|
Auteur |
Bericht |
ma
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 17 aug 2010 22:10 Onderwerp: Schulden niet in scheiding meegenomen |
|
|
Hallo, ik heb een dringende vraag,
Mijn Zoon heeft de papieren van de scheiding thuisgekregen, hij hoeft eigenlijk alleen nog maar te tekenen, hij heeft de brief aan mij laten lezen omdat hij het niet goed begrijpt, maar ik zie zo'n brief ook voor het eerst, in de beschikking staat :
De vrouw verzoekt thans, samengevat
- echtscheiding
- bevel tot verdeling van de gemeenschappelijke goederen;
- bepaling dat zij de huurster van de echtelijke woning zal zijn
Gemeenschappelijke goederen zijn er niet, omdat alle spullen in de woning door mij waren betaald, de woning is al een paar maanden in bezit van andere huurder.
Ze hebben wel veel schulden, maar er staat nergens hoe dat geregeld word,
ik heb de advocaat gebeld, en die zegt dat er straks een nieuwe procedure gestart moet worden voor de schulden, moet hij nu tekenen ?? of kan hij beter eerst de geldzaken regelen, ??
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Groetjes Ma |
|
|
|
 |
StevenK Moderator
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 4108
|
Geplaatst: di 17 aug 2010 22:17 Onderwerp: |
|
|
Ook de schulden behoren tot de 'goederen' en moeten dus ook verdeeld worden.
Hou bij die verdeling in de gaten dat het feit dat de ex-echtelieden een verdeling afspreken, niet betekent dat de schuldeiser(s) daaraan gebonden zijn! |
|
|
|
 |
hermanJ
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 aug 2010 0:44 Onderwerp: |
|
|
Als ik goed lees gaat het om een brief van de advocaat (van ex of gezamenlijk, dat is onduidelijk) die uw zoon moet tekenen. Want een echtscheidingsbeschikking hoef je niet te ondertekenen (de rechtbank stuurt die gewoon via je advocaat).
Die advocaat die u belde, is dat de advocaat van uw zoon of van ex of van beiden?
Zijn/haar lezing lijkt mij onjuist, als er een gezamenlijk verzoek wordt gedaan tot echtscheiding via 1 advocaat, dan kan alles in 1x geregeld worden. Niks aparte procedure voor schulden!
Uw zoon moet dit papier vanzelfsprekend NOOIT ondertekenen, omdat hij daarmee onwaarheid ondertekent (tav de huurwoning). |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: wo 18 aug 2010 2:24 Onderwerp: |
|
|
Beste Ma.
Zoek alsjeblieft echt juridisch advies bij bijv, een advocaat. Ook al kost het iets, het bespaart je een hele hoop ellende.
Ik zie zoveel onduidelijkheden in jouw verhaal dat het overkomt alsof jullie niet goed weten wat er allemaal gebeurt (en dat is niet vervelend bedoeld..).
Haal ajb een advocaat of jurist erbij... |
|
|
|
 |
ma
Leeftijd: 66 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 aug 2010 5:52 Onderwerp: |
|
|
Hallo,
De stukken kwamen van de advocaat van mijn zoon, daarbij zat de echtscheidingsbeschikking van 16 juli , maar hadden haar om de een of andere reden nu pas bereikt.
De beslissing
De rechtbank
spreekt uit de echtscheiding tussen partijen
beveelt de verdeling van de gemeenschappelijke goederen van partijen ten overstaan van een notaris ...... van wie de verdeling zal plaatsvinden.
Ze hebben beiden een andere advocaat
ik heb met de vervangend advocaat van mijn zoon gesproken, omdat zijn advocaat tot en met 31 augustus met vakantie is.
ik heb gezegd dat er dingen in stonden, die niet kloppen, maar ze vertelde dat het een standaard opgestelde brief was.
het adres van de huurwoning klopt niet eens, omdat daar het adres van haar moeder staat, waar ze nu woont,
De advocaat van min zoon wist dat de ex van mijn zoon wilde dat hij voor alle schulden zou opdraaien en hem daarvoor wilde laten tekenen.
omdat er niets over de schulden in staat, heb ik gebeld.
het stuk dat hij moet ondertekenen, is de akte van berusting.
maar nu denk ik dat hij dat maar even niet moet doen, en eerst alles uitzoeken, als het nodig is kan ik de stukken scannen, en mailen om het duidelijker te zien.
Graag jullie advies
Groetjes Ma |
|
|
|
 |
IuriJos
Leeftijd: 64 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: za 18 sep 2010 14:30 Onderwerp: |
|
|
Een wat late reactie.
De schulden. Als uw zoon in gemeenschap van goederen gehuwd was, en dat is zo blijkens de beschikking, dan zijn alle schulden gemeenschappelijk. Het maakt niet uit wie van de echtgenoten de schulden is aangegaan. Uw zoon kan met zijn ex een verdeling van de schulden afspreken, maar de schuldeisers hebben daar geen boodschap. Naar de schuldeisers toe blijft ieder van de echtgenoten voor 100% aansprakelijk voor de gehele schuld. Uw zoon kan dus niet zeggen ik heb de helft betaald, ga de rest maar bij mijn ex halen. Wel kan hij indien hij meer betaalt dan hij moet betalen, dat deel van zijn ex terugvorderen. Immers hij is en blijft draagplichtig voor de helft van alle schulden, tenzij uw zoon en zijn ex onderling iets anders afspreken.
Als er niets anders is als schulden, dan heeft een procedure tot verdeling verder weinig zin. Een schuld kan pas in zijn geheel aan één van de echtgenoten worden toebedeeld als de schuldeiser daarmee instemt.
De akte van berusting.
Door het ondertekenen van een akte van berusting is het mogelijk de echtscheiding binnen de hoger beroepstermijn van drie maanden in te laten schrijven bij de gemeente. De echtscheiding wordt daarmee geëffectueerd. Enigste punt van aandacht is dat nergens anders in berust wordt dan in de echtscheiding. |
|
|
|
 |
|