|
Auteur |
Bericht |
Mariska09
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: do 22 aug 2013 20:06 Onderwerp: Stalking, pesten via internet tot valse aangiftes |
|
|
Ik zit op het moment met een heel groot probleem. Een half jaar geleden heb ik iets verkocht aan een verkoper. Hierbij heb ik duidelijk hem meedegedeeld dat wanneer het als pakketpost was het niet voor mij risico was. Toch wilde de verkoper het als klein pakketje laten versturen. Zodoende heb ik dit gedaan. Een week later kreeg ik een mailtje dat er niks binnen was. Ik heb hierop voorgesteld de helft terug te storten, in de hoop dat we dat samen een goeie oplossing vonden. Zodoende dus ook netjes gedaan. Tot twee maanden later ik dreig mails kreeg vanaf hetzelfde emails adres. Ik moest nu per direct het hele bedrag terugstorten of ze ging aangifte doen bij de politie. Ik heb hierop gereageerd dat we samen al tot een oplossing waren gekomen, en dat er nergens aangifte van valt te doen. Hierop kreeg ik een kwaaie mail dat ze het toch zou gaan doen.
Gezien het nogal agressief over kwam heb ik het daar maar bij gelaten, helaas kreeg ik van andere vrienden en kennissen van me heen te horen dat er iemand via facebook contact met hun zocht en zelfs belde. Dit heeft ongeveer vier weken lang plaatsgevonden. Zodoende heb ik dus weer contact met de verkoper opgezocht waarom dit nodig was. Hierin melde ze dat dat was omdat ik een grootste oplichter zou zijn, en dat ze me wel zou krijgen. Ze zou me naam op internet zetten, kwam anders wel bij me langs. Ook heb ik destijds de politie hierover gebeld, ze zeiden dat ze er weinig mee konden, en dat ik het maar moest negeren zou vanzelf wel ophouden. En anders een nieuwe email account aan moest maken.
Ik ben hier zo erg van geschrokken dat ik meteen mijn facebook voor echt iedereen afgeschermd heb, ik hem me mp account opgezegd en kom eigenlijk amper nog op internet. Heb een nieuw email account aangemaakt, maar toch blijf ik regelmatig mezelf checken op internet of er geen rare verhalen over mij staan. En ja hoor...... ik heb op me oude email gekeken, waar nog steeds bedreigende mailtjes staan, dikke oplichter in krijg je met name!! Hoe dan ook.
Ik kan mezelf nu op internet terugvinden omdat ze me in diverse forums heeft neergezet, ook heb ik mezelf gecheckt bij mijnpolitie.nl. En ja hoor daar sta ik nu ook bekend. Dat zou betekenen dat er minimaal drie keer aangifte tegen mij is gedaan?? De enige die dit zou kunnen zijn is de verkoper. Ik heb nl meteen me account gestopt en verder weet niemand me rk nr op familie na. Ik weet ook echt niet meer wat ik hiermee moet. Ik heb de politie gebeld, maar ze zeggen niks te kunnen doen, tenzij ik kan aantonen dat zei valse aangifte tegen mij doet. Helaas mag ik de aangiftes die blijkbaar tegen mij zijn gedaan niet inzien. Ik heb dan ook geen idee hoe ik moet gaan bewijzen dat mevrouw bezig is mij zwart te maken. Ik voel me helemaal machteloos staan. Ik ben echt ten einde raad...... |
|
|
|
 |
Alfatrion
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 11:02 Onderwerp: |
|
|
Doet u om te beginnen aangifte van smaad. Als de politie dit niet wilt opnemen kunt u hier een klacht over indienen. De politie is namelijk verplicht om aangifte op te nemen.
U kunt natuurlijk ook de beheerders van deze sites aanspreken en de berichten laten verwijderen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Rechtstreeks
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HL
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 14:03 Onderwerp: |
|
|
Smaad is een optie die ik ook zou overwegen. Tevens weet ik niet wat er geschreven is als in de zin van een bedreiging. Mocht dit hevig zijn, dan zal ik hier ook een aangifte over doen.
Heb je bij het sturen van je pakketje een begeleidende brief gezonden? zo ja, heb jij hier een kopie van?
Hoor graag de verdere ontwikkelingen van jou. _________________ ~ Wie mij niet groot hebben gebracht, krijgen mij ook niet klein ~ |
|
|
|
 |
Mariska09
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 21:35 Onderwerp: |
|
|
Rechtstreeks schreef: | Smaad is een optie die ik ook zou overwegen. Tevens weet ik niet wat er geschreven is als in de zin van een bedreiging. Mocht dit hevig zijn, dan zal ik hier ook een aangifte over doen.
