Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Volkshuisevest...
Best Name Badg...
incasso proced...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu do 14 aug 2025 6:09
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schuld wordt niet betaald...
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
JoostB84

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): LOI

BerichtGeplaatst: ma 26 jul 2010 20:07    Onderwerp: Schuld wordt niet betaald... Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een 'vriendin' van mij heeft een schuld van ongeveer €2.000,- bij mij openstaan. Het begon in januari 2009 met een bedrag van €500,- en is dus uiteindelijk opgelopen tot zo'n €2.000,-. Ze had mij beloofd alles terug te betalen in mei van dit jaar, maar het is nu bijna augustus en ik heb nog geen cent ontvangen. Ook is het voor mij inmiddels niet meer mogelijk om met haar in contact te komen. We hadden voorheen vaak contact via de mail en via de mobiele telefoon. Op mailtjes reageert ze niet meer en haar telefoonnummer is inmiddels gewijzigd. Ik heb getracht op andere manieren in contact met haar te komen, bijvoorbeeld via Skype, maar ook dit is mislukt.

Het betreft een Tsjechisch meisje van 25 jaar die op dit moment werkzaam is in Nederland, vermoedelijk in Groningen (de stad). Voorheen werkte en woonde ze in bij mij in de buurt en haar adres was ook bij mij bekend. Inmiddels is ze vertrokken naar het noorden, maar haar nieuwe adres is niet bij mij bekend en, zoals al eerder vermeld, kan ik daar niet achter komen omdat ze niet reageert op haar mail.

Ik begin me zorgen te maken. Ze vertoont vreemd gedrag. Ze komt haar afspraak niet na en neemt geen contact met me op en is onvindbaar.

Ik heb maar eens het één en ander, wat wellicht kan helpen, bij elkaar gesprokkeld:

- haar e-mailadres (waar ze niet op reageert)
- haar Skype adres die gekoppeld is aan haar e-mailadres
- haar sofinummer
- haar naam
- haar adres in Tsjechië
- het telefoonnummer van haar ouders (In CZ woont ze nog bij haar ouders)
- een overzicht van alle overboekingen naar haar rekening
- al onze e-mail geschiedenis

Als ze geld wou lenen, vroeg ze dit altijd via de mail. Ik mag aannemen dat een e-mailbericht vrijwel net zoveel waarde heeft als een brief? Mocht het nodig zijn, dan kan ik in ieder geval aantonen dat het e-mailadres ook daadwerkelijk van haar is.

Maar zoals ik al zei: alles is via de mail geregeld. Via de mail heeft ze me haar rekeningnummer gegeven. Via de mail vroeg ze me om geld van mij te lenen (ze vermeld ook het bedrag). Ook de afspraak dat ze het in mei van dit jaar terug zou betalen staat in de mail. Ook staat er meerdere malen dat ze weet dat het om een lening gaat en dat ze het terug zal betalen.

Overigens had ik haar ook via de mail gezegd dat het voor mij heel belangrijk is dat ik (een gedeelte van) m'n geld snel terug zou krijgen ivm een mogelijke lastige financiële situatie.. ze heeft destijds op dit mailtje gereageerd maar heeft me dus geen geld terugbetaald. Vind ik erg lullig van d'r.

Wat ik tot nu toe geprobeerd heb:
- mailen... (zonder succes)
- contact opgenomen met haar ouders. Haar moeder spreekt alleen Tsjechisch, dus dat heeft geen zin. Haar vader en haar zusje spreken zeer matig Duits en Engels, dus verstaan ze me vaak niet. Bovendien willen ze me haar adres en/of telefoonnummer niet geven. Haar ouders heb ik nog nooit ontmoet, dus ik snap wel dat ze dat niet willen, haar zusje daarentegen begrijp ik minder. Maar goed, een adres zal ik van hen dus niet krijgen.

Wat ik zou kunnen doen:
- Een brief schrijven aan Žaneta (het meisje in kwestie), die opsturen naar haar ouders met de vraag of zij die naar Žaneta willen sturen.
- Naar haar ouders toegaan in Tsjechië en alles laten zien (mails, transacties)
- Naar de kantonrechter.

