|
Auteur |
Bericht |
Johnsonandjohn
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 14:53 Onderwerp: Strafmotivering vonnis |
|
|
Als zowel de verdachte als de OvJ een uitdrukkelijk met standpunten onderbouwd verweer voeren ten aanzien van een strafverzwaring/vermindering, en de rechter daarvan afwijkt (beide verweren), is een motivering in de zin van Art. 359 lid 2 tweede zin Sv dan afdoende?
Of moet dat gaan in combinatie met een Art. 358 lid 3 jo. 359 lid 2 eerste zin Sv-motivering? |
|
|
|
 |
meisje1989
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 15:48 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij moet een strafmaatverweer alleen gemotiveerd worden op basis van art. 359 lid 2 eerste zin Sv.
De randvoorwaarden van art. 358 lid 3 Sv zijn immer: door of namens de verdachte, ter zitting, en verworpen door de rechter. Een strafmaatverweer hoort daar niet onder en dat hoeft een rechter dan ook niet te motiveren |
|
|
|
 |
Johnsonandjohn
Leeftijd: 125 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 16:14 Onderwerp: |
|
|
Als je verder leest dan zul je zien dat die randvoorwaarden betrekking hebben op "(...) bepaalde strafverminderings - of strafuitsluitingsgrond (...)".
Vallen strafmaatverwee... oh, opeens zie ik het. "Strafverminderings- of strafuitsluitingsgrond" is dus nevenschikkend bedoeld? Niet zijnde strafmaatverweer? |
|
|
|
 |
meisje1989
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 03 jun 2010 21:21 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij hebben wij inderdaad morgen hetzelfde tentamen haha
Ik kom terug op het antwoord dat ik hierboven gaf. Volgens mij moet je een uitdrukkelijke motivering WEL met beide artikelen motiveren.
Maar goed ik weet het allemaal ook niet meer :O Lang leve de hertentamens |
|
|
|
 |
Sanderdh
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG Studieomgeving (MA): RUG Berichten: 21
|
Geplaatst: vr 04 jun 2010 12:49 Onderwerp: |
|
|
meisje1989 schreef: | Volgens mij hebben wij inderdaad morgen hetzelfde tentamen haha
Ik kom terug op het antwoord dat ik hierboven gaf. Volgens mij moet je een uitdrukkelijke motivering WEL met beide artikelen motiveren.
Maar goed ik weet het allemaal ook niet meer :O Lang leve de hertentamens |
En? Goed gemaakt? Ik had hetzelfde tentamen  |
|
|
|
 |
|