Heb je bij het sturen van je pakketje een begeleidende brief gezonden? zo ja, heb jij hier een kopie van?
Hoor graag de verdere ontwikkelingen van jou. |
Wat bedoel je precies met een begeleidende brief? Ik heb de mailtjes nog wel, waarin de koper zegt het perse met TNT te willen verzenden voor het brievenbus tarief, dus met postzegels. Ik heb gezegd dat ik wat best wilde doen, maar dat het dan wel op risico van de koper is. Maar toen ik een week later hoorde dat er niks binnen was, heb ik dus voorgesteld om het helft van het geld terug te storen. We zijn nl beide de dupe. Daarom leek het mij een eerlijke oplossing om het risico te spreiden. Deze mails heb ik nog in mijn mailbox. De koper is hier destijds nl mee akkoord gegaan.
De bedreigen waren eerder dat ze me wel klein zou krijgen, hoe dan ook. En heeft meerdere mailen gedreigd met meerdere mensen bij mij aan de deur te komen om haar geld wel op te halen, of desnoods door dingen mee te nemen. Hierdoor heb ik echt een angstig gevoel gekregen, en ben dan ook liever niet meer alleen thuis, en schrik me dood wanneer ik de bel hoor gaan. Ook vrienden en kennissen wie ze via facebook heeft opgezocht heeft ze diverse berichtjes gestuurd, en gebeld om mijn adres te vragen en wanneer ze deze niet wilde geven ze ook tegen hen aangifte wilde doen. |
|
|
|
 |
Mariska09
|
Geplaatst: vr 23 aug 2013 21:36 Onderwerp: |
|
|
Alfatrion schreef: | Doet u om te beginnen aangifte van smaad. Als de politie dit niet wilt opnemen kunt u hier een klacht over indienen. De politie is namelijk verplicht om aangifte op te nemen.
U kunt natuurlijk ook de beheerders van deze sites aanspreken en de berichten laten verwijderen. |
Het laatste is me gelukkig op 3/4 site gelukt. Ik heb de correspontie van de verkoper die ik destijds met haar had gestuurd, en drie sites hebben nu het verhaal verwijderd, en als het goed is heeft de site ook een aanvraag gestuurd naar google zodat het niet meer in de zoekmachine naar voren komt? |
|
|
|
 |
Rechtstreeks
|
Geplaatst: ma 26 aug 2013 13:10 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij handig om uw stukken mee te nemen naar de politie als u aangifte gaat doen. Tevens uw mailwisseling met de sites die u reeds geholpen hebben.
Er zijn niet echt wetsartikelen die betrekking hebben op de aansprakelijkheid tussen 2 particulieren met een verzending. Ex art. 7:9 verplicht verkoper aan koper te leveren. Maar hoe moet je "afleveren" zien in de wet tussen 2 particulieren. Art. 6:41 is daar het antwoord op.
Maar... Omdat koper u uitdrukkelijk vroeg om het met PostNL te laten versturen en dit tevens per gewone post. Neemt hij/zij de verantwoording om het met PostNL op te laten sturen.
De mailwisseling is erg belangrijk en ik zou deze voor de zekerheid uitdraaien en bewaren. _________________ ~ Wie mij niet groot hebben gebracht, krijgen mij ook niet klein ~ |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: ma 26 aug 2013 17:43 Onderwerp: |
|
|
Volgens artikel 7:10 lid 1 jo 7:9 lid 2 BW is gaat het risico over op het moment dat de koper het product in zijn bezit krijgt. Bezit kan middellijk en onmiddellijk zijn. Volgens art. 3:84 lid 1 BW is voor overdracht een geldige titel nodig (zoals een overeenkomst), een levering en moet dit gedaan worden door iemand die hiertoe bevoegd is. En volgens art. 6:41 BW moet de koper de zaak komen ophalen.
Dit alles valt onder regelend recht zodat partijen hiervan kunnen afwijken. En hier is afgesproken dat het risico overgaat op het moment van verzending. Het kan wel handig zijn om een getuigenverklaring klaar te hebben liggen waarin een ander verklaard dat je het daadwerkelijk product verzonden hebt. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Mariska09
|
Geplaatst: di 27 aug 2013 19:40 Onderwerp: |
|
|
Vandaag ben ik samen met me moeder langs het bureau geweest met de mailtjes die ik nog had. Weer is gezegd dat ze de aangifte tot valse aangifte niet wilden opnemen, ook niet na aandringen. Ik moest nl feiten hebben waaruit ik zou kunnen afleiden dat het om die persoon gaat, zodoende konden ze hier niks mee. Daarnaast zeiden ze dat het om twee particulieren gaat, en dat ik daarvoor maar een civielrechtelijke procedure moest starten. Wel hebben ze melding? gemaakt dat er rare dingen over mij op internet worden gezet. Weet niet of melding en aangifte hetzelfde is?
