|
Auteur |
Bericht |
Eva-luna
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 15:25 Onderwerp: Situatie opgedrongen door verhuurder |
|
|
Hallo,
Ik woon nu ruim een jaar in een huurwoning van een particulier verhuurder.
Deze verhuurder weet al ruim 5 jaar dat het balkon lekt, maar heeft ons hier nooit over ingelicht.
Eergisteren kwam de verhuurder langs met een aannemer en een uitvoerder. Ons balkon moest opnieuw waterdicht en betegeld worden.
Ik heb toen met de verhuurder overlegd dat hij met mij contact op zou nemen over het hoe en wanneer.
Hij stemde toe en gaf ook aan dat als ik er niet was, dat de uitvoerder het ook kon doen via de ladder bij mijn balkon. Op mijn vraag of ik een kopie van de offerte kon krijgen, gaf de verhuurder aan dat ik dit kreeg.
's Avonds kreeg ik een mail van mijn verhuurder waarin stond dat de uitvoerder de volgende dag zou beginnen met het balkon. Geen overleg mogelijk!
De dag daarop heb ik de verhuurder een mail gestuurd waarin ik om naam en contactgegevens van de aannemer vroeg. (Lijkt mij normaal voor het geval de uitvoering van het balkon niet goed is, en ik hier achter aan moet gaan)
Ik kreeg van de verhuurder een mail terug dat hij niet van plan was ons namen te geven of andere informatie, en dat wij ons er verder niet mee mogen bemoeien.
Vandaag stonden vannochtend de uitvoerder op het balkon om de werkzaamheden uit te voeren. Ik heb hen netjes gevraagd wat hun naam/naam van hun bedrijf was, en ik kreeg van hen wederom te horen dat dat mijn zaken niet zijn.
De uitvoerder eiste van mij ook dat ik maandag aanwezig moet zijn, omdat de tegels wél door mijn huis naar het balkon moeten, ipv over de ladder.
Dus in het kort: Eigenaar heeft per mail aangegeven dat het per ladder kan. Ik heb geen naam of contactgegevens van de uitvoerder (ik weet dus niet wie ik binnen laat).
Verder moet ik maandag gewoon werken.
Vraag: Ben ik verplicht de tegels door mijn woning op het balkon te laten vervoeren?
Heb ik als huurder helemaal geen recht of aanspraak in deze situatie? Alles is me opgedrongen door de verhuurder.
Vriendelijke groet,
Eva-Luna Janssen |
|
|
|
 |
Laurens02
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUN Studieomgeving (MA): RUN Berichten: 467
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 15:50 Onderwerp: |
|
|
De verhuurder kan eisen dat je meewerkt aan (dringende) werkzaamheden aan het gehuurde. Het repareren van een lekkage lijkt me in principe voldoende om te spreken van dringende werkzaamheden.
Dit houdt niet in dat je je op een termijn van minder dan een week beschikbaar moet houden (of überhaupt zelf aanwezig moet zijn zonder dat daar een vergoeding tegenover staat). De verhuurder zal zelf ook een sleutel hebben en kan de werklui ook zelf binnenlaten (waarbij hij uiteraard moet voorkomen dat er schade ontstaat in de woning).
Ik denk niet dat de verhuurder aan jou verantwoording verschuldigd is over welk bedrijf op welke offerte aan het werk gaat; hij is verantwoordelijk voor het herstel van het probleem. Uiteraard behoort de keuze van het bedrijf wel tot zijn verantwoordelijkheden, maar dat wordt pas van belang als er daadwerkelijk problemen ontstaan.
Als het werk niet goed is uitgevoerd, moet je je tot de verhuurder wenden - niet tot de aannemer. Als huurder heb je een contractuele band met de verhuurder, die heeft op zijn beurt weer een contractuele band met de aannemer. Is het werk niet goed gedaan, dan kun je de verhuurder daarop aanspreken.
