|
Auteur |
Bericht |
annie123
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 16:31 Onderwerp: Strafblad ja/nee |
|
|
Hallo,
Ik hoorde van wat mensen over iemand die is opgepakt omdat hij een fiets in de gracht heeft gegooid, 's nachts in een dronken bui.
Hij heeft toen s nachts in de cel gezeten en is 's ochtends verhoord.
Kan iemand mij vertellen wat van deze zaak waarschijnlijk het gevolg zal zijn?
Zal deze jongen een strafblad krijgen?
Zal hij een verklaring van goed gedrag kunnen krijgen?
Alvast bedankt |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: do 15 apr 2010 22:40 Onderwerp: |
|
|
De politie zal het proces-verbaal naar de Officier van Justitie sturen. Die neemt dan een beslissing over verdere vervolging. Het kan allemaal wel een tijd duren voordat die beslissing genomen wordt.
Ik vermoed zo dat hij een transactie aangeboden krijgt. Een transactie geldt niet als een veroordeling.
Overigens is het bij de aanvraag voor een verklaring omtrent het gedrag altijd zo dat er een link gelegd wordt tussen waarvoor iemand veroordeeld is en de reden van aanvraag. Iemand die bijvoorbeeld een veroordeling wegens een zedendelict heeft zal dan geen VOG krijgen als die nodig is voor een baan als peuterspeelzaalleider, maar men kan hem die best verstrekken voor een baan als archivaris. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: vr 16 apr 2010 16:58 Onderwerp: |
|
|
Ter aanvulling op tikSimone:
Het "strafblad" zoals er vroeger was kennen we niet meer. Tegenwoordig het dat "Justitiele documentatie" en daarin worden ook seponeringen en transacties in opgenomen.
Afhankelijk van de aard van de transactie (vernieling, openbare dronkenschap of wellicht beide) kan dit gevolgen hebben voor het verkrijgen van een VOG.
Op langere termijn valt dit wel mee: in beginsel tellen veroordelingen en transacties ouder dan 4 jaar niet meer mij bij de beoordeling. |
|
|
|
 |
|