Ik voel mij nu echt nog steeds ontzettend rot, en ben bang dat er straks ineens wel politie bij mij aan de deur staat, terwijl ik echt geen flauw idee heb waarom dat zou zijn. Ik ben me van geen kwaad bewust. Het enige vermoeden dat ik heb is dat deze boze verkoper mij een loer probeert te draaien, ook gezien de mails die ze me eerder had gestuurd. Ik wil er dan ook eigenlijk achter komen wie de aangifte tegen mij zou hebben ingediend, maar ze zeggen dat hier geen mogelijkheid toe is. Het voelt net of ik mij helemaal niet kan verdedigen. Op het bureau wordt ik steeds afgewimpeld :S Ik kan nergens mijn verhaal kwijt, waar ik het gevoel heb dat ik wel serieus wordt genomen. Het voelt ontzettend oneerlijk dat iemand anders enkel via internet wat aangiftes tegen je kan doen, en heel wat forums kan opnemen, terwijl ik na vele malen aandringen voor me gevoel nog niks heb bereikt. |
|
|
|
 |
Rechtstreeks
|
Geplaatst: wo 28 aug 2013 15:12 Onderwerp: |
|
|
Een melding is niet het zelfde als een aangifte.
Overweeg dit voor te leggen bij het Juridisch Loket. Als de politie u niet serieus neemt dan moet het maar via een andere weg.
De agent gaf aan dat je een civiele procedure moet starten. Is dit wel handig? Heb je nog steeds last van deze persoon? En hebben andere mensen ook last van haar (uw vrienden)?
Het is raar dat het bureau u zo afwimpelt alsof er niets aan de hand is. Ik zou zeker naar een juridisch loket gaan en advies vragen daar. _________________ ~ Wie mij niet groot hebben gebracht, krijgen mij ook niet klein ~ |
|
|
|
 |
Alfatrion
|
Geplaatst: vr 30 aug 2013 19:30 Onderwerp: |
|
|
Mariska09 schreef: | Vandaag ben ik samen met me moeder langs het bureau geweest met de mailtjes die ik nog had. Weer is gezegd dat ze de aangifte tot valse aangifte niet wilden opnemen, ook niet na aandringen. Ik moest nl feiten hebben waaruit ik zou kunnen afleiden dat het om die persoon gaat, zodoende konden ze hier niks mee. Daarnaast zeiden ze dat het om twee particulieren gaat, en dat ik daarvoor maar een civielrechtelijke procedure moest starten. |
De rechter veroordeeld, het OM vervolgt en de politie neemt aangifte op. Wat hier gebeurt is dat de politie op de stoel van de rechter en het OM gaat zitten. De politie gaat er eenvoudig weg niet over of het OM tot vervolging overgaat en of de rechter iemand veroordeeld of juist vrij spreekt.
Ik adviseer u om gebruik te maken van de klachtenprocedure, die de politie heeft. Als dat op niets uitloopt dan kun naar de nationale ombudsman en die zal u gelijk geven: de politie is verplicht om aangifte op te nemen. _________________ Een appel per dag houdt de dokters weg, vooral als je goed mikt. - Winston Churchill |
|
|
|
 |
Mariska09
|
Geplaatst: wo 11 sep 2013 15:55 Onderwerp: |
|
|
Bedankt voor jullie tips. Bij het juridisch loket was ik al geweest, ook zei zeggen ga langs het politiebureau.
Alleen nemen ze het nog steeds niet serieus. Ik heb het laten rusten, maar vandaag begon het alweer. Mijn profielfoto van facebook is geknipt en geplakt, en staat nu met mijn naam op een erotische site. (kwam ik ook via, via achter op school) Ik heb dit meteen gekopieerd, en weer de beheerder gemaild me de vraag wilt u dit voor mij verwijderen. Nog geen reactie op gehad.
Ik vroeg mij af, is het ook mogelijk dat ik aangifte doe op een andere bureau dan waar mijn woonplaats gevestigd is? Ik wil gewoon heel erg graag dat dit stopt. En ben bang dat ik via de klachtenprocedure alles langer duurt en tot die tijd ze gewoon door kan gaan. |
|
|
|
 |
|