PS: ik neem overigens aan dat je niets betaalt voor de werkzaamheden? _________________ È meglio una mano dal giudice, che un abbraccio dall'avvocato. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 16:05 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | De verhuurder zal zelf ook een sleutel hebben en kan de werklui ook zelf binnenlaten (waarbij hij uiteraard moet voorkomen dat er schade ontstaat in de woning). |
Ook al is dat vaak zo, normaal is dat beslist niet. De verhuurder hoort geen sleutel te hebben, want hij heeft niets in de woning te zoeken. Persoonlijk zou ik in zo'n geval het slot vervangen. Natuurlijk kan in overleg de verhuurder wel tijdelijk een sleutel ter beschikking worden gesteld. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 17:46 Onderwerp: |
|
|
Laurens02 schreef: | De verhuurder kan eisen dat je meewerkt aan (dringende) werkzaamheden aan het gehuurde. Het repareren van een lekkage lijkt me in principe voldoende om te spreken van dringende werkzaamheden.
Dit houdt niet in dat je je op een termijn van minder dan een week beschikbaar moet houden (of überhaupt zelf aanwezig moet zijn zonder dat daar een vergoeding tegenover staat). |
Zit hier toch met een paar vragen.
Is het balkon niet bereikbaar met een zgn. bouwlift?
Wat voor tegels worden er op het balkon gelegd? dit omdat de uitvoerder eist door het huis toegang te hebben.
Is de bouw van een steiger niet mogelijk?
Voor werkzaamheden aan de buitenzijde van het huis is namelijk niet noodzakelijk dat er iemand thuis blijft, de uitvoerder moet dan zelf voor oplossingen zorgen. |
|
|
|
 |
Eva-luna
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: do 24 feb 2011 19:03 Onderwerp: |
|
|
theod schreef: | Laurens02 schreef: | De verhuurder kan eisen dat je meewerkt aan (dringende) werkzaamheden aan het gehuurde. Het repareren van een lekkage lijkt me in principe voldoende om te spreken van dringende werkzaamheden.
Dit houdt niet in dat je je op een termijn van minder dan een week beschikbaar moet houden (of überhaupt zelf aanwezig moet zijn zonder dat daar een vergoeding tegenover staat). |
Zit hier toch met een paar vragen.
Is het balkon niet bereikbaar met een zgn. bouwlift?
Wat voor tegels worden er op het balkon gelegd? dit omdat de uitvoerder eist door het huis toegang te hebben.
Is de bouw van een steiger niet mogelijk?
Voor werkzaamheden aan de buitenzijde van het huis is namelijk niet noodzakelijk dat er iemand thuis blijft, de uitvoerder moet dan zelf voor oplossingen zorgen. |
Hoi ,
ja , het balkon is makkelijk bereikbaar met een bouwlift .
Er worden grijze beton drain tegels gelegd .
Bouw van een steiger is ook mogelijk , maar de uitvoerder had eerst aan gegeven dat het makkelijk met een ladder kon .
dank je wel ! en ik hoor het graag . |
|
|
|
 |
DENNIS79
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1754
|
Geplaatst: vr 25 feb 2011 12:03 Onderwerp: |
|
|
Wat ik mij afvraag in deze discussie. Wat zijn nu eigenlijk de bezwaren van de huurder tegen de gang van zaken?
Zoals ik het nu zie, zijn artikelen 7:220 BW en 7:213 BW van toepassing. Ofwel de huurder moet gelegenheid geven tot het doen van dringende werkzaamheden en de huurder moet zich als een goed huurder gedragen.
Als huurder op de bewuste dag moet werken, dan moet er in overleg een andere dag geprikt worden, maar voor het overige snap ik de bezwaren van huurder niet helemaal.
Het lijkt mij in ieder geval niet redelijk dat een GOED huurder gaat eisen dat er voor -op het oog- eenvoudige werkzaamheden, namelijk enkel het versjouwen van tegels, een bouwsteiger gebouwd moet worden of een speciale lift geregeld moet worden. |
|
|
|
 |
theod
Leeftijd: 67 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 25 feb 2011 12:09 Onderwerp: |
|
|
Overigens dienen dergelijke afspraken ruim van te voren gemaakt te worden zodat jij in staat bent om, indien noodzakelijk, vrij kunt vragen van werk / studie om bij de betreding van de woning en uitvoering van de werkzaamheden aanwezig te kunnen zijn.
Meestal dient een verzoek tot verlof drie werkdagen voor de verlofdag bij de werkgever in gediend te worden, dit betekent in jou geval dat het al op dinsdag bij jou bekent had moeten zijn. |
|
|
|
 |
|