Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu zo 03 aug 2025 19:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Taxatie rapport/annuleringskosten hypotheek aanvraag
Moderators: Nemine contradicente, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
ed kaandorp

Leeftijd: 51
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen

BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2010 19:36    Onderwerp: Taxatie rapport/annuleringskosten hypotheek aanvraag Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,
Voor mijn nieuwe huis heb ik een taxatie laten maken voor de hypotheek aanvraag. Nu heeft de taxateur onterecht vermeld:

Verwacht wordt dat de kosten voor herstel van direct noodzakelijk achterstallig onderhoud meer bedragen dan 10% van de getaxeerde onderhandse verkoopwaarde vrij van huur en gebruik

Ja, het getaxeerde object dient aan de binnenzijde en deels aan de buitenzijde te worden aangepast aan de huidige wooneisen.

Onder dergelijke onderhoudskosten wordt verstaan de kosten die direct gemaakt moeten worden om verdere
schade of vervolgschade aan het object te voorkomen. Bij de inschatting van de kosten voor herstel van achterstallig onderhoud is uitgegaan van uitvoering van de werkzaamheden door derden (professionelen).

Nu heb ik via een tussenpersoon de offerte van de ING Bank getekend en dus ook de evt. annuleringskosten van 1% van de hypotheeksom. Volgens de tussen persoon was dit maar een formaliteit en kijkt de bank er anders niet eens naar. Ik ging dus accoord met de offerte maar de ING begon naar aanleiding van de taxatie vragen te stellen als:
Hoe gaat U de E 20.000 noodzakelijke onderhoudskosten betalen als U al aan Uw max. hypotheek zit? Kunt U meer loonstroken overhandigen, enz.
Dit duurde zolang dat ik ook de Rabobank heb ingeschakeld omdat ik al nattigheid voelde en de (ver)koop datum erg dichtbij kwam en ik de verkopers dan zo'n E18000 verschuldigd zou zijn.

Naar mijn idee heeft de taxateur dus een grote fout gemaakt want ik woon er nu prins heerlijk en alles werkt, geen lekkages, gaslekken of instortgevaar. ( is wel gedateerd maar daarom interresant voor mij)
De ING bank heeft de aanvraag dusdanig vertraagd dat ik ze dus de annulerings kosten moet betalen omdat ik noodgedwongen een andere bank heb ingeschakeld. Ze hadden naar mijn idee de aanvraag kunnen weigeren maar dan lopen ze natuurlijk de annuleringskosten mis!
Nu ben ik zo'n E2000 achter de wagen en vraag me af of ik dit zomaar moet accepteren en of een evt rechtzaak zin heeft.
Is er geen beslissings termijn waarbinnen de bank een hypotheek offerte moet goed/afkeuren?
Moet ik de taxatie kosten betalen die hieraan hebben meegeholpen. Ze hebben wel een rectificatie nagestuurd maar het kwaad was al geschied.
Is 1% annuleringskosten van de hypotheek som geen oplichterij?

vr gr Ed

Ps: de taxatie wordt rechtsteeks naar de betreffende bank gestuurd
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: zo 03 okt 2010 19:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij dat je bij ING moet klagen over de vertraging waardoor je gedwongen werd naar een andere bank te gaan.

Vraag is wel of je het ING tijdig duidelijk hebt gemaakt dat je binnen een bepaalde termijn uitsluitsel moest hebben.

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: ma 04 okt 2010 19:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ten eerste lijkt het me het minste dat een taxateur vermeld dat er mogelijkerwijs veel onderhoud aan zit. Immers was dit niet gebeurd betekent dit dat je misschien een woning krijgt waar nog veel verdere kosten aan verbonden zitten die de klant misschien niet kan betalen.
Dat vervolgens de bank hier vragen bij stelt is dan ook niet geheel verwonderlijk ze willen weten wat de toestand van het pand is. Hence je taxatie rapport.
Dat je het vervolgens deels zelf uitvoerd is iets waar een taxateur weinig mee van doen heeft.
Het enigste wat je je misschien mag afvragen waarom het allemaal telangzaam is verlopen. Ligt dit bij de taxateur of de bank of misschien jezelf vanwege dat je te traag hebt gereageert cq dat de antwoorden niet voldoende waren richting bank. Dat een andere bank hier minder lastig over doet lijkt me niet echt relevant.
ed kaandorp

BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2010 22:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er is toch een groot verschil tussen direct noodzakelijk achterstallig onderhoud en het naar jouw wensen opknappen van de woning.
Ook zijn deze kosten niet noodzakelijk en knap je een woning toch op met de jaren.
Nogmaals alles werkt naar behoren. Het feit dat de taxateur zijn rapport heeft aangepast zegt toch al voldoende.
De volgende text staat ook in het rapport:
- binnenonderhoud Voldoende
- buitenonderhoud Voldoende
- bouwkundige constructie Goed
Dus wat is nu direct noodzakelijk?
Nu is de woning wel voorzien van gevelkachels en is een cv wel wenselijk maar toch niet noodzakelijk.(gevaarlijk)

De 1% annulerings kosten zie ik nog steeds als pure diefstal, dat er een deadline was wisten ze. Normaal gesproken vraag je een offerte aan, bespreek je die en ga je ermee accoord of niet. Nee bij de Ing betaal je dus annulerings kosten. Dus voor mij nooit meer deze waardeloze bank.
Maar heb denk geen poot om op te staan.
Leve de graaicultuur
JZ

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 08 okt 2010 23:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik blijf het makkelijk vinden. Laat ik voorop stellen dat ik noch een jurist ben noch een bankier maar wel me bevind in het vastgoed. Een taxateur zal een rapport dermate opstellen dat hij met zijn rug veilig staat en niet achteraf kan worden geconfronteerd met het missen van noodzakelijk herstel. Als hij ergens aangeeft dat er dus verder onderhoud nodig is bijvoorbeeld een verouderde CV (misschien is die ouder dan 10 a 15 jaar) is het geheel terecht dat hij hier een melding van maakt. De bijbehorende kosten die hij inschat zijn nog steeds inschattingen en kunnen zowel positief als negatief uitvallen. Dat je vervolgens ervoor kiest om deze zelf te herstellen, mbv wat polen of wat dan ook is verder niet relevant voor de taxateur zijn onderbouwing zolang maar helder is wat de staat is.
Vervolgens dat dit rapport te laat aankomt over de datum is zo lastig te achterhalen voor de ander waar dit aan te wijten is. Neemt niet weg dat het makkelijk is om de schuld bij de bank te leggen dat zij zich aan hun regeltjes houden. Draai het even om stel je voor ze zouden het klakkeloos accepteren en doordat het rapport erg laat is kunnen ze vervolgens pas laat hun papierwerk rondmaken zodat jij telaat bent bij de overdracht klaag je toch ook bij de bank zelf? Dit heeft niets met graai cultuur te maken maar simpelweg met stiptheid.
ed kaandorp

BerichtGeplaatst: za 09 okt 2010 19:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geef mij nu eens een definitie van noodzakelijk herstel.
Ben zelf werkzaam als bouwkundige dus kan zelf zeer goed de situatie inschattten en Polen heb ik niet nodig.
Je zelf indekken is prima maar dan wel gegrond en niet alleen maar door simpelweg een standaard software programma te beantwoorden met ja en nee.

Onder dergelijke onderhoudskosten wordt verstaan de kosten die direct gemaakt moeten worden om verdere schade of vervolgschade aan het object te voorkomen. Bij de inschatting van de kosten voor herstel van achterstallig onderhoud is uitgegaan van uitvoering van de werkzaamheden door derden (professionelen).

Een zin als: De woning dient gemoderniseerd/aangepast te worden aan de huidige standaard leest toch al een stuk vriendelijker en geef dan tenminste aan wat deze punten (kunnen) zijn. (als je capabel genoeg bent)

Dat de bank(en) 1% Annulerings kosten berekend is toch ten hemel schreiend. Ze hadden de komende jaren goed aan mij kunnen verdienen. Als ze er geen vertrouwen in hebben geef dit dan aan. Ze hebben dik een maand de tijd gehad om dit te onderzoeken. In deze tijd bouw ik een complete aanbouw met alles erop en eraan. Ik kan (helaas) geen annulerings kosten verhalen voor mijn offerte's Zou echter wel een hoop zorgen schelen.

Dus wat is nou makkelijk?

Nog een simpele vraag: Als de bank zekerheid wil hebben over het vastgoed object, waarom betaald de verstrekker dan ook niet de kosten van de taxatie? Het is toch hun investering?

ps: herziene taxatie was erg snel gecorrigeerd
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: ma 11 okt 2010 2:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nogmaals:
ed kaandorp schreef:
De ING bank heeft de aanvraag dusdanig vertraagd dat ik ze dus de annulerings kosten moet betalen omdat ik noodgedwongen een andere bank heb ingeschakeld. Ze hadden naar mijn idee de aanvraag kunnen weigeren maar dan lopen ze natuurlijk de annuleringskosten mis!

Begrijp ik het goed dat je ING die 1% moet betalen omdat ING zelf niet eerder tot een beslissing kon komen (en je je daardoor gedwongen voelde naar de Rabobank te gaan)?

De vraag is dan: wat heb jij gedaan om ING duidelijk te maken dat ze voor een bepaalde dag moesten beslissen "of anders"?

De taxateur aanspreken lijkt mij heilloos. Ten eerste is het allerminst zeker dat hij bewijsbaar toerekenbaar tekort is gekomen. Ten tweede is het allerminst duidelijk dat je causaal verband kunt aantonen tussen een eventuele tekortkoming en het dralen van ING. Ten derde ligt het m.i. veel meer voor de hand om de oorzaak van de annuleringskosten volledig te zoeken in de "echte" oorzaak van het dralen. Die echte oorzaak is m.i. of jouw nalaten om ING een duidelijke termijn te stellen, of het nalaten van ING om zich aan die termijn te houden.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds