Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Outstanding С...
Gold signals -...
Gold Signal
Klacht tegen a...
Contact en str...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu di 07 mei 2024 11:40
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Straffen tot 11 jaar in zaak-Maja
Moderator: Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  

Eerwraak
Reden tot strafvermindering, en waarom?
0%
 0%  [ 0 ]
Reden tot strafverzwaring, en waarom?
100%
 100%  [ 5 ]
Totaal aantal stemmen : 5

Auteur Bericht
Magdalena

Magdalena

Leeftijd: 43
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 
Berichten: 2313


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 11:40    Onderwerp: Straffen tot 11 jaar in zaak-Maja Reageer met quote Naar onder Naar boven

Uit Nu.nl:

Straffen tot 11 jaar in zaak-Maja

Uitgegeven: 26 mei 2004 09:24
Laatst gewijzigd: 26 mei 2004 11:06

ARNHEM - Goran M. uit Beuningen en Ferdi Ö. uit Nijmegen zijn volgens de rechtbank in Arnhem schuldig aan het voorbereiden en uitvoeren van de moord op de 16-jarige Maja Bradaric uit Nijmegen in november vorig jaar. Ook hebben beiden zich schuldig gemaakt aan lijkverbranding in een poging de sporen van hun misdaad uit te wissen.

De minderjarige Goran P. heeft volgens de rechtbank een zeer ondergeschikte rol gespeeld. Dat heeft rechtbankvoorzitter mr. N. Huijgen woensdagmorgen in Arnhem gezegd. Volgens de rechtbank hebben Goran M. en Ferdi zowel samen als apart dingen gedaan om de "koelbloedige" moord op Maja voor te bereiden en uit te voeren. "Ze hebben zich schuldig gemaakt aan het ernstigste strafbare feit en een weerzinwekkende minachting voor hun slachtoffer getoond.

Onherstelbaar

Het leed van de nabestaanden is onherstelbaar. Het lichaam van Maja was zo verminkt dat de ouders geen afscheid hebben kunnen nemen", zo zei Huijgen.

De rechtbank heeft Goran M. acht jaar celstraf en tbs met dwangverpleging opgelegd. Goran is volgens onderzoekers verminderd toerekeningsvatbaar. De rechtbank heeft er rekening mee gehouden dat de 18-jarige jongeman na zijn langdurige celstraf nog een jarenlange behandeling achter gesloten deuren zal moeten ondergaan.

Ernstige stoornis

Hij heeft een ernstige stoornis, is gefascineerd door de dood en hij zal zonder behandeling gemakkelijk weer gevaarlijke dingen gaan doen volgens onderzoekers. Tegen Goran M. was twaalf jaar en tbs geëist.

Ferdi Ö. heeft elf jaar gevangenisstraf opgelegd gekregen, omdat hij volgens onderzoekers volledig toerekeningvatbaar is. Het OM eiste vijftien jaar celstraf, maar de rechtbank heeft in acht genomen dat de 19-jarige jongeman jarenlang in de cel zal zitten, in de tijd dat zijn leeftijdgenoten hun leven uitstippelen.

Normale jongeman

"Hoewel een deel van de samenleving de zwaarste straf zal verwachten voor dit verbijsterende en gruwelijke delict, houden we er ook rekening mee dat Ferdi een normale jongeman is op wie tot nu toe niets aan te merken viel", aldus Huijgen.

De rechtbank heeft geen bewijs kunnen vinden dat Ferdi doodsbang voor Goran zou zijn, zoals zijn raadsman mr. J. Boone heeft betoogd. "Ook na de moord hebben de twee nog vriendschappelijk contact gehad. Ze hebben samen de auto schoongemaakt en zijn samen op condoleancebezoek bij de ouders van Maja geweest. Dat maakt eerder de indruk van goede vrienden", zo zei Huijgen.

Hoger beroep

Raadsman M. Stassen van Goran M. overweegt in hoger beroep te gaan. Na afloop vertelde hij dat zijn cliënt "blij is dat er vier jaar van de straf is afgegaan zodat hij eerder met zijn tbs-behandeling kan beginnen".

Ferdi's raadsman J. Boone was niet bereikbaar voor commentaar, maar kondigde tijdens de behandeling van de strafzaak al aan dat hij in beroep zal komen. Hij is het niet eens met de conclusies van de onderzoekers van de justitiële observatiekliniek Pieter Baan Centrum en wil een nieuw onderzoek.

Ondersteunende handelingen

De rechtbank halveerde de strafeis tegen de 17-jarige Goran P., die volgens het OM een gevangenisstraf van zes jaar moest krijgen. De rechtbank acht de minderjarige jongen niet schuldig aan de moord op Maja, maar wel aan ondersteunende handelingen bij de uitvoering daarvan.

Goran P. gaf onder meer het touw aan waarmee Ferdi en Goran M. Maja wurgden. Ook wees hij de weg naar de uiterwaarden bij Bemmel, waar Maja in brand werd gestoken.

Volwassen straf

Omdat Goran P. een volwassen indruk maakt en met meerderjarige vrienden ernstige delicten heeft gepleegd, moet hij volgens de rechtbank een volwassen straf krijgen ondanks zijn minderjarigheid.

De rechtbank heeft Goran P. veroordeeld tot drie jaar celstraf, waarvan zes maanden voorwaardelijk en een proeftijd van twee jaar. In die tijd moet de jongen zich laten behandelen voor een post-traumatische stress-stoornis, die hij overgehouden zou hebben aan de oorlog in Bosnië. Ook blijft hij onder toezicht van de jeugdreclassering.

Strafoplegging

Persofficier van justitie M. van der Mark zei woensdag dat het OM zorgvuldig zal overwegen of hoger beroep in de strafzaken nodig is. "Het is juist dat de strafoplegging anders is dan het OM had geëist, maar de rechtbank deelde in haar vonnissen veel standpunten met het OM."

Eerwraak is een complex probleem. Hoe denken jullie hierover en kennen jullie mensen in jullie omgeving die met eerwraak te maken hebben?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 12:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vind dat eerwraak noch strafverzwarend noch strafverminderend moet wegen. Het is een slechte overweging om een slechte daad te begaan, niet meer of minder fout dan een andere motivering om een moord te plegen.
Dat de samenleving nou toevallig meer gebrand is op integratie en dit verschijnsel in de spotlights staat, betekent voor mij niet dat het zwaarder bestraft moet worden.
Is een moord vanwege eerwraak ernstiger dan een moord vanwege bijvoorbeeld een burenruzie, of een schietpartij in een disco door een gekrenkte jongere? Als een nederlandse man zijn nederlandse vrouw vermoordt omdat ze is vreemdgegaan heet dit geen eerwraak, is het daarom minder erg dan wanneer dat etiket er wel op wordt geplakt?
Moord is moord.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 13:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik ben erg verbaasd, ik had op tv gezien dat de minderjarige heeft geprobeerd Maja te wurgen, maar dat dat niet lukte, en dat hij had geschreeuwd dat ie er niet genoeg kracht voor had....
Dat lijkt me niet alleen ondersteunende handelingen....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 13:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tsja, wat je op tv ziet en wat de rechter wettig en overtuigend bewezen acht wil nog wel eens verschillen... Wink
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Misschien toch maar tv in de rechtzaal?
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dat mag behalve als de rechter vindt dat het niet mag: het repetoire van de OvJ en de uitspraak mogen worden gefilmd & uitgezonden.
Oftewel het maakt geen bal uit want dat kan je ook gewoon lezen. Voordeel is wel dat ook de apathische mens wordt bereikt met de tv Wink.
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:09    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik zeg een apart kanaal met liveuitzendingen uit alle rechtbanken
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik zeg niet doen.

Razz
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ok mamma,
nou, dan zal ik maar braaf doen en terug naar het onderwerp Rolling Eyes
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Juul schreef:
ok mamma,
nou, dan zal ik maar braaf doen en terug naar het onderwerp Rolling Eyes



Question Question Question Question
Sorry maar ik volg u niet. Think
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

maakt niet uit... ik dacht ik ga je voor zijn, voordat je als moddereter mij op mn sodemieter geeft dat ik niet bij het onderwerp blijf... vandaar
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

SHIT!!! GEMISTE KANSEN!!!!! Brick wall
_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Juul

Juul

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 2636


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

er komen nog zat kansen om mij voor het hoofd te stoten....
_________________
Si vis amari, ama!

Verander het verleden, begin vandaag!

Kusje, Juul
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

Berichten: 3307


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 14:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bericht van Uw Moderator: ONTOPIC BLIJVEN AUB!!!


Wink


Okay zonder gekheid, terug naar de discussie over eerwraak en strafverzwaring/strafvermindering.

_________________
www.breiwinkeltje.nl
Very Happy
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Eva

Eva

Leeftijd: 42
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): UvA

Berichten: 1289


BerichtGeplaatst: wo 26 mei 2004 17:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vanuit mijn gevoel zeg ik dat eerwraak een grond is voor strafverzwaring omdat ik vind dat je je veilig en geliefd moet voelen bij mensen die heel dicht naast je staan zoals je familie en goede vrienden en dat die ook veel makkelijker misbruik kunnen maken van je vertouwen.
Maar juridisch gezien snap ik wel dat dit misschien niet te verwezenlijken is en dat het geen strafverzwarende grond oplevert.
Ik heb zelf nooit begrepen waarom het zo is dat als een moeder haar kind dood dat een strafverminderende grond is.... als je niet eens bij je moeder veilig bent, bij wie dan!
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds