|
Auteur |
Bericht |
Murcul
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HAN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 1
|
Geplaatst: do 12 apr 2012 13:44 Onderwerp: Status politieambtenaar van getuige naar verdachte na geweld |
|
|
Beste leden, naar het schijnt is enige tijd geleden door het Europees Hof bedacht dat de status van de politieambtenaar welke geweld heeft aan moeten wenden moet veranderen van getuige (tenzij buitensporigheid zonder meer aangenomen dient te worden), zoals nu ook in de ambtsinstructie staat beschreven, naar de juridische status van verdachte. Ik vernam laatst dat de ambtsinstructie voor de politieambtenaar ook staat te wijzigen op dit punt. Kan iemand mij helpen aan het arrest waarin het Europees Hof haar gedachtespinsels hieromtrent heeft losgelaten? Dank u. |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 20 apr 2012 11:24 Onderwerp: |
|
|
Van deze aanpassing heb ik nog niets gehoord. Wat ik wel weet is dat in het verleden een politieambtenaar die zijn vuurwapen had gebruikt, standaard als verdachte werd aangemerkt. Dat is veranderd en nu is deze ambtenaar alleen verdachte als daar aanleiding toe bestaat.
Het lijkt mij praktisch vrijwel niet haalbaar om elke agent als verdachte te beschouwen na het gebruik van geweld. Als dan de rijksrecherche ook moet worden ingeschakeld dan zal het aantal rijksrechercheurs ongeveer vertienvoudigd moeten worden denk ik.
Maar als er op dit punt iets verandert, dan neem ik daar graag kennis van. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: vr 20 apr 2012 19:36 Onderwerp: |
|
|
Bedoel je deze Aanwijzing van het OM: Aanwijzing handelswijze bij geweldsaanwending (politie)ambtenaar (2006A007)? Terug te vinden op OM.nl. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
|