|
Auteur |
Bericht |
nelfrikandel
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 26
|
Geplaatst: di 21 feb 2006 10:58 Onderwerp: Student en tegemoekoming ingevolge de Wet kinderopvang |
|
|
Wie heeft met dit bijltje al gehakt, en kan mij vertellen of en hoe dit werkt?
Situatie: Echtpaar met twee kinderen, en beide echtelieden hebben een fulltime baan. Kinderen gaan naar kinderdagverblijf en buitenschoolse opvang, waarvoor een toeslag ingevolge wet kinderopvang 2005 wordt ontvangen. Ouder A studeert in deeltdijd aan een universiteit.
Ouder A wil meer tijd aan studie besteden, en besluit zijn baan op te zeggen, om levend op één inkomen + een lening gedurende 2 á 3 jaar de studie af te ronden. In pricipe zou de tegemoetkoming op basis van de wet kinderopvang hier ophouden (als in het aanvraagprogramma inkomen=0 wordt ingegeven, stopt de berekening, en houdt het verhaal op.
Echter op pagina 5 van de informatiefolder toeslagen kinderopvang van de belastingdienst toeslagen.nl staat geschreven: Ook als u studeert, kunt u in aanmerking komen voor kinderopvangtoeslag.
De wet op kinderopvang zegt hier het volgende over:
Art. 6, lid 1, onderdeel j wet kinderopvang schreef: | "Een ouder heeft voor een berekeningsjaar aanspraak op een kinderopvangtoeslag, indien de ouder in dat jaar: (…) is ingeschreven bij een school of instelling als bedoeld in paragraaf 2.2 of 2.4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten dan wel als bedoeld in de artikelen 2.8 tot en met 2.11 van de Wet studiefinaciering 2000." |
Ik heb geen toegang tot die verdere wetteksten, vandaar mijn vraag hier: Is het mogelijk voor ouder A om op basis van deze artikelen de tegemoetkoming ingevolge wet kinderopvang te blijven ontvangen, gesteld dat hij niet meer in aanmerking komt voor studiefininaciering?? |
|
|
|
 |
nelfrikandel
Leeftijd: 57 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 26
|
Geplaatst: wo 22 feb 2006 17:24 Onderwerp: Re: Student en tegemoekoming ingevolge de Wet kinderopvang |
|
|
nelfrikandel schreef: |
De wet op kinderopvang zegt hier het volgende over:
"Een ouder heeft voor een berekeningsjaar aanspraak op een kinderopvangtoeslag, indien de ouder in dat jaar: (…) is ingeschreven bij een school of instelling als bedoeld in paragraaf 2.2 of 2.4 van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdragen en schoolkosten dan wel als bedoeld in de artikelen 2.8 tot en met 2.11 van de Wet studiefinaciering 2000."
|
Intussen ben ik in de wet studiefinanciering gekomen. hieronder staat atrtikel 2.8 geciteerd. De bedoelde artikelen 2.9 tot en met 2.11 zijn van overeenkomstige strekking, van toepassing op andere onderwijsvormen.
2.8 wet studiefinanciering
" 1. Voor studiefinanciering kan een student in aanmerking komen die is ingeschreven voor het volgen van een voltijdse bacheloropleiding of een voltijdse masteropleiding aan een bekostigde universiteit of hogeschool, opgenomen in de bijlage bij de WHW"
Nu wordt het een interpretatie kwestie. Deze wetsartikelen schrijven "Voor studiefinanciering kan een student in aanmerking komen die is ingeschreven...etc."
Uit de beide artikelen zou ik concluderen dat een ouder recht heeft op tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang als hij ingeschreven is aan een dergelijke opleiding, uit niets blijkt dat de ouder studiefinanciering moet ontvangen. Am i right? Of zijn er mensen die het tegendel denken of hebben ervaren....
Nel |
|
|
|
 |
Michèle Moderator
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 22 feb 2006 17:36 Onderwerp: |
|
|
Om dergelijke vragen echt goed te kunnen beantwoorden, in plaats van een educated guess, moet men niet alleen het systeem van de specifieke wetten kennen, maar ook de strekking en interpretatie ervan.
Zelf ben ik hier niet goed genoeg in thuis, helaas. Mijn gok is dat dat voor de meeste studenten geldt, want dit is niet precies standaard kost.
Heb je al geprobeerd om te bellen of mailen met betreffende instanties? Als zij je meteen kunnen uitleggen waarom je er geen recht op hebt, zijn dat misschien weer goede aanknopingspunten om hier ter sprake te brengen. Of, nog beter, misschien blijkt wel dat je wel gewoon kinderopvangtoeslag zult ontvangen.
Overigens is het laatste bericht volgens mij niet compleet, in die zin dat er een leeftijdsgrens is verbonden aan het ontvangen van stufi. Dus als het ontvangen van studiefinanciering een voorwaarde is om kinderopvangtoeslag te ontvangen kom je niet in aanmerking. _________________ www.breiwinkeltje.nl
 |
|
|
|
 |
MterHeide
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT
|
|
|
|
 |