Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
ww, vakantie e...
Merkrecht en r...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu zo 16 jun 2024 7:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Tankstation/politie: boetes schrijven op terrein toegestaan?
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 18:00    Onderwerp: Tankstation/politie: boetes schrijven op terrein toegestaan? Reageer met quote Naar onder Naar boven

he mensen
Even een vraagje:
Mag de politie, als de eigenaar/beheerder daarvoor geen toestemming verleent, toch een boete uitschrijven op zijn terrein?
Het gaat dus om het voorterrein van een Tankstation. Het is eigen terrein, en de boete wordt uitgeschreven voor een overtreding die is begaan op de openbare weg. Om veiligheidsredenen wijkt de politie dan uit naar het voorterrein. De eigenaar/beheerder van het station is het hier niet mee eens, omdat het slecht is voor het imago van het station en de klanten stoort. De politie wordt dan ook vriendelijk verzocht de boete ergens anders dan op het terrein uit te schrijven. Nu is hierover een klacht van de politie binnengekomen.
Staat de eigenaar/beheerder in zijn recht of heeft de politie gelijk?
Voor de eigenaar/beheerder wegen zijn commerciele belangen zwaarder dan het belang van de politie. Maar, nogmaals, staat hij in zijn recht?!
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: za 20 nov 2004 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Eigen terrein wil niet zeggen dat het geen openbare weg is.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 17:44    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

hm volgens mij valt het terrein van een tankstation niet onder de openbare weg. De beheerder/eigenaar kan immers via een zgn ''stationsverbod'' ook mensen de toegang tot het terrein ontzeggen...
Nou weet ik nog nix... Crying or Very sad
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 18:10    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tankstationterrein behoort in die zin tot de openbare weg dat daar ook de maximumsnelheden gelden.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

tja maar dat is ook zo op een boerenerf, daarmee heeft de politie nog niet alle vrijheid op dat erf? dus hoe zit het nou met deze casus?
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 18:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ken een politieagent, die zal ik het eens vragen!
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ergo sum
Redacteur
ergo sum

Leeftijd: 119

Sterrenbeeld: Schorpioen


Berichten: 17065


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als er een publiekrechtelijk besluit aan ten grondslag ligt, waarin bepaald is dat het terrein tot de openbare weg behoort, dan is de kous daarmee af.
De eigenaar van het terrein kan dan wel verzoeken of je weggaat, maar of je weggaat bepaal jij zelf.
Wat de eigenaar wel kan doen is een publiekrechtelijk verzoek indienen bij de daartoe bevoegde instantie om te besluiten dat zijn terrein niet meer tot de openbare weg behoort. Als dit verzoek gehonoreerd wordt, is de eigenaar weer heer en meester op zijn eigen terrein. Dit uiteraard wel binnen de grenzen van de wet.
_________________
Vivere est cogitare.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MterHeide



Leeftijd: 40
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT

Berichten: 350


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 20:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Volgens mij mogen opsporingsambtenaren alleen woningen en bijzondere plaatsen genoemd in art. 12 Algemene wet op het binnentreden niet zomaar binnengaan. Volgens mij geldt dat ook voor de uitoefening van de bevoegdheden in het licht van art. 159 e.v. Wegenverkeerswet, want ook het toezicht op de RVV valt hieronder. Het lijkt me dan ook onmogelijk voor de tankstationhouder om de politie te dwingen op de een of andere manier, het terrein te verlaten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Ramonkey

Ramonkey

Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA
Berichten: 2280


BerichtGeplaatst: wo 24 nov 2004 21:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

MterHeide schreef:
Volgens mij mogen opsporingsambtenaren alleen woningen en bijzondere plaatsen genoemd in art. 12 Algemene wet op het binnentreden niet zomaar binnengaan


dat geldt voor ontdekking van een misdrijf op heterdaad door 'een ieder''
Voor opsporingsambtenaren geldt het 2e lid van 55 wvsv...daarin staat die beperking niet. Doch dit geldt alleen ter aanhouding van de verdachte.
_________________
Be the change you want to see in the world
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 10:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mijn politieagent zegt dat ook een tankstation gewoon tot de openbare weg hoort, en dat dat pas niet het geval zou zijn wanneer de eigenaar van het terrein ervoor zorgt dat ie bewust mensen buiten kan houden. Bijvoorbeeld dmv een hek of slagboom of portier. Pas dan is het geen openbare weg meer. Dus wanneer dat niet het geval is, is het gewoon openbare weg....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
JJ



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 12:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

dus even resumerend: oom agent zegt dat als ik bij mijn oprit van mijn woning geen slagboom neerzet dit openbare weg is? Shocked

Het enige wat van belang is is of de toerit naar het tankstation met parkeerplaatsen van het tankstation is of van de gemeente/staat.

Bij heel veel lokale tankstations is het terein van de pomphouder en mag dus iemand de toegang ontzeggen, ook een agent dus.
Bij veel snelwegstations is er een dubbel deel (meestal met een parkeergelegenheid) het deel wat naar het station leidt is van de pomphouder en het deel naar de parkeerplaats van de staat (deze zijn in bijna alle gevallen van de staat).

Echter is de vraag of het redelijk is van de pomphouder om een agent in de uitvoering van zijn functie de toegang tot een terrein te ontzeggen? Ik denk het niet, het lijkt mij niet te bewijzen dat de pomphouder schade ondervind doordat een BOA een transactie uitschrijft aan een weggebruiker op zijn terrein, ik kan me ook niet voorstellen dat de pomphouder hier schade door ondervindt.

Even samenvattend: in theorie kan een pomphouder die op eigen terrein een tankstation heeft iemand de toegang ontzeggen maar omdat het toch semi-openbaar terrein is (wat een oprit van een woning niet is) denk ik niet dat het een redelijke klacht is omdat er geen schade door ondervonden wordt.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
marcel

marcel

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 14:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Samenvattend: De pomphouder/eigenaar heeft dus wel het recht die toegang te ontzeggen? De overlast bestaat namelijk uit een deel van zijn vaste klaneten die toegeven het station te mijden als politie bezig is met uitschrijven van boetes/snelheidscontroles ( materiele schade). Daar komt nog bij dat het personeel overlast ondervindt van het onbehoorlijke gedrag van veel van de betrokken agenten. Daarnaast is er tegenover het tankstation een grote parkeergelegenheid van de gemeente ( voor gemeentelijke sportparken) en heeft de politie dus geen enkele reden om uit te wijken naar het station.
Volgens mij heeft de beheerder dus redenen genoeg de toegang te willen ontzeggen. Hij moet dit dus wel bij de rechter afdwingen?
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
Martijn



Leeftijd: 44
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Leeuw
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 599


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 14:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

losstaand van het feit of het allemaal mag of niet ... is een brief naar de korpsleiding met het verzoek om de controles en dergelijke te verplaatsen naar de parkeerplaats aan de overkant geen idee?

Ik zou me zomaar kunnen voorstellen dat een dergelijk verzoek, mits redelijk gesteld, in ieder geval het overwegen waard is. Juridische actie, wanneer je in je recht blijkt te staan, lijkt me altijd nog kunnen.

Bij het bovenstaande ga ik er dus van uit dat een dergelijk contact nog niet heeft plaatsgevonden, wanneer dit wel het geval is ... ignore the message Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail
marcel

marcel

Leeftijd: 43
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): HAN

Berichten: 680


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Van verzoeken, tot klachten, tot aangiftes door personeel voor belediging, niets helpt!
_________________
Er zijn twee soorten advocaten: Zij die de wet kennen en zij die de rechter kennen. (NN)
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage MSN messenger
JJ



Leeftijd: 46
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UL

Berichten: 35


BerichtGeplaatst: do 25 nov 2004 14:12    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kan je via de rechter afdwingen ja, in principe kan hij ze gewoon wegsturen maar als dat niet werkt de politie bellen, ik weet niet of dat in dit geval veel zin heeft maar goed Smile

Het feit dat er tegenover een parkeergelegenheid is betekend dat de weg overgestoken moet worden als ze van die kant komen dus zou het tankstation een veiligere oplossing zijn.

Lekker kinderachtige klanten hebben jullie trouwens als je een tankstation gaat mijden omdat er een agent staat maar goed, ze gaan dat ook onder ede verklaren?

In principe (maar dat is puur theorie) kan je de rechter verzoeken voor een straatverbod van de agenten, aangezien ze dan andere agenten er neer zetten schiet dat niet op, bovendien ben je dan een gewilde prooi voor overvallers, de agent mag tenslotte niet op je terrein komen. Is dat serieus wat je wil? Very Happy

Tegen het onbehoorlijk gedrag kan je wel optreden via de korpsleiding, ik denk dat je er op die manier wel uit zou moeten kunnen komen. Eventueel kan je de korpsleiding ook verzoeken om een bericht uit te doen dat in gevallen waarin dat mogelijk is ze de parkeerplaats aan de andere kant gaan nemen maar vanwege vluchtgevaar zal dat heel vaak niet kunnen.

Ik denk dus nogmaals ook al mag je in principe zelf bepalen wie er op je eigen terrein komt je actie in deze weinig uithaalt.

Overlast verminderen is dus denk ik het enige verstandige credo en zorgen dat je klanten zich gewoon aan de wet houden zodat ze ook naast een agent kunnen gaan tanken Wink
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds