|
Auteur |
Bericht |
JanSpijker
Leeftijd: 60 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 07 jun 2010 13:14 Onderwerp: Schulden na scheiding |
|
|
Beste Lezers,
Graag advies. Wij (mijn vrouw en ik) zijn sinds enkele tijd uit elkaar. Nu moet onze scheiding geregeld worden. Ze wil eea vastleggen aangezien ik schulden heb, waar zij niet aan mee wil betalen. Maar ik moet straks wel alimentatie betalen aan haar. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, is het dan raar van mij dat ik dat vreemd vind?
Graag reactie |
|
|
|
 |
Mandy Salland
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
|
|
|
 |
hermanJ
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 14 jun 2010 23:58 Onderwerp: |
|
|
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan moeten de lusten en de lasten (ook van voor het huwelijk) worden gedeeld. Dus heeft je ex vrouw geen poot om op te staan. Zij moet ook gewoon betalen.
Als zij dat niet doet (en niet kan) dan heb je wel een probleem omdat de schuldeisers dan bij jou aankloppen voor het hele bedrag (want gemeenschap). Jij hebt dan wel een vordering op haar, maar als de kip kaal is kan je die niet plukken (hoewel je natuurlijk een aparte procedure/deurwaarder kan inschakelen om toch wat los te peuteren).
Heb je pech, en wordt het een vechtscheiding voor een bevooroordeelde rechter (ja hoor, die bestaan!) en als die tot de conclusie komt dat jij die schuld moet betalen en dat bij de vaststelling van alimentatie daarmee geen rekening wordt gehouden (zou gek zijn, want schulden uit het huwelijk, maar zoals ik zeg, er zijn gekke rechters, het is m.i. bij echtscheiding een gokautomaat) dan ben je de klos. Je zal dan uiteindelijk in de schuldsanering komen, en met een beetje pech is een flink deel van je leven naar de kl*ten. Zo gaat dat soms.
Conclusie: probeer er samen uit te komen, met hulp van een professional/mediator (die niet niks kost, dat komt er dan weer bij) of met een vriend van beiden die jullie beiden kan overtuigen van de beste oplossing (die niet betaat, want jij wil minder betalen en zij ook..). |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 15 jun 2010 1:59 Onderwerp: Re: Schulden na scheiding |
|
|
JanSpijker schreef: | Graag advies. Wij (mijn vrouw en ik) zijn sinds enkele tijd uit elkaar. Nu moet onze scheiding geregeld worden. Ze wil eea vastleggen aangezien ik schulden heb, waar zij niet aan mee wil betalen. Maar ik moet straks wel alimentatie betalen aan haar. We zijn in gemeenschap van goederen getrouwd, is het dan raar van mij dat ik dat vreemd vind? |
Het zal haar niet lukken. Jij bent hoofdelijk aansprakelijk voor het volledige bedrag van de schulden. Zij is na de echtscheiding hoofdelijk aansprakelijk voor de helft van de schulden. Dit betekent dat jouw schuldeisers als zij dit willen bij je vrouw kunnen aankloppen voor de helft van de schulden. Alleen als de schuldeisers ermee akkoord gaan dat je vrouw straks niet aansprakelijk is voor de schulden is het anders, maar er is geen goede reden te bedenken waarom de schuldeisers hiermee akkoord zouden gaan (het zou dom zijn van hen, want ze verliezen een verhaalsmogelijkheid). Aflossen van de schulden zou natuurlijk ook helpen, maar dat zal wel geen reële mogelijkheid zijn.
In de onderlinge verhouding zijn jullie ieder voor de helft aansprakelijk: als jij volledig betaalt, kun je de helft op je vrouw verhalen. Eventueel kan dit bij de boedelscheiding al worden verrekend (jij neemt in de onderlinge verhouding 100% van de schuld op je in ruil voor een groter aandeel in de boedel), maar dat verhindert niet dat je vrouw hoofdelijk aansprakelijk blijft jegens de schuldeisers. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
|