|
Auteur |
Bericht |
martdiamond
Leeftijd: 33 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU
|
Geplaatst: wo 30 mei 2012 17:52 Onderwerp: Studiefinanciering gekort |
|
|
Eind December vorig jaar kregen mijn broer, zus en ik alle drie bericht over de studiefinanciering voor het jaar 2012 (althans een gedeelte daarvan). Wij zijn alle drie logischerwijs student.
Bij het bericht in December bleek dat wij een fors hoger bedrag kregen dan eerst, meer dan 200 euro per maand. Hierop heeft mijn zus uitgebreide correspondentie met DUO gehad (via e-mail) over het bedrag aangezien wij niet konden achterhalen waar dit vandaan kwam, immers was de financiële situatie van geen van beide ouders gewijzigd. Hierbij is haar meerdere malen gemeld dat het wel klopte en dat ze gewoon recht had op het bedrag (en mijn broer en ik dus ook).
Op 24 mei is de studiefinanciering uitbetaald maar tot vandaag heb ik niks ontvangen, na het raadplegen van Mijn DUO (waar een uitbetaling van 0,00 euro stond voor Mei en de komende maanden) heb ik contact opgenomen met DUO. Na een lang en frustrerend telefoongesprek van mij (24 minuten) en mijn zus (38 minuten) bleek dat er fouten waren gemaakt bij het bereken van de aanvullende beurs en dat deze daardoor met terugwerkende kracht komt te vervallen en dus zal worden ingehouden op de toekomstige studiefinanciering. Het gaat al met al om een bedrag van zo'n 860 euro per persoon, wat betekent dat ik en mijn broer 9 maanden niks zullen ontvangen (mijn zus is bezig aan haar scriptie en bijna klaar met de studie).
Over deze gang van zaken is niks bericht aan mij, mijn zus of mijn broer. Aangezien wij volgens DUO geen post ontvangen maar besloten hebben dit digitaal te willen (via e-mail) hebben wij logischerwijs niks op papier ontvangen. Echter via de e-mail is ook bij geen van drieën een bericht over deze gang van zaken terechtgekomen. Slechts onder het kopje "post" op Mijn Duo stond een bericht, dit kon niet geopend worden op de laptop (kreeg hiervoor een foutmelding op de site) en via de smartphone kwam er alleen een leeg PDF te voorschijn. Het besluit was van 12 mei en het bericht van 13 mei dat ons dus nooit bereikt heeft.
Heeft het zin om tegen deze beslissing bezwaar te maken? |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: do 31 mei 2012 9:57 Onderwerp: |
|
|
Jaren geleden heb ik tegen een vergelijkbare gang van zaken met succes bezwaar gemaakt.
Als grondslag heb ik de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur gebruikt, en meer specifiek het vertrouwensbeginsel. DUO is namelijk ook bestuursorgaan en gehouden aan deze beginselen.
Ik heb gesteld dat ik het ontvangen bedrag niet hoefde te betwijfelen nu ik om bevestiging had gevraagd, en heb gesteld dat ik het bedrag al had uitgegeven en daarom niet meer kon terugbetalen.
Ik had echter wel aan mij zelf gerichte correspondentie waaruit bleek dat (toen nog) de IB groep mij onomstotelijk meedeelde dat ik wel recht had op die extra bijdrage. Dit kan in jullie situatie mogelijk een probleem zijn, nu alleen jouw zus lijkt te hebben gecorrespondeerd. Indien ze dit, overduidelijk, mede namens jullie heeft gedaan kun je dat uiteraard wel gebruiken! _________________ "Nusquam est, qui ubique est" |
|
|
|
 |
martdiamond
|
Geplaatst: za 02 jun 2012 0:03 Onderwerp: |
|
|
Dank voor het advies, we hebben besloten alledrie bezwaar te maken tegen de beslissing. Het gaat (zeker voor ons) om een fors bedrag van meer dan 800 euro per persoon om dit niet te doen. Ik denk zeker na uw verhaal dat vooral mijn zus een goede kans maakt, maar hoop toch ook op een beetje meer. |
|
|
|
 |
martdiamond
|
Geplaatst: za 02 jun 2012 0:14 Onderwerp: |
|
|
Misschien kan iemand wat feedback geven op wat ik tot nu toe heb:
"Ik maak bezwaar tegen deze beslissing omdat ik na de correspondentie die mede namens mij door mevrouw (naam zus) heeft plaatsgevonden ik erop mocht vertrouwen dat de beslissing van DUO correct is genomen. Op grond van de Algemene Beginselen van Behoorlijk Bestuur en met name het vertrouwensbeginsel mocht ik erop vertrouwen dat de originele beslissing van DUO de juiste was. Dit vertrouwen mocht ik putten uit correspondentie gedaan door mevr. (naam zus) waarin de originele beslissing meermaals bevestigd is als zijnde de juiste."
