|
Auteur |
Bericht |
phoxy84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 11:00 Onderwerp: Te late opzegging huur? |
|
|
Het volgende geval.
Op grond van een huurovereenkomst voor 1 jaar ben ik inwonen bij iemand. Ik weet dat hij binnen 9 maanden de overeenkomst zonder reden kan opzeggen met inachtneming van een opzegtermijn van 3 maanden.
De huurovereenkomst is ingegaan op 1 februari 2008 en rechtsgeldige opzegging zal dus uiterlijk 31 oktober 2008 aangetekend moeten plaatsvinden.
Op 27 oktober ontving ik een schriftelijk aangetekende opzegging per 14 november.... Ik neem aan dat hij te laat is en nu aan het contract vastzit en nog enkel kan opzeggen wegens een dringende reden uit art. 274?
Conversie uit 271 lid 6 lijkt mij niet van toepassing aangezien hij wel 3 maanden in acht heeft genomen maar gewoon te laat is.
Iemand een duidelijk idee?
Laatst aangepast door phoxy84 op vr 31 okt 2008 12:12, in totaal 1 keer bewerkt |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 11:49 Onderwerp: |
|
|
Tel nog eens. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
phoxy84
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 12:11 Onderwerp: |
|
|
Sorry, 1 februari natuurlijk, ik verander het.... |
|
|
|
 |
Gwenny
Leeftijd: 63 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 20:40 Onderwerp: |
|
|
Er is eerder een topic over geweest. Ik zoek het even op.
Gaat het om hospitahuur?
Gwen _________________ Het leven is een lichtflits tussen twee eeuwigheden van duisternis.
*Vladimir Nabokov*
(8/60.2 en 8/60.2) |
|
|
|
 |
phoxy84
|
Geplaatst: vr 31 okt 2008 21:10 Onderwerp: |
|
|
Ja, gaat om hospitahuur |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: za 01 nov 2008 0:01 Onderwerp: |
|
|
phoxy84 schreef: | Sorry, 1 februari natuurlijk, ik verander het.... |
Dan valt 14 november buiten de 9 maanden, zodat de opzegging mijns inziens de huurovereenkomst niet doet beëindigen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sjoerdotter
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 77
|
Geplaatst: ma 03 nov 2008 2:22 Onderwerp: eind huur ovk |
|
|
Zowiso moet de opzegging altijd via de kantonrechter. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 03 nov 2008 4:11 Onderwerp: Re: eind huur ovk |
|
|
sjoerdotter schreef: | Zowiso moet de opzegging altijd via de kantonrechter. |
Niet bij hospitahuur die binnen 9 maanden wordt opgezegd. Zie art. 7:232 lid 3 BW dat onder meer de toepasselijkheid van art. 7:272 BW uitsluit. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sjoerdotter
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 77
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 1:30 Onderwerp: ontruimen |
|
|
Maar hoe wil je ontruimen zonder executoriale titel? De deurwaarder kan niet zonder vonnis iemand persoonlijk uit zijn kamer verwijderen...
De kantonrechter of voorzieningenrechter moet dus wel ingeschakeld worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: ma 17 nov 2008 2:11 Onderwerp: |
|
|
Dat is wat anders dan naar de rechter gaan voor de opzegging. Binnen die 9 maanden hoef je niet naar de rechter voor een rechtsgeldige opzegging. Dit in tegenstelling tot wat je schreef.
Het volgende punt is dan de daadwerkelijke ontruiming. Iemand met harde hand verwijderen mag inderdaad niet. Een mogelijkheid is naar de rechter stappen voor een executoriale titel.
Ik vraag me af of het toegestaan is om tijdens afwezigheid van de ex-kamerhuurder de sloten te vervangen. Ik zie eerlijk gezegd niet zo snel in waarom dat niet mogelijk zou zijn. De ex-kamerhuurder heeft na de opzegging immers geen recht meer op de kamer. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
sjoerdotter
|
Geplaatst: vr 21 nov 2008 0:30 Onderwerp: |
|
|
Er is echter wel sprake van huisvrede als de kamer bewoond wordt, daar inbreuk opmaken levert een strafbaar feit op. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: vr 21 nov 2008 1:06 Onderwerp: |
|
|
Heb je daar een arrest of een ander soort bron voor? (Niet dat ik je niet geloof, het klinkt heel aannemelijk, maar ik vraag me al langer af hoe dit precies zit.)
Op zich kom je met art. 138 Sr al een eind ("de woning (...), bij een ander in gebruik"), maar het valt wellicht te verdedigen dat de eigenaar van een woning niet wederrechtelijk handelt door de sloten te vervangen en de woning te ontruimen wanneer de bewoner, die geen huur- of andersoortige gebruiksovereenkomst meer heeft, afwezig is. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|