|
Auteur |
Bericht |
Finetunedchaos
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 10 mei 2010 14:11 Onderwerp: Sleuteloverdracht ex-huurwoning |
|
|
Beste lezer,
Vorige week heb ik van de woningstichting een huurwoning gekocht. Bij deze woningen zit standaard 4 sleutels. Bij de overdracht kreeg ik van de makelaar te horen dat er nog maar 1 sleutel gevonden kon worden en dat de overige 3 sleutels "zoek zijn geraakt". Als oplossing mocht ik 3 sleutels bij laten maken op kosten van de woningstichting.
Uiteraard vind ik deze oplossing lang niet toereikend aangezien er ergens 3 sleutels met sleutelhanger van het huisnummer rondslingeren en ben ik genoodzaakt de cilinders van de sloten te vervangen.
Aangezien er volgens mij causaal verband bestaat tussen het feit dat de woningstichting 3 sleutels kwijt is geraakt en dat ik nu, volgens mij terecht en logisch, genoodzaakt ben de sloten te vervangen vroeg ik mij af wat mijn rechtspositie is in dit verhaal.
Kan ik de woningstichting dus (deels) aansprakelijk stellen voor de kosten van het vervangen van de sloten? Of moet ik maar genoegen nemen met de ene sleutel, aangezien ik getekend heb bij de notaris? De woningstichting geeft overigens wel toe dat er 4 sleutels zouden moeten zijn.
Graag jullie reacties! Alvast bedankt. |
|
|
|
 |
FlipjeVla
Leeftijd: 46 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 10 mei 2010 23:52 Onderwerp: |
|
|
Als ik in jou positie zou staan zou ik hoe dan ook de cilinders vervangen, je weet immers nooit hoeveel anderen er een sleutel hebben van de woning.
Hierbij ga ik er vanuit dat het niet om een "certificaatsleutel" gaat (eentje die niet zomaar nagemaakt kan worden). |
|
|
|
 |
Finetunedchaos
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 7:37 Onderwerp: |
|
|
Ga ik ook zeker wel doen, alleen als ik om deze reden iets kan verhalen op de woningstiching is dat altijd mooi meegenomen uiteraard.
Wat betreft de sleutels, gebruikelijk bij huurwoningen is dat zodra iemand het huis verlaat de cilinders worden vervangen, deze rouleren dus tussen duizenden woningen zodat de vorige bewoner, indien deze nog een sleutel heeft, niet zomaar de woning meer binnen kan komen. Aangezien aan elke sleutel een sleutelhanger met een huisnummertje hangt, weet dus degene die eventueel de missende sleutels vindt dat het om nummertje 38 gaat.. |
|
|
|
 |
cia76
Leeftijd: 89 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1831
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 10:48 Onderwerp: |
|
|
Als ik het goed begrijp heb je de aangereikte oplossing aanvaard en dit bekrachtigd door de nodige documenten te tekenen bij de notaris? |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 13:40 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat je eerst van de verhuurder zult moeten vorderen dat de sloten vervangen worden, in plaats van het meteen zelf te doen! Deze zal daar wellicht in mee gaan, en zo niet dan moet (!) je eerst naar de rechter om toestemming te krijgen om het zelf te doen op kosten van de verhuurder. _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
Marrie1984
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 6
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 21:35 Onderwerp: |
|
|
Het lijkt mij raar de woningstichting aansprakelijk te stellen voor de kosten van nieuwe sloten. Wanneer je wel 4 sets sleutels had gekregen had je ook geen zekerheid gehad dat er ergens nog sleutels zijn bijgemaakt.
Wanneer je een huis koopt is het altijd verstandig de sloten te vervangen. Of je dit huis nu van een woningstichting of van een particulier koopt, je weet nooit wie er allemaal sleutels hebben.
Succes!
gr, Marrie |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 11 mei 2010 23:42 Onderwerp: |
|
|
Mee eens. Wat gebruikelijk is bij huurwoningen doet er niet zoveel toe, want hier gaat het om een koopwoning. Het is al heel wat dat de verkoper blijkbaar bereid is om voor drie extra sleutels te betalen. Dat je recht hebt op 4 sleutels staat vast niet in het (voorlopig) koopcontract, en ik zie niet in op welke andere grond je daar aanspraak op zou kunnen maken. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Finetunedchaos
|
Geplaatst: wo 12 mei 2010 11:41 Onderwerp: |
|
|
Dat staat uiteraard niet vastgelegd, echter bij elk huis wat de woningstichting verhuurd/verkoopt zitten standaard 4 sleutels. De gang van zaken wijkt dus duidelijk af van de normale gang van zaken. Dit geven ze ook zelf toe..
Na een aantal belletjes met verschillende medewerkers (3x hetzelfde verhaal) op verschillende locaties heb ik 1 medewerker dus nu wel zover gekregen dat de woningstichting op kosten van hun de cilinders gaat vervangen inclusief 4 sleutels.
Thanks voor de reacties. |
|
|
|
 |
|