|
Auteur |
Bericht |
Mini
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 19:55 Onderwerp: Surseance van betaling aanvragen, wanneer? |
|
|
Als een winkelier een huurachterstand van twee maanden heeft, daarvoor al een "dreigbrief" van een Gerechtsdeurwaarder heeft ontvangen -verder nog helemaal geen schulden heeft- maar de rekening van de Gerechtsdeurwaarder écht niet kan voldoen, is het dan (nog) te vroeg om surseance van betaling aan te vragen?
Gaat het aanvragen van surseance van betaling snel? Enne... hoe pak je zoiets eigenlijk aan? Misschien zitten er wel grote nadelen aan het aanvragen surseance van betaling, wat zijn die dan eventueel? |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 20:55 Onderwerp: |
|
|
Kort gezegd is het grote nadeel van surséance van betaling dat het in de praktijk het voorportaal is van faillissement, en dus ook zo gezien wordt door je relaties. Niemand wil meer zaken met je doen. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 20:55 Onderwerp: |
|
|
Grootste nadeel is dat indien de voorlopige surseance niet wordt omgezet in een definitieve, er een faillissement volgt.
Maar waarom zou je een surseance aanvragen als er verder geen schuldeisers zijn? |
|
|
|
 |
Mini
Leeftijd: 74 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 18 jul 2008 23:37 Onderwerp: |
|
|
StevenK schreef: |
Maar waarom zou je een surseance aanvragen als er verder geen schuldeisers zijn? |
Omdat ik de rekening ècht niet binnen de gestelde termijn (5 dagen) kan voldoen. Ik heb overigens wel alvast wat geld overgemaakt. Niet veel, want dat heb ik niet, maar daarmee wel mijn goede wil tonende.
Ik meen te weten (méén dus alleen maar te weten), dat als je in surseance van betaling zit, het huurcontract ontbonden kan worden. En dat dan de afwikkeling minder geld kost dan wanneer het op een gedwongen ontruiming en ontbinding van het huurcontract via de rechter aankomt.
Of zit ik nu helemaal in een verkeerde richting te denken?
Het akelige is dat ik nu hoogstwaarschijnlijk wél snel schulden erbij krijg. Ik heb natuurlijk -doordat ik de achterstallige huur + de kosten van de gerechtdeurwaarder met voorrang moet betalen- in no-time geen geld meer voor het betalen de andere rekeningen. |
|
|
|
 |
|