|
Het tentamen Staatsrecht 1a (RuG) van 17-1-2005 was: |
Veel te moeilijk |
|
40% |
[ 2 ] |
Moeilijk |
|
0% |
[ 0 ] |
Niet makkelijk en niet moeilijk |
|
0% |
[ 0 ] |
Goed te doen |
|
40% |
[ 2 ] |
Een inkopper |
|
20% |
[ 1 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 5 |
|
Auteur |
Bericht |
Thomas85
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 12:05 Onderwerp: Tentamen Staatsrecht 1a 17 januari Groningen |
|
|
Nou, eerder deed ik mijn beklag over de werkgroepen Staatsrecht 1a in Groningen. Gister is het tentamen geweest, en ik heb het denk ik niet gehaald (tenzij ze de norm aanpassen). Een aantal vragen snap ik nog steeds niet. Kan iemand me misschien helpen waarom in de volgende vraag alternatief d het goede antwoord is?
Quote: | Bij verkiezingen voor de Tweede Kamer zijn in totaal 9.000.000 geldige stemmen uitgebracht. De partij Fietsbaar Nederland krijgt 55.000 stemmen. De lijsttrekker van de partij, de heer De Boer, kreeg 14.000 stemmen. Mevrouw Jansen, nummer 2 op de lijst, kreeg 41.000 stemmen. Wie krijgt een zetel toegewezen?
a. De heer de Boer, omdat hij de eerste op de lijst was;
b. Mevrouw Jansen, op basis van voorkeurstemmen;
c. Zowel de heer De Boer als mevrouw Jansen;
d. De heer De Boer noch mevrouw Jansen. |
En ook deze snap ik niet. Volgens de sleutel is c het juiste antwoord, maar uit art. 82 Grondwet leid ik af dat b goed is:
Quote: | Wie zijn bevoegd voorstellen van wet aanhangig te maken bij de Tweede Kamer?
a. De regering en leden van de Tweede Kamer;
b. De regering en de Tweede Kamer;
c. Leden van de Tweede Kamer;
d. De regering, leden van de Tweede Kamer en de Raad van State. |
Ieman enig idee hoe dit zit?[/quote] |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 12:42 Onderwerp: |
|
|
Over die eerste vraag: Nederland kent een kiesdrempel van 0.67 % van de stemmen (ik heb de wet even niet bij de hand, dus weet ik even de grondslag niet). Dat betekent dat de Partij Fietsbaar Nederland pas mag meedoen met de zetelverdeling als zij tenminste 9.000.000 / 100 * 0.67 = 60300 stemmen heeft behaald. Nu dat niet het geval is krijgt zij geen enkele zetel _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
- Oliver Wendell 'the great dissenter' Holmes - |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 12:53 Onderwerp: |
|
|
De eerste vraag betreft de Kieswet. Op basis van artikel P 5 is er de kiesdeler, in dit geval 9.000.000 stemmen : 150 = 60.000 stemmen. Op basis van artikel P 6 en 7 komen partijen die deze kiesdeler niet halen, niet in aanmerking voor een (rest)zetel. Dus klopt antwoord d. Die 0,67% ben ik niet in de wet tegengekomen, maar op basis van het gebruikelijke aantal stemmen en het aantal zetels komt dat aardig overeen.
De tweede vraag betreft wel art. 82 Grondwet: Quote: | Artikel 82
1. Voorstellen van wet kunnen worden ingediend door of vanwege de Koning en door de Tweede Kamer der Staten-Generaal. |
Dat betekent dus dat zowel de Koning als de leden van de Tweede Kamer wetsvoorstellen aanhangig kunnen maken en dus niet de regering, die doet dat alleen maar "vanwege de Koning". |
|
|
|
 |
Duch Moderator
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 4351
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 13:00 Onderwerp: |
|
|
Ik heb die 0.67 % van de website van de nos. _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
MterHeide
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 13:06 Onderwerp: |
|
|
Ik vond m ook op een andere site over het parlement, maar als ik ga zoeken in de wet of zo, kom ik m niet tegen. |
|
|
|
 |
Thomas85
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 17:52 Onderwerp: |
|
|
Dank voor jullie beantwoording!
Bij de tweede vraag ben ik er nog niet helemaal uit.
MterHeide schreef: | De tweede vraag betreft wel art. 82 Grondwet: Quote: | Artikel 82
1. Voorstellen van wet kunnen worden ingediend door of vanwege de Koning en door de Tweede Kamer der Staten-Generaal. |
Dat betekent dus dat zowel de Koning als de leden van de Tweede Kamer wetsvoorstellen aanhangig kunnen maken en dus niet de regering, die doet dat alleen maar "vanwege de Koning". |
Als dit klopt, waarom zijn alt. a en/of b dan niet juist? Ik begrijp niet waarom "indiening vanwege de Koning" iets anders is dan indiening door de regering - de Koning zit toch in de regering? "Indienen" is toch hetzelfde als "aanhangigmaken"? |
|
|
|
 |
MterHeide
|
Geplaatst: di 18 jan 2005 18:12 Onderwerp: |
|
|
Nou ja als ik het goed begrijp maakt de regering voorstellen van wet aanhangig vanwege de Koning, ze doet dat dus naar mijn idee niet zelf. B is in ieder geval fout omdat het gaat om leden van de Tweede Kamer en niet de Tweede Kamer zelf. |
|
|
|
 |
jochem123
|
Geplaatst: zo 23 jan 2005 17:04 Onderwerp: |
|
|
Die eerste vraag is heel makkelijk. Hij moet gewoon 1/150e deel van die 9 miljoen halen en dat is 60.000 en dat haalt de lijst niet.
Tweede vraag ligt hem in de formulering. Regering dient wetsvoorstellen in en Tweede Kamer leden maken een wetsvoorstel aanhangig. Dus verschil tussen indienen en aanhangig maken. |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: zo 23 jan 2005 17:19 Onderwerp: |
|
|
MterHeide schreef: |
De tweede vraag betreft wel art. 82 Grondwet: Quote: | Artikel 82
IMHO betreft de tweede vraag art 114 e.v. RvO TK. |
|
|
|
 |
Duch Moderator
|
Geplaatst: vr 28 jan 2005 19:16 Onderwerp: |
|
|
Ik ben laatst langs mijn scriptiebegeleider (Hoogers) geweest, en die heeft meegedaan aan het tentamen maken en nakijken. Volgens hem moet het antwoord op de tweede vraag gezocht worden in het verschil tussen 'indienen bij de Tweede Kamer' en 'aanhangig maken bij de Tweede Kamer.' _________________ This is a court of law young man, not a court of justice
|
|
|
 |
|