|
Auteur |
Bericht |
Marcel70
Leeftijd: 55 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 sep 2010 18:03 Onderwerp: Teruggave inbeslag genomen goederen |
|
|
Eniger tijd geleden zijn met een huiszoeking verschillende spullen inbeslaggenomen.
De aangehouden vriend is na enkele dagen in de politiecel weer vrijgelaten. Recidive gronden opgeheven maar het onderzoek is nog lopende.
Nu zijn de spullen nog steeds in bezit van justitie waaronder telefoon,
computerapparatuur en huissleutels.
Het is ongeveer 6 weken geleden dat hij is vrijgelaten waarna de advocaat een brief naar de officier heeft gestuurd de spullen terug te geven. Hierop is geen antwoord gekomen.
Is het noodzakelijk danwel aan te raden een klaagschrift in te dienen of bereikt men hetzelfde de zaak af te wachten tot een uitspraak komt. waarbij alsnog de inbeslag genomen goederen worden terug gegeven?
Het gaat zich dan met name om voorgenoemde voorwerpen en opgeslagen data op computers.
welke het dagelijks functioneren bemoeilijken als ze niet in bezit zijn. Dus
Persoonlijke en zakelijke documenten maar ook vakantie foto's etc wat niet relevant is.
Samenvattend:
- Mag de officier geen gehoor geven op een verzoekbrief van de advocaat? En kag dit zomaar de maximale looptijd van 2 jaar duren?
- In hoeverre is het aan te raden een dergelijk klaagschrift in te dienen? en kan dit ook nadelig werken?
- Verspeeld men bepaalde rechten als dit niet wordt ingediend? bijv. dat je spullen op later tijdstip omoeilijker terug krijgt of met een hoger risico dat iets verbeurd wordt verklaard?
- Mag justitie legale spullen of data in het onderzoek tussentijds vernietigen en geldt dit ook voor zaken en data die niets met de aanklacht te maken hebben (dus fysiek of computergegevens)?
Misschien veel vragen tegelijk maar hoop hier enige duidelijkheid te krijgen. |
|
|
|
 |
HenkR
Leeftijd: 56 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 08 okt 2010 17:59 Onderwerp: |
|
|
Gewoon nog ff een briefje door de advocaat laten sturen naar de OvJ met hetzelfde verzoek. Wel onderbouwen natuurlijk.
Normaalgesproken wordt materiaal dat een rol kan gaan spelen in de rechtszaak niet teruggegeven voordat de uitspraak in kracht van gewijsde is gegaan d.w.z. dat er geen beroepsmogelijkheden meer zijn.
Niet om je flauw te maken: het kan ook daarna nog 5 jaren duren waarna dan ook nog kan blijken dat alles al 'weg' is. Een schadevergoeding zit er dan wel weer in, dat dan weer wel.
Een pc die gebruikt is bij het uitvoeren van strafbare feiten, zie je waarschijnlijk niet terug. De hele pc niet en ook niet wat er op staat.
Kun je wel de advocaat een punt van laten maken zo vroeg mogelijk en dan maar hopen op het beste. Maar verwachtingen zou ik zeker niet hebben.
Zijn eigen huissleutels zullen wel teruggegeven kunnen worden maar de huissleutels van betrokkenen in de zaak waarschijnlijk niet. Ik ken de zaak niet, hangt er van af.
De telefoon en pc-spullen zullen niet teruggegeven worden (tenzij ze een foutje maken dus vragen staat vrij ) als ze bij de zaak betrokken zijn.
Dat klaagschrift ken ik niet en ik weet dus ook niet wat dat uit zou kunnen halen. Even de advocaat over bellen of mailen met die vraag.
Het wel of niet indienen van een klaagschrift maakt op zich niet zo veel uit bij de beslissing van de rechter over de eventuele teruggave van de inbeslaggenomen voorwerpen.
Of de OvJ verplicht is om te reageren op brieven van de advocaat weet ik niet.
Wat ik wel weet is dat de OvJ dat jaren kan rekken als hij af en toe naar de advocaat terugschrijft dat de zaak zijn aandacht heeft en verder niks doet. Kun je weinig aan doen helaas. _________________ 'Justice is supposed to be blind. But must it be stupid too?' |
|
|
|
 |
|