|
Auteur |
Bericht |
Jaha
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 07 jul 2012 17:08 Onderwerp: Strafbeschikking noteren gegevens en opname strafblad |
|
|
Ik heb een twee korte vraagjes die waarschijnlijk heel makkelijk te beantwoorden zijn. Beide zijn naar aanleiding van een strafbeschikking die ik heb gekregen voor het nuttigen van alcoholhoudende drank in een openbare ruimte.
De eerste: is het een correcte procedure als een opsporingsambtenaar je gegevens alleen noteert op een kladblok en je dan vervolgens geen bewijs van een bekeuring/boete meegeeft? Ik heb namelijk niets meegekregen en ik vroeg of af het of dit wel correct was van de opsporingsambtenaar nu ik als een strafbeschikking heb ontvangen van het CJIB.
De tweede: in de strafbeschikking ben ik nogal geschrokken van de zin "Het is mogelijk dat van deze strafbeschikking een aantekening wordt gemaakt in de justitiële documentatie". Is dit een standaard zin in elke strafbeschikking of wordt een dergelijk strafbaar feit echt opgenomen zodat ik een strafblad heb?
Alvast bedankt voor de antwoorden! |
|
|
|
 |
Leer Ling
Leeftijd: 124 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN
|
Geplaatst: zo 08 jul 2012 10:25 Onderwerp: |
|
|
Het is geen traditionele bekeuring als je dat denkt. Deze komt niet van de agent, maar de ovj. Dus ja, dat is goed gegaan.
En ja, een strafbeschikking is een daad van vervolging wat een aantekening geeft op je justitiele documentatie, ofwel strafblad in de volksmond. |
|
|
|
 |
Jaha
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 09 jul 2012 19:51 Onderwerp: |
|
|
Dank je voor de antwoorden! |
|
|
|
 |
Leer Ling
|
Geplaatst: di 10 jul 2012 13:17 Onderwerp: |
|
|
Je bent geschrokken. Een strafblad met een dergelijk feit hoeft echt niet het einde van een bepaalde carrière te betekenen. Het hoeft ook geen VOG in de weg te staan. |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: do 12 jul 2012 10:40 Onderwerp: |
|
|
Dit klopt niet geheel wat Leer Ling zegt. Indien de strafbeschikking komt van het CJIB is deze gewoon afkomstig van de opsporingsambtenaar, dat staat ook onder aan de strafbeschikking. Indien hij van het parket komt is hij afkosmtig van de Officier van Justitie. Dit is een groot verschil want strafbeschikkingen van het CJIB zijn niet herzien door de OVJ.
Alle boetes van 100 euro of meer komen in je documentatie. Echter veelal misdrijven staan in de weg voor sommige carriere's. |
|
|
|
 |
Leer Ling
|
Geplaatst: vr 13 jul 2012 10:03 Onderwerp: |
|
|
Hyzo schreef: | Dit klopt niet geheel wat Leer Ling zegt. Indien de strafbeschikking komt van het CJIB is deze gewoon afkomstig van de opsporingsambtenaar, dat staat ook onder aan de strafbeschikking. Indien hij van het parket komt is hij afkosmtig van de Officier van Justitie. Dit is een groot verschil want strafbeschikkingen van het CJIB zijn niet herzien door de OVJ.
Alle boetes van 100 euro of meer komen in je documentatie. Echter veelal misdrijven staan in de weg voor sommige carriere's. |
Ik dacht dat geldelijke bedragen altijd via het CJIB werden ingenomen.
Verder zal op het formulier wel duidelijk zijn van wie hij afkomt. Ovj/OA. Ik ben het met je eens dat de toets van de OvJ ontbreekt bij een sb van de opsporingsambtenaar.
Hoe het zit met de VOG valt terug te vinden op dit forum. Daar heb ik eens een keer eerder zeer uitgebreid wat over gezegd. |
|
|
|
 |
Hyzo
Leeftijd: 35 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HvA
|
Geplaatst: vr 13 jul 2012 15:29 Onderwerp: |
|
|
Leer Ling schreef: |
Ik dacht dat geldelijke bedragen altijd via het CJIB werden ingenomen.
|
Dat klopt inderdaad, het CJIB int de boetes en vaardigt ze ook uit indien ze vanaf een OA komen. Indien de OVJ een strafbeschikking verstuurd dan worden ze, volgens mij, geïnd door het CJIB maar uitgevaardigd door de OVJ of het parket. |
|
|
|
 |
|