Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu di 05 aug 2025 21:56
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Te hoge incassokosten incasso unie
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ARR

Leeftijd: 36
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2012 1:24    Onderwerp: Te hoge incassokosten incasso unie Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi leden,

Ik heb een maandje van mijn verzekering vergeten te betalen ik had niet genoeg geld op me rekening voor de automatische incasso, hier heb ik netjes van de vgz een aanmaning gekregen die heb ik ergens gelegd en helemaal vergeten.

Nu is de zaak aan de incasso unie gegeven ik heb toen gelijk het geld overgemaakt naar de VGZ en naar de incasso unie gebeld dat die incassokosten te hoog waren.
Normaal hoort het een bedrag van 40,xx te zijn zij vragen 75.xx. Ik heb hierover een klacht ingediend en hier werd mij gemeld dat die 25,xx gaat over NVIO(Nederlandse Vereniging van Incasso Ondernemingen) toeslag en dus dat de klacht ongegrond is. Ik heb vervolgens gevraagd hoe zijn die kosten gemaakt ik heb daar recht op om dat te weten, ik kreeg vervolgens het volgende te horen:
Quote:
> Op 01 juli jl. is de nieuwe Wet Incassokosten in werking getreden. Deze wet geeft aan hoeveel de incassokosten mogen bedragen, gerelateerd aan de betreffende hoofdsom. Deze Wet schrijft voorts voor dat zij uitsluitend van toepassing is op geldvorderingen, welke ná 01 juli jl. zijn ontstaan. Aangezien onderhavige vordering betrekking heeft op de maandpremie van de maand mei, is de Wet Incassokosten op onderhavige zaak niet van toepassing.
>
> Teneinde de berekening van de incassokosten correct toe te passen op deze kwestie dient er te worden gekeken naar de richtlijnen van de Nederlandse Vereniging van Incasso-ondernemingen. Deze richtlijn schrijft het volgende voor:
> "indien dienstverlener (in casu: VGZ) en debiteur (in casu: u) in de algemene voorwaarden geen bedrag aan maximaal in rekening te brengen incassokosten zijn overeengekomen, worden maximaal de tarieven conform Staffel Voorwerk II verhoogd met € 25,00 kosten ten behoeve van de inname van het dossier, in rekening gebracht bij debiteur."
>
> Staffel Voorwerk II schrijft voor onderhavige kwestie een bedrag van € 37,00 voor. Indien we de, in de volksmond NVI-toeslag genaamde, kosten ten behoeve van de inname van het dossier hierbij optellen, komt u uit op een bedrag van (€ 37,00 + € 25,00=) € 62,00.
>
> Aangezien een zorgverzekeraar niet BTW-plichtig is, zijn wij verplicht om over de incassokosten BTW (19 %) in rekening te brengen. In casu is dit een bedrag van € 11,78. Tot slot wordt er nog vertragingsrente in rekening gebracht, te weten een bedrag van € 1,42.
>
> Resumerend ziet de totale berekening er als volgt uit: € 62,00 (incassokosten) + € 11,78 (BTW) + € 1,42 (wettelijke vertragingsrente)= € 75,20.

Wat ik hieruit kan halen is als ik niet een afspraak heb gemaakt met mij zorgverzekeraar over de hoogte van de incasso(wie doet dat nou?) dan mogen zij het bedrag verhogen met 25,xx om het dossier in te nemen?
Ik heb vervolgens in de andere mail gestuurd dat ik wel precies wil weten wat zij gedaan hebben dat het bedrag met 25,xx word verhoogd vervolgens heb ik een brief gekregen van hun dat ik het resterende bedrag moet overmaken op hun rekening binnen 7 werkdagen anders stappen ze naar de rechter.

Nu vraag ik me af of ik in mij recht sta als ik het resterende bedrag niet betaal en het bij de 40,xx laat die ik al naar hun rekening heb gestuurd.

Alvast bedankt Wink.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2012 7:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als ze bij de eerste brief dit in rekening brengen, dan acht ik de kans erg groot dat ze van de rechter het lid op de neus zullen krijgen.

De voorwerk II kosten zullen *mogelijk* toegewezen worden, de dossier kosten naar mijn verwachting niet. Ik zie het in mijn praktijk vaak zat dat zelfs de Voorwerk II kosten afgewezen worden, omdat naar het oordeel van de rechter de incassowerkzaamheden duidelijk het karakter van voorbereiding van een procedure hadden.
Bekijk de homepage
Guthman

Leeftijd: 33
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HvA

BerichtGeplaatst: zo 19 aug 2012 9:31    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

@StevenK

Wat betreft het afwijzen van de incassokosten (Voorwerk II-periode):

Ik krijg vaak signalen dat het echt afhangt bij welke rechtbank de zaak loopt, én dat het ook nog weleens per rechter wil verschillen of de incassokosten worden toegewezen (in identieke zaken).

@ARR

De voorgelegde berekening van de incassokosten lijkt mij prima conform met de staande praktijk van een hele hoop incassobureau's.

Ik zie niet in waarom je klacht kans van slagen zou hebben.

Verder is de uitleg over WIK niet helemaal juist. Incasso-unie stelt dat de WIK alleen van toepassing is op vorderingen die ontstaan zijn na 1 juli. Dat is niet juist, de WIK is van toepassing op vorderingen die op of na 1 juli opeisbaar worden (technisch gezien moet er gesproken worden over verzuim en niet over opeisbaarheid, maar dit maakt voor de praktijk vrijwel geen verschil).

Het verbaast me toch steeds weer hoe vaak er vanuit incassobureau's en juridische organisaties foutieve informatie over de WIK wordt gegeven. Zo moeilijk kan het toch niet zijn voor (bedrijfs)juristen om in ieder geval de hoofdlijnen te kennen?
ARR

Leeftijd: 36
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): Ava

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 0:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman schreef:
@StevenK

Wat betreft het afwijzen van de incassokosten (Voorwerk II-periode):

Ik krijg vaak signalen dat het echt afhangt bij welke rechtbank de zaak loopt, én dat het ook nog weleens per rechter wil verschillen of de incassokosten worden toegewezen (in identieke zaken).

@ARR

De voorgelegde berekening van de incassokosten lijkt mij prima conform met de staande praktijk van een hele hoop incassobureau's.

Ik zie niet in waarom je klacht kans van slagen zou hebben.

Verder is de uitleg over WIK niet helemaal juist. Incasso-unie stelt dat de WIK alleen van toepassing is op vorderingen die ontstaan zijn na 1 juli. Dat is niet juist, de WIK is van toepassing op vorderingen die op of na 1 juli opeisbaar worden (technisch gezien moet er gesproken worden over verzuim en niet over opeisbaarheid, maar dit maakt voor de praktijk vrijwel geen verschil).

Het verbaast me toch steeds weer hoe vaak er vanuit incassobureau's en juridische organisaties foutieve informatie over de WIK wordt gegeven. Zo moeilijk kan het toch niet zijn voor (bedrijfs)juristen om in ieder geval de hoofdlijnen te kennen?

waarom zou mij klacht dan geen kans van slagen hebben?
Ik weet niet zoveel van wetten af, maar vind het gewoon raar dat ze kosten in rekening brengen waarvan mij niet duidelijk word verteld hoe ze zijn gemaakt heb er toch op zijn minst recht op om te weten waarvoor ik 25 euro moet neerleggen?
Guthman

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 6:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Omdat wat ze doen de standaardpraktijk is welke, bij mijn weten, gewoon toegestaan wordt door rechters.

En ze hebben toch een prima uitleg gegeven over de opbouw van die €75,02? Wat wil je nog meer weten?

En je hoeft helemaal geen afspraken met de je zorgverzekeraar gemaakt te hebben over de incassokosten. Jij hebt een factuur niet betaald. Om er voor te zorgen dat de factuur wel betaald wordt, schakelt je zorgverzekeraar een incassobureau in. De kosten die dat incassobureau maakt, zijn schade voor de zorgverzekeraar. Omdat jij de persoon bent die de factuur niet betaald heeft, ben je volgens de wet verplicht die schade te vergoeden.
Alfatrion

Alfatrion

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 17:54    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De wet geeft aan dat een schuldeiser recht heeft op de redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte, wanneer aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Wanneer de schuldeiser overeenkomt dat hij meer dan de redelijke kosten zal vergoeden aan het incassobureau voor hun werkzaamheden, dan kan hij dit niet verhalen op de schuldenaar.

Rechters hebben gemakkelijk in het Rapport Voorwerk II aangeven wanneer de kosten redelijk zijn. Dit rapport wordt doorgaans gevolg, zodat het niet in de lijn der verwachtingen ligt dat TS voor meer dan 37 euro + 19% BTW zal worden veroordeeld.

