Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Uwv, zw en bet...
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 20:31
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tegemoetkoming van studiekosten naar ex-partner??
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Helga
Gast

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 13:32    Onderwerp: Tegemoetkoming van studiekosten naar ex-partner?? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Ik hoop dat iemand hier mij uit kan leggen hoe dit zit, want zelf snap ik er niets meer van. Het volgende is er aan de hand..
Mijn ex en ik zijn al ruim 10 jaar uit elkaar, zijn nooit getrouwd geweest maar langdurig samenwonend en hebben samen 2 kinderen van 16 en bijna 15 jaar. Mijn zoon is per 1 januari officieel bij zijn vader gaan wonen (daarvoor verbleef hij daar al enkele weken 'op proef'). Ik heb gedurende de jaren dat wij uit elkaar waren de zorg voor de kinderen, op alle gebied, zo goed en kwaad als het kon helemaal alleen moeten dragen. Mijn ex wilde geen aktieve rol in het leven van zijn kinderen, maar wilde weekendvader zijn. Ook financieel heeft hij zo goed als nooit iets bijgedragen. Aangezien ik (door reuma) maar parttime kan werken (en daarnaast 2 kinderen heb met beiden een aandoening in het autistisch spectrum wat dus de nodige tijd en begeleiding vraagt) hebben wij vaak op het spreekwoordelijke houtje moeten bijten. Ik krijg voor beide kinderen een tegemoetkoming in de studiekosten via het IBG. Dit wordt 2x per jaar uitbetaald; in de maand juni en februari. In het begin van dit schooljaar heb ik een betalingsregeling getroffen voor de schoolboeken e.d. van mijn kinderen, en heb daarnaast zoals altijd ook de nodige nieuwe dingen aan moeten schaffen (schriften, mappen, rugzak e.d.). Omdat mijn zoon dus per 1 januari bij zijn vader is gaan wonen, zegt mijn ex nu dat hij recht heeft op de 2e uitbetaling van het IBG (dat zou hem daar zo verteld zijn). Ik heb dit (heel naïef) ten goeder trouw zo dan ook aangenomen en heb hem dus afgelopen vrijdag 300 euro gegeven. Helaas heb ik er op dat moment niet bij nagedacht dat dit dus nog een bedrag is dat met terug werkende kracht betaald wordt door het IBG. Toen ik hier door anderen mensen op gewezen werd, heb ik hem dus meteen gebeld en hem dit uitgelegd. Dit viel niet in goede aarde...hij moest namelijk ook nog boeken kopen (1 of 2 door een nalevering), had ook kosten moeten maken omdat zijn zoon bij hem kwam wonen, liet zijn zoon toch dagelijks met de trein reizen wat ook handen vol geld kost (is geen noodzaak maar luxe), had een bureau moeten maken enz. enz. Proberen uit te leggen dat ik zo goed als alles al voor dit studiejaar van onze zoon betaald heb, en dat ik natuurlijk wel bereid ben om de boeken die nu nog nageleverd moeten worden wel te betalen. Hij wil dit geld echter niet terug geven omdat hij overtuigd is van zijn gelijk. Hij vind dat ik moet berekenen wat ik precies uitgegeven heb, hij gaat dat dan ook doen en dat wil hij dan 'verrekenen'.
Ik weet het dus even niet meer..wie staat in deze in zijn recht en wat kan of moet ik hier nu mee?
Alvast hartelijk dank voor uw reactie.

Groet,
Helga
annemiekewp

Leeftijd: 54
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 14:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

de tegemoetkoming in de studiekosten is gebaseerd op het inkomen. hoogst waarschijnlijk op uw inkomen. kijk dat eens na!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: zo 27 jan 2008 14:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Helga, gezien je financiële situatie is dit topic wellicht interessant voor je.

V.w.b. de IBG-kwestie: als die vergoeding met terugwerkende kracht betaald wordt heb jij m.i. gelijk, zeker nu alle kosten daadwerkelijk voor jouw rekening zijn gekomen. Voor een eventuele verrekening met ingang van de datum van vertrek van jouw zoon zie ik niet eens ruimte, juist omdat je in het begin van het schooljaar de grote kosten maakt.

Maar goed, je zou een lijstje kunnen maken met de financiële verplichtingen die jij sinds de laatste betaling van de IBG-bijdrage bent aangegaan en dan kunnen verrekenen met de vader. Ik denk namelijk dat dat nog wel eens gunstig voor jou uit zal komen..... Voor het overige zal vader dan natuurlijk dekomende betalingen geheel voor zijn rekening moeten nemen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds