingdienst baseert de vordering op het feit dat ik in 2008 ben verhuisd. Op dat moment heeft de belastingdienst mij en mijn nieuwe huisgenoot aangemerkt toeslagpartners. Wij hebben echter zelf nooit aangegeven dit te willen. Destijds is de zorgtoeslag van mijn huisgenoot wel omhoog gegaan, maar hij heeft nooit bericht gehad dat dit was om het feit dat wij toeslagpartners waren geworden. Kan het dat de belastingdienst zo lang na dato dit bedrag vordert (in acht genomen dat wij er niet om hebben gevraagd toeslagpartners te worden)?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 10:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vermoedelijk heb je nu een beschikking met de definitieve berekening van de zorgtoeslag ontvangen. Wat je eerder hebt ontvangen was een voorschot op basis van een voorlopige berekening. Hoe het komt dat die voorlopige berekening te hoog uitviel doet er nu niet veel toe, je zult het te veel uitgekeerde moeten terugbetalen. Aan de voorlopige berekening kunnen geen rechten worden ontleend.

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 23 dec 2010 10:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uiteraard kun je wel in bezwaar gaan tegen de beschikking, als je vindt dat het bedrag verkeerd is berekend. Dan zul je wel eerst na moeten gaan of de belastingdienst niet toevallig gelijk heeft dat jullie toeslagpartners zijn. Waarbij je er rekening mee moet houden dat je bij toeslagen geen vrije keuze hebt in het partnerbegrip: je bent partner of je bent het niet, je kan niet zelf kiezen zoals dit jaar onder omstandigheden nog wel voor de inkomstenbelasting kan.

Leeftijd: 125
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 15:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Wie is mijn toeslagpartner?
Als u een echtgenoot hebt of een geregistreerde partner, is dat uw toeslagpartner. Hebt u die niet, dan kan iemand anders die ook op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. U moet dan wel aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

-U hebt een huisgenoot aangewezen als fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
-U hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot.
-U hebt samen een kind.
-1 van u heeft een kind van de ander erkend.
-U leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was.
-U bent pensioenpartners.
-U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.

Ik voldoe niet aan deze voorwaarden
Soms voldoet u niet aan 1 van deze voorwaarden, maar hebt u toch een toeslagpartner. Dit is het geval als u samenwoont met bijvoorbeeld een broer, zus, vriend of vriendin. Die persoon is dan uw toeslagpartner als u in het jaar waarvoor u toeslag aanvraagt voldoet aan de volgende voorwaarden:

- U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op het zelfde adres ingeschreven.
- U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
- U bent allebei 18 jaar of ouder.

Vermoedelijk voldoet u dus aan de laatste voorwaarden, en bent u toeslagpartners.

Het terugvorderen van een bedrag uit 2008 is trouwens niet te laat, zoals bonafides al aangaf.
Bron: belastingdienst.nl
BartL

Leeftijd: 49
Sterrenbeeld: Maagd

BerichtGeplaatst: wo 29 dec 2010 16:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hilde12 schreef:
Quote:
Wie is mijn toeslagpartner?
Als u een echtgenoot hebt of een geregistreerde partner, is dat uw toeslagpartner. Hebt u die niet, dan kan iemand anders die ook op hetzelfde adres is ingeschreven, uw toeslagpartner zijn. U moet dan wel aan 1 van de volgende voorwaarden voldoen:

-U hebt een huisgenoot aangewezen als fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
-U hebt bij de notaris een samenlevingscontract afgesloten met een huisgenoot.
-U hebt samen een kind.
-1 van u heeft een kind van de ander erkend.
-U leeft samen met iemand die vorig jaar ook al uw toeslagpartner was.
-U bent pensioenpartners.
-U hebt samen een koopwoning en bent samen aansprakelijk voor de hypotheek.

Ik voldoe niet aan deze voorwaarden
Soms voldoet u niet aan 1 van deze voorwaarden, maar hebt u toch een toeslagpartner. Dit is het geval als u samenwoont met bijvoorbeeld een broer, zus, vriend of vriendin. Die persoon is dan uw toeslagpartner als u in het jaar waarvoor u toeslag aanvraagt voldoet aan de volgende voorwaarden:

- U staat langer dan 6 maanden onafgebroken met die persoon op het zelfde adres ingeschreven.
- U voert in die periode een gezamenlijke huishouding.
- U bent allebei 18 jaar of ouder.

Vermoedelijk voldoet u dus aan de laatste voorwaarden, en bent u toeslagpartners.

Het terugvorderen van een bedrag uit 2008 is trouwens niet te laat, zoals bonafides al aangaf.
Bron: belastingdienst.nl

Mocht de huisgenoot niet je partner zijn dan zul je in bezwaar moeten aantonen dat jullie geen gezamenlijke huishouding voeren. Misschien is de volgende quote uit LJN BJ3500 dan nuttig. In de quote vind je wat aanknopingspunten hiervoor.

Quote:
De rechtbank stelt voorop dat verweerder bij de beoordeling van de (samen)leefsituatie van een belastingplichtige in beginsel mag volstaan met raadpleging van de gegevens van de GBA. Indien hieruit volgt dat twee personen op hetzelfde adres staan ingeschreven rust vervolgens op eiseres - als degene die verzoekt om toepassing van de alleenstaande ouderkorting - de bewijslast om aannemelijk te maken dat geen sprake was van een gemeenschappelijke huishouding.

(..)

4.4. Het begrip ‘huishouding voeren met geen ander’ zoals geformuleerd in artikel 8.15, eerste lid, aanhef en onder c, Wet IB 2001, is in de wet niet nader gedefinieerd. Het begrip is overgenomen uit artikel 56 van de (thans niet meer van kracht zijnde) Wet op de inkomstenbelasting 1964. Uit de totstandkomingsgeschiedenis van die bepaling blijkt dat de belastingplichtige die met een of meer personen gebruik maakt van een wooneenheid en die in aanmerking wil komen voor de alleenstaande toeslag aannemelijk dient te maken dat hij buiten de relatiesfeer op zuiver commerciële grondslag zelf voorziet in huisvesting en voeding en derhalve de schaalvoordelen die zijn verbonden aan het voeren van een gemeenschappelijke huishouding mist (vergelijk HR 4 oktober 1989, BNB 1989, 322). (..). Mede gelet op het spraakgebruik, ligt het veeleer voor de hand van het voeren van een gemeenschappelijke huishouding te spreken indien de belastingplichtige te zamen me een of meer anderen zowel in huisvesting als in voeding voorziet (vergelijk HR 7 februari 1990, BNB 1990, 149). Er is geen reden om deze maatstaf niet tot uitgangspunt te nemen bij de beoordeling van de vraag of een belastingplichtige al dan niet een huishouding voert met een ander als bedoeld in artikel 8.15, eerste lid, aanhef en onder c, Wet IB 2001.

4.5. De rechtbank is van oordeel dat eiseres met hetgeen zij ter zitting heeft verklaard aannemelijk heeft gemaakt dat zij geen gemeenschappelijke huishouding voert met de heer C. Daarbij acht de rechtbank vooral van belang dat zij beiden voor zichzelf boodschappen doen, dat zij geen gemeenschappelijke huishoudpot hebben en dat zij ieder hun maaltijden afzonderlijk gebruiken. Reeds op grond hiervan kan niet worden gezegd dat eiseres niet voldoet aan de voorwaarde dat zij ‘deze huishouding voert met geen ander dan kinderen die bij de aanvang van het kalenderjaar de leeftijd van 27 jaar niet hebben bereikt’.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds