Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Volkshuisevest...
Psychiatrie
Seeking CIPD a...
kan zakelijk h...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu vr 20 jun 2025 23:38
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Te veel betaald door klant?
Moderators: StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
LdeBoer

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 18:07    Onderwerp: Te veel betaald door klant? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een klant van ons heeft zo blijkt een factuur twee keer betaald.
Twee jaar later wordt dit gemeld bij ons bedrijf met de verhaal dat ze dit te veel betaalde factuurbedrag terug willen gestort hebben.
  • Kan de klant dit zo maar juridisch gezien eisen?
  • Zijn wij verplicht dit na zo'n lange termijn nog te corrigeren ondanks dat de klant dit zelf heeft veroorzaakt?
  • Wat mogen wij van deze klant verwachten hierbij?
Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
WimWest

Leeftijd: 125

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Artikel 309 - 3:309 BW
Een rechtsvordering uit onverschuldigde betaling verjaart door verloop van 5 jaren na de aanvang van de dag, volgende op die waarop de schuldeiser zowel met het bestaan van zijn vordering als met de persoon van de ontvanger is bekend geworden en in ieder geval twintig jaren nadat de vordering is ontstaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 27 okt 2009 18:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Om WimWest's reactie samen te vatten: de klant heeft dus inderdaad recht op terugbetaling. (Ik neem aan dat jullie het eens zijn over het feit dát hij 2x heeft betaald.)

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 9:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt voor de antwoorden, Wim en Bona.

In de tussentijd is ons bedrijf trouwens overgestapt van boekhouder.
In eerste instantie leek deze dubbele betaling niet te vinden in het boekhoudpakket. Toen waren we het eigenlijk oneens door de onvolledige informatie.

We hebben het nu naast de oude boekhouding bestanden gelegd en daarna bleek inderdaad dat er een dubbele betaling te zijn ontstaan.
Oftewel: eens.

Moet dit te veel betaalde bedrag ineens en zo snel als mogelijk teruggestort worden of kan dat in gedeelten/termijnen?
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 10:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het onverschuldigd betaalde is in principe direct opeisbaar. Wel zou het redelijk zijn van de andere partij als zij de gelegenheid bieden om in enkele termijnen te betalen. Dat is een kwestie van contact opnemen en de vraag stellen. De andere partij zal al lang blij zijn dat zij zonder veel gedoe hun geld terug krijgen.

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 19:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Kan de klant dit zo maar juridisch gezien eisen?

Zijn wij verplicht dit na zo'n lange termijn nog te corrigeren ondanks dat de klant dit zelf heeft veroorzaakt?

Wat mogen wij van deze klant verwachten hierbij?

Mijn interesse is gewekt. De juridische vragen zijn beantwoord. Waarom willen jullie liever niet terugbetalen? Dat proef ik hier een beetje uit.

Je wilt toch een goede relatie met een klant zodat deze nog een keer terug komt en positieve verhalen over jullie vertelt. De klant heeft zelf 2x geld overgemaakt. dat zou je toe moeten juichten. Rente enzo.

Ik heb ook wel eens wat 2x betaald bij KPN. Kreeg ik het teruggestort nog voordat ik zelf wist dat ik het dubbel had betaald. Vond ik heel tof.

Je zou het ook terug kunnen storten en excuses aanbieden dat jullie administratie niet zo goed op orde is dat jullie het zelf niet hebben opgemerkt. Van een professioneel bedrijf verwacht ik een beter systeem dan van een privépersoon. Ik wed dat je het wel in de gaten had gehad als de klant een keer te weinig had betaald in plaats van te veel.
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 19:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ouwe sloeber schreef:
Mijn interesse is gewekt. De juridische vragen zijn beantwoord. Waarom willen jullie liever niet terugbetalen? Dat proef ik hier een beetje uit.

Ach, ik zie er geen kwaad in om te informeren naar hoe zoiets zit. Als ik iemand een flink bedrag schuldig zou zijn en ik kan me op verjaring beroepen, dan zou ik me ook lekker op verjaring beroepen. De wetgever heeft niet voor niets die mogelijkheid in het leven geroepen. In hoeverre de relatie met deze klant belangrijker is, is aan TS om te bepalen.

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Stier

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 20:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Als ik iemand een flink bedrag schuldig zou zijn en ik kan me op verjaring beroepen, dan zou ik me ook lekker op verjaring beroepen.

Ik niet. Als ik geld krijg toegeworpen dat niet van mij is, gaat het altijd terug naar de rechtmatige eigenaar (te veel geld teruggeven in een winkel, portemonee vinden op straat......dat soort dingen).

Quote:
Ach, ik zie er geen kwaad in om te informeren naar hoe zoiets zit.

Nee, dat is waar. Als je het niet terug hoeft te betalen en je doet het toch, kun je het de klant onder de neus wrijven hoe goed je wel niet bent.

Quote:
In hoeverre de relatie met deze klant belangrijker is, is aan TS om te bepalen.

Ja, en ook hoe erg negatieve mond op mond reclame is gestart door de klant.
pacta sunt servanda

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 20:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het wordt een beetje een morele discussie zo.

Ik lees gewoon dat TS er twee jaar na betalen achter komt dat er 2x is betaald. Er wordt ten eerste gevraagd of dit kan.
Na uitleg dat kan is TS het er mee eens.

Daarna vraagt TS of het mogelijk is om niet in één keer te hoeven betalen. Ook dit lijkt redelijk.

Misschien moeten we een poll opstarten met de vraag:
Zou jij voldoen aan een natuurlijke verbintenis tot terugbetalen wanneer een vordering is verjaard?

Hmm, bij nader inzien ben ik wel benieuwd wat andere leden zouden doen.

Ik zeg in principe terugbetalen. In principe, omdat er omstandigheden zouden kunnen zijn die het rechtvaardigen om het niet te doen.

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 21:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
In principe, omdat er omstandigheden zouden kunnen zijn die het rechtvaardigen om het niet te doen.

En het feit dat de schuldeiser heel lang heeft gewacht met het vorderen van nakoming lijkt mij hierbij een niet onbelangrijke omstandigheid Smile

Als je op de hoogte bent van de onverschuldigde betaling en van de persoon die je moet aanspreken, waarom wacht je daar dan 5 jaar mee? (Voor de duidelijkheid: dat is niet de situatie die we hier hebben, maar de situatie waarin de vordering wel verjaard zou zijn.)

In ieder geval probeer ik terughoudend te zijn met het aanspreken van een vragensteller op zijn morele plichten.

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 21:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De omstandigheid die jij nu noemt, het afweten van de vordering en toch wachten, is voor mij ook een reden om mijn duim op mijn neus te zetten wanneer zij komen aanbellen.

Echter, als een voormalig crediteur er na 5 jaar en 3 maanden achter komt dat hij nog een vordering had dan zou ik hem dat geld terug geven.

Ik denk dat ik bijvoorbeeld bij een groot bedrijf, zoals KPN o.i.d., wat minder toeschietelijk zou zijn als consument zijnde bijvoorbeeld. Gevalletje bedrijfsrisico.

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 21:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

pacta sunt servanda schreef:
Echter, als een voormalig crediteur er na 5 jaar en 3 maanden achter komt dat hij nog een vordering had dan zou ik hem dat geld terug geven.

Dat zul je ook wel moeten, want die vordering is nog niet verjaard.

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm, 309, pijnlijk.

Nou dan pakken we 20 jaar en 3 maanden Rolling Eyes

pacta sunt servanda

BerichtGeplaatst: wo 28 okt 2009 21:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nu is 20 jaar best wel een lange periode. Het is eerder een 'zielige' vertoning om dan nog met je natuurlijke vordering aan te kloppen denk ik.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds