Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 15:45
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schuldbewijs?
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Silvie

Leeftijd: 38
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 13:44    Onderwerp: Schuldbewijs? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bij verdeling van een erfenis, kwam een geldleningsovereenkomst aan het licht, waaruit bleek dat A een schuld had bij de overledene. De erfgenamen "erven" deze schuld, zodat A nu geld schuldig is aan de erfgenamen.
Echter beweert A dat de overledene ook nog een schuld had bij hem. Hier is geen geldleningsovereenkomst van opgesteld, A heeft alleen een bankafschrift als bewijs.
Volgens de notaris is dit bankafschrift voldoende bewijs van een schuld, en zou nu dit bedrag verrekend moeten worden met het bedrag waar de erfgenamen aanspraak op kunnen maken. Ik heb hier echter mijn twijfels over, vandaar deze vraag:
Is een bankafschrift ook daadwerkelijk rechtsgeldig bewijs van een schuld?
Bekijk profiel Stuur privé bericht
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat staat er op dat afschrift?
Bekijk de homepage
Silvie

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 13:59    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een verdere situatie toelichting:

De overledene is 8 jaar geleden gescheiden. Ze had toen al een nieuwe partner, en moest haar ex-man uitkopen uit hun woning. Dit kostte 45.000 euro. Hiervoor zou haar nieuwe partner (A) haar (naar zijn eigen zeggen) 34.000 euro geleend hebben.

Op het bankafschrift staat dan ook dat dit bedrag is overgemaakt van de rekening van A naar de girorekening van de ex-man van de overledene.
StevenK
Moderator

Leeftijd: 52
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): OU
Studieomgeving (MA): OU

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 14:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Silvie schreef:

De overledene is 8 jaar geleden gescheiden. Ze had toen al een nieuwe partner, en moest haar ex-man uitkopen uit hun woning. Dit kostte 45.000 euro. Hiervoor zou haar nieuwe partner (A) haar (naar zijn eigen zeggen) 34.000 euro geleend hebben.

Op het bankafschrift staat dan ook dat dit bedrag is overgemaakt van de rekening van A naar de girorekening van de ex-man van de overledene.

Maar staat daar iets bij waaruit blijkt dat het een lening is?
Bekijk de homepage
Silvie

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 14:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

StevenK schreef:
Silvie schreef:

Maar staat daar iets bij waaruit blijkt dat het een lening is?

Nee, niets. Geen handtekeningen erbij o.i.d. Het is echt gewoon een bankafschrift, zoals je regelmatig krijgt thuisgestuurd, met daarop een overzicht van al je inkomsten en uitgaven.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 16:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar je maakt niet zomaar 34000 E over naar iemand. (Is mij nog nooit overkomen althans Wink )
Zeker i.v.m. de context, namelijk het uitkopen bij scheiding, heeft hij met het bankafschrift wel een punt.
Weten jullie hiervan, is enkel een bewijskwestie of komt deze claim helemaal uit de lucht vallen?
Silvie

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 16:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We weten dat er destijds geld betaald moesten worden aan de ex-man van de overledene, wij weten ook dat A daarvoor toen geld voor heeft geleend, maar er is ons altijd verteld dat de overledene, toen zij 2 jaar later het huis verkocht om samen met A een nieuw huis te bouwen (waar zij toen geld voor heeft geleend aan A, wat dus wel vastgelegd is in een geldleningsovereenkomst) de 34.000 euro heeft terugbetaald. Punt is nu dus dat A zegt van niet en als bewijs daarvan dit bankafschrift aanvoert. Wij kunnen alleen niet nagaan of dit geld inderdaad is terugbetaald, omdat de rekeningen van destijds niet meer bestaan en A weigert de afschriften ter inzage te geven.
Michèle
Moderator
Michèle

Leeftijd: 43
Studieomgeving (BA): EUR

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 16:28    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hmm dat is tricky. Een bankafschrift met de lening er op zegt natuurlijk niets over het feit of er op een later tijdstip wel of niet is terugbetaald. Dat A weigert inzage te geven in de relevante bankafschriften maakt hem er niet geloofwaardiger op.
Bewijstechnisch zit het dus als ik goed begrijp zo: jullie (erfgenamen) stellen een bedrag van hem tegoed te hebben. Hij stelt dat te kunnen verrekenen met een andere lening. Deze stellingen kunnen bewezen worden. Jullie stellen dat die lening reeds is afgelost en dat hij dus het volledige bedrag moet betalen. Dit laatste kunnen jullie alleen niet bewijzen omdat de wederpartij 'op de papieren zit'. En daar loopt het spaak voor jullie, want je moet je stellingen met bewijs onderbouwen.
Heb je al contact opgenomen met de bank van destijds? Het is nl. mogelijk om, tegen vergoeding, oude rekeningafschriften op te vragen. Of dit ook bij inmiddels opgeheven rekeningen kan weet ik echter niet.

In geval van rechtzaak kan A volgens mij wel gedwongen worden inzage te geven, en anders kan de rechter de conclusie trekken 'die hij geraden acht'. Maar dat laat ik graag aan anderen over om te bevestigen of te betwisten Smile

Edit: staat er in die geldleningsovereenkomst van de overledene aan A niets over het eerdere bedrag van €34000? Dat zou ik toch raar vinden.
Silvie

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 17:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:

Edit: staat er in die geldleningsovereenkomst van de overledene aan A niets over het eerdere bedrag van €34000? Dat zou ik toch raar vinden.

Nee, geen woord. Dat maakt het inderdaad raar. Voor mijn gevoel (maar ik heb geen rechten-achtergrond) weeg je dat tegen elkaar af: ik leen jouw 10, morgen leen ik 20 van jou, sta ik dus 10 schuld.
Dat is hier dus of niet gebeurd, of het is verrekend en over het resterende bedrag is de geldleningsovereenkomst opgesteld. Maar dat kunnen we dus in de huidige situatie niet nagaan.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 12 jun 2008 17:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het lijkt mij ook dat de rechter in deze situatie A zou verplichten om inzage te geven.

Leeftijd: 40

BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 0:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Michèle schreef:
Heb je al contact opgenomen met de bank van destijds? Het is nl. mogelijk om, tegen vergoeding, oude rekeningafschriften op te vragen. Of dit ook bij inmiddels opgeheven rekeningen kan weet ik echter niet.

In theorie moet dit kunnen, aangezien een bank voor een zeer lange periode (ik geloof min. 10 jaar) alle transacties moet opslaan, Iets over terrorismebestrijding enzo...

Michèle schreef:

Volgens mij kan dit niet, daar men verplicht is een (korte) omschrijving gegeven moet worden bij elke transactie. Stond er echt niets zoals 'Lening huis', of desnoods 'zie contract dd datum'?
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 13 jun 2008 0:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Silvie schreef:
Wij kunnen alleen niet nagaan of dit geld inderdaad is terugbetaald, omdat de rekeningen van destijds niet meer bestaan en A weigert de afschriften ter inzage te geven.

Waar zijn de bankafschriften van de overledene gebleven?

(En het lijkt mij ook vrijwel uitgesloten dat er in het geheel geen omschrijving van de overboeking valt te lezen op het bankafschrift dat A toont.)

Silvie schreef:
Voor mijn gevoel (maar ik heb geen rechten-achtergrond) weeg je dat tegen elkaar af: ik leen jouw 10, morgen leen ik 20 van jou, sta ik dus 10 schuld.

Misschien waren er in dit geval belastingtechnische redenen om de wederzijdse schulden te laten staan? Hypotheekrenteaftrek en dergelijke...

BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008 17:22    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De afschriften van de overledene, tsja, dat is ook alweer zo´n maf verhaal. A claimt namelijk dat hij alles wat de overledene nog had liggen aan afschriften aan de erfgenamen heeft meegegeven. Hij heeft ons inderdaad afschriften meegegeven, punt is dat de erfgenamen niet meer hebben dan de afschriften vanaf 06-2007 tot 01-2008.
De overledene bewaarde overigens altijd alles, dus ik heb er moeite mee om te geloven dat zij echt haar vorige afschriften zou hebben weggegooid, maar voorlopig schieten we er dus niets mee op.

En even voor de duidelijkheid: in de geldleningsovereenkomst, daterende uit 2006, waaruit blijkt dat A schuld heeft bij de overledene, staat niets over een schuld voor de overledene bij A. Er staat hierin wel, dat A het geld wat hij leende van de overledene gebruikt heeft voor de bouw van zijn woning.

De (veronderstelde) lening van de overledene bij A, dateert uit 2004 (dus 2 jaar eerder). Hierbij is géén geldleningsovereenkomst opgesteld. Het enige bewijs dat A aanvoerd voor deze lening is dus een bankafschrift. Hierbij staat, behalve de boekingsdatum en het rekeningnummer waar het bedrag naar is overgemaakt geen enkele omschrijving van waar het geld voor bestemd zou zijn.
bona fides

BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008 18:04    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Silvie schreef:
De (veronderstelde) lening van de overledene bij A, dateert uit 2004 (dus 2 jaar eerder). Hierbij is géén geldleningsovereenkomst opgesteld. Het enige bewijs dat A aanvoerd voor deze lening is dus een bankafschrift. Hierbij staat, behalve de boekingsdatum en het rekeningnummer waar het bedrag naar is overgemaakt geen enkele omschrijving van waar het geld voor bestemd zou zijn.

Vreemd. Maar in deze eerdere reactie schrijf je wel dat jullie wisten dat de overledene van A geld heeft geleend, en dat jullie altijd is verteld dat de overledene 2 jaar later de 34.000 euro heeft terugbetaald. Als de partijen het met elkaar eens zijn dat de overledene indertijd 34.000 euro van A heeft geleend, dan doet het er niet meer toe dat daar slechts halfgaar bewijs van is.

Waar het hier meer om lijkt te gaan is of er inderdaad is terugbetaald. Als alleen A op dit punt over relevante informatie beschikt, dan kan ik me zoals eerder gezegd goed voorstellen dat de rechter hem opdraagt zijn bankafschriften ter inzage te overleggen, en daar bij weigering de conclusie uit trekt die hem gerade lijkt.

Maar heb je al geïnformeerd bij de bank van de overledene of er nog bankafschriften kunnen worden opgevraagd? En is er verder geen andere administratie waaruit je het al dan niet nog bestaan van de lening kunt afleiden? Als niet is terugbetaald, zal de overledene de schuld hebben opgegeven bij haar belastingaangifte, ik neem aan als eigen woningschuld. Ik weet niet of de belastingdienst bereid (en bevoegd) is om hier nadere informatie over te verstrekken, maar het valt te proberen.

Dat het een eigen woningschuld betrof kan heel goed als een sterke aanwijzing worden gezien dat er inderdaad niet is afbetaald. Het is fiscaal voordeliger om bij elkaar in het krijt te staan dan de schulden tegen elkaar weg te strepen. Is dit misschien ook de uitleg die A geeft? Ik denk zelfs dat het kortweg dom zou zijn geweest om de schuld aan A af te lossen in plaats van A een krediet te verstrekken.

BerichtGeplaatst: zo 15 jun 2008 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We weten dat A destijds de 34.000 heeft betaald. Volgens één van de erfgenamen was dit echter een gift en is het onredelijk om daar nu, na overlijden van de "krijger" een lening van te maken. Onder andere vanuit dat oogpunt komt de twijfel over een bankafschrift als bewijs voor een lening. De overledene heeft het daarnaast altijd doen voorkomen alsof dat geld terugbetaald was na de verkoop van haar toenmalige woning, maar het kan ook zijn dat zij gedacht heeft dat het geld ook niet terugbetaald hoefde te worden. De vraag is dan ook mede of je op basis van een bankafschrift mag zeggen dat iemand je geld schuldig was. (Het moge duidelijk zijn dat de relatie tussen A en de erfgenamen niet helemaal koek en ei is, en iedereen wil er zo voordelig mogelijk uitkomen.)
Wat daarnaast ook redelijk dwars zit, is dat A toen hij geld leende van de overledene in 2006, persé een geldleningsovereenkomst wilde laten opstellen, terwijl de overledene dit niet nodig achtte. Waarom wel zoiets willen als je geld leent van iemand, maar niet als je het uitleent?

We hebben inmiddels contact gehad met de bank, deze ging na welke rekeningen er destijds liepen op naam van de overledene, dus waarschijnlijk komen de afschriften spoedig.
De belastingdienst is inderdaad een goede tip, eventueel ook daar nog maar eens navraag doen.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 2 Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds