|
Heb ik het recht bij het overleg tussen assessor en commissiehoofd te zijn? |
Ja |
|
0% |
[ 0 ] |
Nee |
|
100% |
[ 1 ] |
|
Totaal aantal stemmen : 1 |
|
Auteur |
Bericht |
Roeiben
Leeftijd: 31 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN
|
Geplaatst: wo 17 jun 2015 13:16 Onderwerp: Studentenvereniging |
|
|
Hallo,
Wij zitten met een geschil bij de studentenvereniging. Er is namelijk in de statuten het volgende bepaald:
"Leden hebben het recht tot bezoeken van alle door de vereniging georganiseerde vergaderingen, bijeenkomsten en andere activiteiten;"
Nu is de vraag vooral, wanneer is iets door de vereniging georganiseerd? Want de senaat wil een overleg inplannen voor commissiehoofden met de assessor. Is dat dan door de vereniging georganiseerd, en heb ik het recht daar bij te zijn als ik geen commissiehoofd ben?
En als dat het geval is, hoe zit het dan met een vertrouwenspersoon binnen de vereniging? Of is dat een uitzondering op de regel omdat het daar om persoonlijke dingen gaat en niet om zaken omtrent de vereniging? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 17 jun 2015 22:38 Onderwerp: |
|
|
Lijkt me dat het gaat om vergaderingen, bijeenkomsten en andere activiteiten die georganiseerd worden voor leden. Niet om een bestuursvergadering.
Ik gok dat uit de context van de bepaling, die hier mist, de precieze betekenis wel duidelijk wordt. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Roeiben
|
Geplaatst: wo 17 jun 2015 22:50 Onderwerp: |
|
|
Valt tegen, dit is het hele artikel:
Quote: | Artikel 2.4. Rechten van leden
De leden hebben de volgende rechten:
a. Leden hebben het recht tot bezoeken van alle door de vereniging georganiseerde vergaderingen, bijeenkomsten en andere activiteiten;
b. Leden hebben het stemrecht, behoudens bij de wet en de statuten bepaalde gevallen.
c. Leden hebben de mogelijkheid om van alle faciliteiten en eigendommen van de vereniging gebruik te maken. |
|
|
|
|
 |
Roeiben
|
Geplaatst: wo 17 jun 2015 22:51 Onderwerp: |
|
|
En dan komt er nog het volgende artikel:
Quote: | Artikel 5.4. Reglementen
1. Voor de nodige detailregelingen stelt de algemene ledenvergadering een huishoudelijk reglement vast.
2. Voor de eigen vergaderingen kunnen de senaat en de commissies zelf reglementen vaststellen.
3. Deze reglementen mogen geen bepalingen bevatten die in strijd zijn met de statuten en de wet.
4. De senaat en, indien het betreft het reglement van de senaat, de algemene ledenvergadering zien er op toe dat de bepaling van het vorige lid nageleefd wordt. |
En verder wordt er nooit ergens over iets in die richting gesproken, dus ook geen bestuursvergaderingen etc. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 17 jun 2015 23:40 Onderwerp: |
|
|
Valt inderdaad een beetje tegen, maar het lijkt me nog steeds te gaan om wat min of meer evident is: dat leden de vergaderingen, bijeenkomsten en activiteiten mogen bezoeken die voor leden georganiseerd worden.
Ik denk dus niet dat alle leden het recht hebben om "de eigen vergaderingen" van de senaat en de commissies bij te wonen. Maar dat volgt op zich ook wel uit artikel 2.4, want dat zijn dan geen "door de vereniging" maar door de senaat en de commissies georganiseerde vergaderingen.
Maar je mag het natuurlijk anders zien en proberen je recht te halen  _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Roeiben
|
Geplaatst: wo 17 jun 2015 23:55 Onderwerp: |
|
|
Tjaa, er staat ook duidelijk door de vereniging en niet voor de vereniging. Ik zou het daardoor eigenlijk niet weten. Kun je dit qua rechtstermen onderbouwen dat het niet zo is? |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: do 18 jun 2015 0:32 Onderwerp: |
|
|
Roeiben schreef: | Ik zou het daardoor eigenlijk niet weten. Kun je dit qua rechtstermen onderbouwen dat het niet zo is? |
Nee, dit is een kwestie van uitleg. Een uitleg van artikel 2.4 die duidelijk niet kan zijn wat de opstellers van het statuut hebben bedoeld kan niet juist zijn.
Het lijkt me evident dat het niet de bedoeling kan zijn geweest dat alle leden per definitie het recht hebben om bij ieder willekeurig overleg van de commisssiehoofden aanwezig te zijn.
Je kunt "activiteiten" ook zo breed uitleggen als je fantasie reikt, maar dat kan dus evenmin kloppen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|