Het Rapport Voorwerk II is door rechters onderling opgesteld om te komen tot een uniforme beoordeling. Daarom wijzen rechters buitenrechtelijke kosten in beginsel af wanneer deze de BIK staffel overstijgen. Daarnaast wijzen ze deze doorgaans af wanneer het gaat om een enkele aanmaning. Het is zelfs mogelijk dat de rechter minder toewijst als deze de 15% overstijgen.

http://jure.nl/AT7790
http://jure.nl/AT9456
http://jure.nl/BQ2340

Overigens blijkt uit niets dat TS in verzuim is geraakt. En als TS niet in verzuim is, dan heeft de schuldeiser al helemaal geen recht op buitengerechtelijke kosten.

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 18:39    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion, ik weet uit ervaring dat rechters niet zelden de kosten die incassobureau's vorderen, integraal toewijzen, ook al gaan die de tarieven van Voorwerk II te boven. Dat bijvoorbeeld de bij de NVI aangesloten incassobureaus in plaats van €37, €62 (€37+ €25) in rekening brengen, betekent niet dat die €62 geen redelijke vergoeding kan zijn. Voorwerk II is niet bindend.

Over het verzuim:

Uit de genoemde feiten blijkt toch duidelijk dat de TS niet aan zijn betalingsverplichting heeft voldaan, ondanks daartoe meerdere malen de gelegenheid toe te hebben gehad? De verzekeringsmaatschappij hanteert een betalingstermijn. Bij het uitblijven van die betaling is er sprake van een tekortkoming in de nakoming. In de aanmaning/sommatie die zij daarna stuurt, krijgt de TS nog eenmaal de kans om te presteren. De TS raakt in gebreke indien hij die kans niet grijpt. Door alsnog niet binnen de termijn van de ingebrekestelling te betalen, is de TS is verzuim geraakt.

Verzuim is niets meer dan een toerekenbare tekortkoming in de nakoming waar nakoming niet reeds blijvend onmogelijk is en waar de schuldenaar in gebreke is. Ik hoor graag je argumenten waarom hier volgens jou geen sprake is van verzuim (aan de hand van de feiten die we nu hebben).
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 20:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Guthman,

Met alle respect, maar er zijn hier meer mensen die uit ervaring wat weten. Jij zegt A en anderen zeggen B. Ik zou niet weten waarom jouw mening zwaarder zou moeten wegen dan die anderen. Als je over een onderzoek beschikt waaruit blijkt dat er frequent integraal incassokosten worden toegewezen, ook al overstijgen deze het rapport voorwerk II en worden er geen omstandigheden gesteld waaruit zou blijken dat dit redelijk is, dan is dit het moment om dit in te brengen. Ander blijven we op het niveau van borrelpraat hangen.

Guthman schreef:
De verzekeringsmaatschappij hanteert een betalingstermijn.
Waar deze terug te vinden?

Guthman schreef:
Ik hoor graag je argumenten waarom hier volgens jou geen sprake is van verzuim (aan de hand van de feiten die we nu hebben).
Het is de schuldeiser die aan de hand van de feiten moet kunnen aantonen dat TS wel in verzuim is. Er is gesteld dat er een volmacht is afgegeven aan de verzekeraar om te geld van de bankrekening van TS af te halen. Verder is er gesteld dat er één aanmaning is verstuurd.

Uit het feit dat een automatische incasso is mislukt volgt niet dat de vordering zomaar opeisbaar is geworden. En uit het feit dat er een aanmaning is verstuurd volgt niet dat dit een ingebrekestelling is verstuurd. Het kan bijvoorbeeld ook gaan om een betalingsherinnering, das ook een aanmaning maar geen ingebrekestelling.

BerichtGeplaatst: ma 20 aug 2012 21:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoewel ik het, wat betreft het algemene juridische aspect, helemaal met je eens ben, heeft het theoretische (soms helaas) niet zoveel invloed op de praktijk als we zouden wensen.

Kantonrechters redeneren en negeren weleens vaker op een manier die de wenkbrauwen doet fronsen als je de wet erop naslaat.

@TS

Voor de duidelijkheid: Een klacht bij het NVI of enig gelieerde organisatie, heeft geen kans van slagen. Waarom? Omdat alles volgens het "NVI-boekje" is gegaan.
Mocht het voor de rechter komen, dan kan het beide kanten opgaan.

Dus wat betreft je centrale vraag:

Quote:
Nu vraag ik me af of ik in mij recht sta als ik het resterende bedrag niet betaal en het bij de 40,xx laat die ik al naar hun rekening heb gestuurd.

Ja!
Regin

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 9:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Uit het feit dat een automatische incasso is mislukt volgt niet dat de vordering zomaar opeisbaar is geworden.

De vordering is toch al opeisbaar op het moment dat de automatische incasso wordt uitgevoerd, ongeacht of de incasso slaagt of niet? Waarom zou iemand via automatische incasso een vordering innen die niet opeisbaar is?
Alfatrion

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 10:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wanneer er niet is afgesproken is welke verbintenis wanneer moet zijn nagekomen en dit ook niets van rechtswege geld, dan wordt een vordering na het versturen van een factuur en een redelijke termijn opeisbaar. Die redelijke termijn zou dan zomaar eens dertig dagen kunnen bedragen, omdat je rekening moet houden met het feit dat mensen op vakantie gaan. Zie ook: Tekst & Commentaar

Een vordering wordt niet opeisbaar door het geven van een volmacht om het bedrag van de rekening af te halen. Dit impliceert immers niet dat er een betalingstermijn is afgesproken of dat het bedrag vooraf bekent was. Dat zal moeten blijken uit andere omstandigheden.

Een beding uit de algemene voorwaarden waarmee een betalingstermijn wordt afgesproken is vermoedelijk onredelijk bezwarend vanwege art. 6:237 sub b BW, wanneer deze termijn korter is.

Guthman schreef:
Kantonrechters redeneren en negeren weleens vaker op een manier die de wenkbrauwen doet fronsen als je de wet erop naslaat.
Dat komt voor, maar is m.i. pas iets waar rekening mee gehouden zou moeten worden houden als dit veelvuldig voorkomt. In de zaken die heb gezien kent men soms de vergoeding conform Rapport Voorwerk te gelijk toe, maar een oversstijging hiervan is, voor zover mij bekent, een zeldzaamheid.

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Leeuw

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 11:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Wanneer er niet is afgesproken is welke verbintenis wanneer moet zijn nagekomen en dit ook niets van rechtswege geld

Is het niet waarschijnlijker dat een zorgverzekeraar wel afspreekt met de verzekerde wanneer de verbintenis moet zijn nagekomen? In een huurcontract wordt toch ook bepaald dat de huurtermijn bijvoorbeeld in de eerste week van de maand moet worden voldaan?
bona fides

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 11:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Alfatrion schreef:
Wanneer er niet is afgesproken is welke verbintenis wanneer moet zijn nagekomen en dit ook niets van rechtswege geld, dan wordt een vordering na het versturen van een factuur en een redelijke termijn opeisbaar. Die redelijke termijn zou dan zomaar eens dertig dagen kunnen bedragen, omdat je rekening moet houden met het feit dat mensen op vakantie gaan. Zie ook: Tekst & Commentaar

In T&C heeft men het niet over mensen die op vakantie zijn, maar over de tijd die redelijkerwijs voor het verrichten van de prestatie nodig is. Dat is niet de tijd die nodig is om thuis te komen en de post te lezen. Als de prestatie bestaat in het betalen van een geldbedrag, dan is voor het verrichten van die prestatie niet veel tijd nodig. Op vakantie zijn is geen excuus om onbetaalde rekeningen onbetaald te mogen laten.

Quote:
Een vordering wordt niet opeisbaar door het geven van een volmacht om het bedrag van de rekening af te halen.

Het gaat hier om verzekeringspremie die maandelijks wordt afgeschreven. Uiteraard is die vordering, iedere maand weer, opeisbaar.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 11:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja, eens. Verzuim betwisten bied meer kansen. Gebruikelijk is om eerst een herinnering te sturen en dan pas een ingebrekestelling.

Alfatrion

BerichtGeplaatst: di 21 aug 2012 11:27    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

in de bovenstaande tekst reageerde ik op Regin.

bona fides schreef:
In T&C heeft men het niet over mensen die op vakantie zijn, maar over de tijd die redelijkerwijs voor het verrichten van de prestatie nodig is. Dat is niet de tijd die nodig is om thuis te komen en de post te lezen. Als de prestatie bestaat in het betalen van een geldbedrag, dan is voor het verrichten van die prestatie niet veel tijd nodig. Op vakantie zijn is geen excuus om onbetaalde rekeningen onbetaald te mogen laten.
Dit ben ik niet met je eens. T&C geeft aan dat aan de schuldenaar zoveel tijd moet worden gegund als dat hij redelijkerwijs voor het verrichten van de prestatie nodig heeft. Als hij voor het verrichten van die prestatie de factuur moet lezen, dan hoort dat er gewoon bij. Als de schuldenaar op vakantie is zal hij redelijkwijs meer tijd nodig hebben.

Er kunnen overeenkomsten gesloten worden waarbij niet op voorhand kan worden aangegeven om welk bedrag het gaat of wanneer het klaar zal zijn. Het lijkt mij onredelijk om te stellen dat je dan niet op vakantie zou mogen gaan.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds