|
|
| Auteur |
Bericht |
sjoukje87
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 21 jan 2010 13:15 Onderwerp: Tenzij tournure 6:173/174 |
|
|
Kan iemand mij de tenzij tournure uitleggen van 6:173/6:174? Ik heb morgen een tentamen en ik begrijp het nog niet helemaal.
 |
|
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: vr 22 jan 2010 9:57 Onderwerp: |
|
|
"tenzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij dit gevaar op het tijdstip van ontstaan daarvan zou hebben gekend."
Je moet het niet moeilijker maken dan het er staat. Je moet je de hypothetische situatie voorstellen dat de bezitter het gevaar op het moment van het onstaan kent. Als hij op dat moment niet aansprakelijk zou kunnen worden gesteld o.g.v. de vorige afdeling (OD), dan geldt dus de tenzij-regel.
Dat zou bijvoorbeeld zo kunnen zijn wanneer het gevaar binnen bepaalde normen valt zodat hem niets verweten kan worden. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22916
|
Geplaatst: vr 22 jan 2010 12:35 Onderwerp: |
|
|
En een andere mogelijkheid is dat het tijdstip waarop het gevaar is ontstaan zo dicht bij het moment ligt waarop de schade zich heeft voorgedaan, dat de schade niet meer te voorkomen was.
Dus als de bliksem inslaat in een woning en een seconde later de schoorsteen op de buurman valt, is de van niets wetende vakantievierende eigenaar van de woning niet aansprakelijk op grond van art. 6:174 BW voor de schade veroorzaakt door zijn gebrekkige opstal (de gammele schoorsteen onmiddellijk na de blikseminslag), omdat hij ook niet aansprakelijk zou zijn geweest voor de schade als hij direct na de blikseminslag al op de hoogte zou zijn geweest van de gammele toestand van de schoorsteen.
Valt de schoorsteen echter pas een minuut na de inslag, dan was er in principe voldoende tijd om de onmiddellijke omgeving af te zetten of om voorbijgangers te waarschuwen, waardoor de schade had worden voorkomen. In dat geval is de vakantievierende eigenaar wel aansprakelijk voor de schade. Dat hij van niets wist baat hem niet. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
|
 |
sjoukje87
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 22 jan 2010 13:07 Onderwerp: |
|
|
oké ik geloof dat ik het begrijp.
Als hij het gevaar b.v. kende van de schoorsteen en die valt binnen 1 minuut om dan kan hij een beroep doen op 'tenzij' aangezien hier sprake is van overmacht. Maar stel dat hij het gevaar van de schoorsteen kende en die vervalt volgens 5 minuten later om op een auto dan kan hij geen beroep doen op tenzij maar is hij aansprakelijk ogv 174 en 162.  |
|
|
|
|
 |
|
|