|
Auteur |
Bericht |
zevendeHemel
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 22 sep 2010 14:22 Onderwerp: TLL gewijzigd tijdens rechtzitting, hoger beroep?? |
|
|
Beste Forumleden,
Het volgende is bij mij voorgekomen en vandaag gebeurd op de rechtzitting, ik wil graag weten of het nuttig is om een hoger beroep aan te tekenen??
Het totale verhaal:
juli 2009 ben ik staande gehouden met 31km te hard. Ik kreeg een geel papiertje op dat moment, alleen is daar de verkeerde Weg opgeschreven waar het gebeurd is. Er staat de N32, de plaats is jammer genoeg wel correct ingevuld. Toen kreeg ik de transactievoorstel in september 2009. Daar stond weer wat fout opgegeven, dat het namelijk op een andere provinciale weg (van heemstraweg, Druten) is gebeurd wat meer dan 30min(30km) rijden is van de originele echte aanhouding. Dus ze hebben dubbele fout gemaakt en weten niet waar het nu dus echt is gebeurd. Daarnaast staat er de tijd van overtreding op de boete van 20:10. En op die dag heb ik tot 20:12 gewerkt. Ik heb daar een uitdraai van het systeem wat mij automatisch in en uitgelogd bij binnenkomst en vertrek van mijn werk. Dus dat komt ook niet overeen.
Nu was ik dus gedaagd voor de rechter met de volgende TLL: op of omstreeks 11 juli 2009 te Druten als bestuurder op de openbaar verkeer openstaande weg, van heemstraweg, .... blabbla... 31 te hard.
Vandaag was de zitting, en heb ik aangekaard dat ik op dat tijdstip van 11juli niet op die locatie in druten geweest kan zijn. Toen vroegen ze of ik daadwerkelijk ben staande gehouden. Antwoord Ja (dat kan ik niet ontkennen want ze hebben al mijn gegevens opgeschreven), vroegen ze waar dat dan was. Antwoord, weet ik niet meer, maar ik kan niet in druten zijn geweest. Toen vroeg de OvJ of het op 11juli was gebeurd. Antwoord Ja. ( ik kon niet anders dan ja zeggen want anders valt mijn alibi weg van het registreren van mijn werk.). De rechter vroeg nog tijdens dit gesprek in 4 verschillende vraag vormen waar ik dan wel ben aangehouden maar heb ik allemaal op weet ik niet beantwoord.
Nu komt het Op dat moment mocht de OvJ reageren, en stelde aan de rechtbank om de TLL te veranderen in het volgende zoals het straat geschreven op het briefje wat ze me overhandigde: "dat in de eerste regel achter 'Druten' wordt toegevoegd althans in Nederland". Dat betekent dus dat ik ergens op die dag ben aangehouden en daarvoor moet betalen. Er werd toen gevraagd of ik akkoord ging met de niewe TLL, daar zei ik uiteraard Nee op, want dat is wel erg vaan en op grond van Art. 348 van het wetboek van strafvordering de TLL niet meer aangepast mag worden. De griffier knikte me toe toen ik dat zei, maar de rechter besloot anders en zei dat de TLL wel aangepast mocht worden. Hierop volgend heb ik duidelijk aangegeven dat ik niet op die locatie kan geweest zijn, en dat de nieuwe TLL wel erg vaag is. Maar mijn bewijsstukken wezen ze een beetje af van "ja, iemand anders kan inklokken/uitklokken voor je" en met die snelheid die jij rijdt kan je makkelijk optijd op de plaats delict aangekomen zijn (terwijl het 30min rijden is...)
Daar laatste vond ik sowieso beetje rare opmerking van de rechter... Maar uiteindelijk ben ik dus toch schuldig bevonden en en toch de boete moet betalen. Nu kan ik in hoger beroep gaan. Is dit verstandig? is deze zaak nog te winnen? In art.313 van strafvordering http://www.wetboek-online.nl/wet/Sv/313.html en op de volgende link op pagina 359 (daarbij is ook het arrest LJN AU9125 van de hoge raad van toepassing) http://books.google.nl/books?id=9HI5EMYJbOoC&pg=PA359&lpg=PA359&dq=uitbreiding+tenlastelegging+ovj&source=bl&ots=OKJaPLQJJE&sig=fD6VTIe41BKY9mlATMobp05-lQs&hl=nl&ei=P8yZTK7wGcuZOLmEiY0P&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=2&ved=0CBsQ6AEwAQ#v=onepage&q=9125&f=false is het veranderen van de TLL met als dermate verandering van het feit niet toegestaan, of moet resulteren in VRIJSPRAAK.
Wat is jullie mening hierover en is hoger beroep aan te raden?
Hartelijk dank voor het lezen van mijn verhaal en eventueel reageren  |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 22 sep 2010 15:32 Onderwerp: |
|
|
De tll mag worden aangepast zolang het gaat om "hetzelfde feit" in de zin van art. 68 Sr.
In jouw geval is het denk ik wel duidelijk dat de beschuldiging de hele tijd op hetzelfde feitencomplex heeft berust. Maar zie deze draad waarin ik me min of meer op het tegenovergestelde standpunt stel. Er valt in ieder geval veel te schrijven over de manier waarop getoetst moet worden aan het criterium "hetzelfde feit". _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
zevendeHemel
|
Geplaatst: wo 22 sep 2010 15:59 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | De tll mag worden aangepast zolang het gaat om "hetzelfde feit" in de zin van art. 68 Sr.
In jouw geval is het denk ik wel duidelijk dat de beschuldiging de hele tijd op hetzelfde feitencomplex heeft berust. Maar zie deze draad waarin ik me min of meer op het tegenovergestelde standpunt stel. Er valt in ieder geval veel te schrijven over de manier waarop getoetst moet worden aan het criterium "hetzelfde feit". |
Ten eerste dank voor uw reactie.
Dat is inderdaad de vraag. Hetzelfde feit betekent wat... Dat is een grijs gebied waar de rechter alleen over kan oordelen, dat is nogal persoon afhankelijk dan. Maar wat is nu de feitencomplex bij mij op een rijtje volgens mij:
Correct:
- 31 te hard gereden
- aangehouden door verbalisant
Incorrect:
- locatie druten ( klopt niet )
- verkeersbord max 70 km ( staat nergens op de van heemstraweg in Druten)
- tijd van aanhouding icm met plaats is onmogelijk, door 30min reistijd.
Dus waarschijnlijk heeft de rechter het in dit geval geaccepteerd (de verandering in de TLL) omdat ik wel ben aangehouden maar het verkeerde is opgeschreven.
Maar, is dat een te groot verschil in het originele feit? Dat is de vraag. Ik zou zeggen van wel, je weet niet waar je bent aangehouden dus ook geen grond van hoe hard je had mogen rijden.
Of is dit nu wishfull thinking? en maakt deze zaak geen schijn van kans in Hoger Beroep? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 22 sep 2010 17:22 Onderwerp: |
|
|
Je kunt je afvragen wat je opschiet met een hoger beroep, zelfs als je het wint. Je geeft zelf toe te hard te hebben gereden. Als het inderdaad niet meer gaat om "hetzelfde feit", mag justitie een nieuwe vervolging instellen (art. 68 Sr). Dan ben je terug bij af. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
zevendeHemel
|
Geplaatst: wo 22 sep 2010 20:01 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: | Je kunt je afvragen wat je opschiet met een hoger beroep, zelfs als je het wint. Je geeft zelf toe te hard te hebben gereden. Als het inderdaad niet meer gaat om "hetzelfde feit", mag justitie een nieuwe vervolging instellen (art. 68 Sr). Dan ben je terug bij af. |
Het doel is uiteindelijk vrijspraak. Maar volgens mij als het niet meer om dezelfde feit gaat, dan moet de rechter Vrijspreken toch? Zo werkt de regel toch dat je dan niet meer voor hetzelfde delict vervolgd kan worden? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 22 sep 2010 21:56 Onderwerp: |
|
|
zevendeHemel schreef: | Het doel is uiteindelijk vrijspraak. Maar volgens mij als het niet meer om dezelfde feit gaat, dan moet de rechter Vrijspreken toch? |
Als het niet meer om hetzelfde feit gaat, moet de rechter de gevraagde wijziging van de tll niet toestaan. Logische gevolg is dan inderdaad vrijspraak, want wat er te laste is gelegd heb je dan niet gedaan.
Quote: | Zo werkt de regel toch dat je dan niet meer voor hetzelfde delict vervolgd kan worden? |
Voor hetzelfde feit kun je niet opnieuw worden vervolgd. Maar als het niet meer om hetzelfde feit gaat, kun je dus wel "opnieuw" worden vervolgd voor dat andere feit, nl. het feit dat je wel hebt begaan. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
zevendeHemel
|
Geplaatst: wo 22 sep 2010 23:34 Onderwerp: |
|
|
Quote: | Zo werkt de regel toch dat je dan niet meer voor hetzelfde delict vervolgd kan worden? |
Voor hetzelfde feit kun je niet opnieuw worden vervolgd. Maar als het niet meer om hetzelfde feit gaat, kun je dus wel "opnieuw" worden vervolgd voor dat andere feit, nl. het feit dat je wel hebt begaan.[/quote]
Ja maar ze kunnen dan toch geen nieuw feit opstellen als ze niet weten waar het is gebeurd op welk tijdstip? |
|
|
|
 |
Ronald78
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 796
|
Geplaatst: vr 24 sep 2010 15:47 Onderwerp: |
|
|
Ander vraagje wat in deze wel relevant is: hoe kunnen ze eigenlijk beweren dat je 31km te hard reed als ze niet weten waar het is gebeurd? Dan is namelijk ook niet te achterhalen wat de geldende maximumsnelheid was? _________________ Ik weet niet zoveel van rechten. Aan dit bericht kunnen geen rechten worden ontleend. |
|
|
|
 |
|