Moet ik dingen toevoegen, weglate, uitwijden op bepaalde gedeeltes? Feedback wordt gewardeerd ik heb nog nooit iets dergelijks gedaan vandaar. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 02 jun 2012 17:07 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Omdat nog niemand geantwoord heeft, kom ik even tussendoor.
Het bezwaarschrift lijkt me goed. Er worden niet zulke hoge eisen aan gesteld. Er moet een kopie van het bestreden besluit aangehecht worden.
Ik heb mijn boeken niet bij de hand, maar voor het vertrouwensbeginsel is ook nog relevant wie het vertrouwen heeft gewekt (naam ambtenaar). Je mag namelijk niet zomaar op uitlatingen van iemand vertrouwen (van een wethouder bijvoorbeeld). Maar ik weet niet meer precies hoe dat zat. Misschien iemand anders die er meer van weet?
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 02 jun 2012 17:55 Onderwerp: |
|
|
marja.verstralen schreef: |
Ik heb mijn boeken niet bij de hand, maar voor het vertrouwensbeginsel is ook nog relevant wie het vertrouwen heeft gewekt (naam ambtenaar). Je mag namelijk niet zomaar op uitlatingen van iemand vertrouwen (van een wethouder bijvoorbeeld). Maar ik weet niet meer precies hoe dat zat. Misschien iemand anders die er meer van weet?
|
Rechtmatig vertrouwen op basis van een uitlating van een schoonmaker in dienst bij DUO dat de uitkering klopt => geen grond.
Idem, maar dan door een uitlating van een ambtenaar die normaliter dit soort zaken behandelt, niet noodzakelijkerwijs iemand die ook daadwerkelijk zelfstandig bevoegd is => in beginsel wel gegrond.
Idem, maar dan door een bestuurslid van DUO => in beginsel wel gegrond. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 03 jun 2012 19:04 Onderwerp: |
|
|
Dag,*
* Aan dit bericht kunt u geen rechten ontlenen.
Ja, ik heb nu wel even in 'Van Wijk/ Konijnenbelt' gekeken.
Voor het vertrouwensbeginsel is van belang dat een individuele toezegging is gedaan door een ambtenaar van DUO. Helemaal krachtig is, als deze ambtenaar bevoegd was over de financiering te beslissen krachtens attributie of mandaat.
Verder is van belang het dispositievereiste: belanghebbende moet naar aanleiding van de toezegging handelingen hebben verricht die moeilijk meer terug te draaien zijn. Bijvoorbeeld vraagsteller is iets meer gaan uitgeven.
Het algemeen belang kan nog in de weg staan. Misschien is er een beleidswijziging geweest die maakt dat financiering nu teruggevorderd wordt. Dit betekent echter niet dat een beroep op het vertrouwensbeginsel in het geheel niet meer gehonoreerd wordt.
Vergeet aan het begin van het bezwaarschrift ook niet:
Afzender:
Naam
Adres
Telefoon
Aan:
Bestuursorgaan DUO
t.a.v. Naam
Adres
Betreft: bezwaarschrift tegen korting studiefinanciering
Plaats, datum
Geachte heer X,
[Bezwaar]
Hopende u hiermee voldoende geinformeerd te hebben, verblijf ik in afwachting van een reactie.
Hoogachtend,
[Naam, handtekening]
Met vriendelijke groet,
Marja |
|
|
|
 |
|