|
Auteur |
Bericht |
Herfstweer
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HHs
|
Geplaatst: vr 31 dec 2010 19:15 Onderwerp: Spoedeisendheid VoVo vaststellingsbesluit omgevingsrecht |
|
|
Stel, de raad stelt een bestemmingsplan vast dat de bouw van windmolens mogelijk maakt. Een burger gaat tegen dat vaststellingsbesluit in beroep en verzoekt hangende die procedure om een VoVo. In mijn ogen kan die niet toewijsbaar zijn omdat niet voldaan wordt aan de eis van spoedeisendheid:
* de enkele vaststelling van het bestemmingsplan maakt het nog niet mogelijk om windmolens te plaatsen (er is nog geen omgevingsvergunning voor bouwen en milieu aangevraagd dus er wordt geen besluit uitgevoerd);
* er kan dus geen sprake zijn van uit het besluit voortvloeiende gevolgen die de belangen aantasten;
* zijn deze gevolgen er al (het ontstaan van een recht omdat de omgevingsvergunning voor wat betreft bouwen een gebonden beschikkign is?) dan treden die pas in werking als de omgevingsvergunning is verleend en er gebouwd kan worden;
Toch twijfel ik, in de meeste gevallen (94% las ik) wordt de spoedeisendheid wel aangenomen maar ik zie hem hier oprecht niet. Zie ik iets over het hoofd? |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: za 01 jan 2011 6:11 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij zie je niets over het hoofd. Ik zie vervulling van die voorwaarde ook niet. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1828
|
Geplaatst: zo 02 jan 2011 20:16 Onderwerp: |
|
|
Ik ben benieuwd wat er gebeurt als nu bouwvergunning wordt verleend voor de windmolens. De toets aan het bestemmingsplan is dan geen probleem. Als het bestemmingsplan alsnog wordt vernietigd (of herroepen) blijft een verleende bouwvergunning op grond van dat bestemmingsplan toch geldig. Kun je als bezwaarde succesvol bezwaar maken tegen de omgevingsvergunning bouwen als er een bestemmignsplan ligt dat die bouw mogelijk maakt? Of moet je dan inderdaad een voorlopige voorziening aanvragen tegen het bestemmingsplan? |
|
|
|
 |
|