Ik heb vernomen dat het voor mij mogelijk is om naar de kantonrechter te stappen en haar te laten dagvaarden. Mijn vraag is: hoe groot is mijn kans op succes? Wat zijn de kosten?

En heeft één van jullie misschien suggesties?

Alvast bedankt,

Joost
Bekijk profiel Stuur privé bericht
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: di 27 jul 2010 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Indien je de wederpartij in gebreke hebt gesteld (laatste kans geven om te betalen) is de wederpartij inmiddels in verzuim.

Je kunt het bedrag dan van haar vorderen bij de kantonrechter. Omdat het financieel belang onder de € 5.000 blijft mag je dat in principe zelf doen. Het griffierecht bedraagt € 208.

Je dient een dagvaarding op te stellen (voorbeelden zijn op dit forum te vinden) en deze dient formeel betekend te worden door een deurwaarder bij die persoon. Dit kost ongeveer € 90.

Zowel griffierecht, als kosten deurwaarder dienen bij toewijzing van jouw vordering door de wederpartij vergoed te worden. Je dient ze echter zelf voor te schieten.

Indien wederpartij ingeschreven staat in het GBA en jij een aantal gegevens van haar hebt, zal de deurwaarder eenvoudig haar adresgegevens kunnen achterhalen. Een deurwaarder mag namelijk in het GBA gegevens opvragen.

Ik denk dat je grote kans maakt om op basis van je e-mails de vordering toegewezen te krijgen door de rechtbank.

In hoeverre er ook daadwerkelijk geld te halen valt bij jouw "vriendin", is veel lastiger in te schatten. Van een kale kip valt niets te plukken... Het zal niet voor niets zijn dat ze überhaupt al bij jou kwam voor die € 2.000. Ze zal het geld niet ergens op een spaarrekening gezet hebben, maar waarschijnlijk gewoon opgemaakt hebben, of andere schulden mee afgelost hebben.
JoostB84

BerichtGeplaatst: di 27 jul 2010 23:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste DENNIS79,

Allereerst bedankt voor je reactie. Ik ben weer wat informatie rijker.
Overigens heeft haar vader mij verteld dat ze hier in Nederland aan het werk is... dus is het geen 'kale kip'.

Ik weet nog niet precies wat ik ga doen. Naar de kantonrechter gaan vind ik toch een vrij grote stap, ondanks dat vrijwel al haar acties de laatste tijd nogal dubieus zijn..

Wellicht vertel ik eerst alles aan haar ouders (via een brief). Haar zusje zou het voor hen kunnen vertalen. Ik stuur gewoon wat bewijsmateriaal mee (mailtjes en transacties enzo) en wacht hun reactie af...

Ik denk dat ik me er prettiger bij voel als ik eerst zoveel mogelijk probeer zonder de kantonrechter e.d.

Maar bedankt voor de reactie. Ik heb in ieder geval een houvast en een betere kijk op de situatie.

mvg,

Joost
JoostB84

BerichtGeplaatst: wo 28 jul 2010 22:36    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nog even een vraag over die laatste kans geven om te betalen.

Betekent dit dat ik haar zeg dat ik op een bepaalde datum alles terug wil hebben? Of kan ik ook zeggen dat ik op een bepaalde datum een bepaald bedrag, laten we zeggen €250,-, ontvangen wil hebben als blijk dat ze de intentie heeft het geld terug te betalen?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 29 jul 2010 11:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beide is mogelijk! Het gaat erom dat je de wederpartij (in sommige gevallen) in gebreke moet stellen, voordat er sprake is van verzuim. Pas nadat de wederpartij in verzuim is kun je verdere maatregelen nemen.

Het is echter de vraag of dat in jouw geval echt nodig is. Het lijkt mij aannemelijk te maken dat wederpartij reeds in verzuim is zonder (nogmaals) in gebreke gesteld te hoeven worden.

Het kan echter nooit kwaad om op deze duidelijke wijze nog eens een termijn te stellen...
JoostB84

BerichtGeplaatst: vr 30 jul 2010 17:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ok goed om te weten. Bedankt.

Dan had ik nog een vraag over het GBA. Žaneta komt dus uit Tsjechië, woont en werkt hier.. en staat dus in het GBA? Hoe zit dit precies?

En, mocht het echt zo ver komen dat ik juridische stappen ga nemen, hoe hoog schat jij dan Žaneta's kansen in?

EDIT: ik las net in een soortgelijk topic dat het wel zes maanden kan duren voordat er een uitspraak kan komen. Hierover 2 vragen:

*1) Wat als de uitspraak in het nadeel is van Žaneta en ze besluit dan om te 'vluchten' naar Tsjechië?

*2) Hoe lang moet ik wachten voordat zij gedagvaard wordt?
JoostB84

BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2010 2:11    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik wou haar vandaag een termijn stellen... blijkt dat ze haar mail heeft verwijderd! Kan dit voor problemen zorgen als ik haar wil dagvaarden?
cia76

cia76

Leeftijd: 89
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): UvA

BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2010 10:05    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

wake up and smell..... !

Laat je niet langer bedonderen. Ik zou zeggen doorpakken. En niet 250 Euro gaan eisen maar het volle bedrag inclusief kosten. Als dat eenmaal is toegewezen bij vonnis van de kantonrechter kun je altijd nog een betalingsregeling afspreken.
JoostB84

BerichtGeplaatst: zo 01 aug 2010 12:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ja je hebt gelijk, laat ik dat maar doen.

Overigens blijkt net dat ze haar mail toch niet heeft gedelete. Ik kreeg gisteren een "status delivery: failed" bericht van Hotmail, probeerde het daarna nog een keer en het mailtje kwam toen wel over. Vaag.

Dan heb ik nog een vraag: In Tsjechië woont ze dus nog bij haar ouders. Ik heb hier het adres van. Kan ik hier wat mee? Kan de deurwaarder hier wat mee?
JoostB84

BerichtGeplaatst: wo 25 aug 2010 14:51    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ik dacht, laat ik even de laatste ontwikkelingen omtrent Žanet en mij delen.

Ik had jullie al verteld dat ik niet meer met Žaneta in contact kon komen en dat ik niet wist waar ze was. Ik vermoedde dat ze in Groningen zat. Dat klopte. Ze heeft in de maand juli inderdaad een tijdje in Groningen gewoond. Hoe lang is mij niet bekend. Waarschijnlijk zat ze daar sinds eind juni. Mij is ook bekend dat ze begin augustus weer naar Tsjechië is gegaan en dat ze in de tussentijd ook nog een tijdje in Heino heeft gewoond.

Begin augustus heb ik haar en haar ouders toch maar een brief gestuurd. De brief aan haar ouders heb ik netjes gehouden. Eerst wat over mezelf verteld en hoe ik hun dochter heb leren kennen, daarna verteld dat het voor mij niet meer mogelijk was om met haar in contact te komen, maar dat dit voor mij wel heel belangrijk was ivm een openstaande lening. Ik had ook nog wat bewijsmateriaal meegestuurd in de vorm van 2 mailtjes en een uitdraai van alle transacties naar haar rekening. De brief aan Žanet (die ik aan haar ouders had gestuurd met de vraag of ze die naar Žanet wouden doorsturen) heb ik vrij kort maar krachtig gehouden. Blijkbaar had dit effect want een paar dagen later heeft Žanet mij alsnog toegevoegd op Skype en ook communiceren we nu via de mail van haar ouders, zodat haar ouders van alles op de hoogte blijven.

Ik was nogal verbaasd dat haar ouders me zo gemakkelijk geloofden, maarja, het bewijsmateriaal was op zich wel overtuigend (mailtjes met naam, rekeningnummer, mailadres etc erin en de uitdraai van transacties had ik van ING gedownload).

Inmiddels schijnt Žaneta weer in Nederland te zijn en ook nog eens vlakbij. Haar adres is helaas nog niet bij mij bekend. Ik weet alleen dat ze in een bungalowtje woont.. daar hebben we er gelukkig niet zo heel veel van hierzo dus moet het niet al te moeilijk zijn om haar te vinden. Ook zou ze gaan werken in Wijhe in een fabriek. Denk alleen niet dat ze daar al begonnen is, want ze was vanmiddag nog op Skype (wellicht werkt ze in ploegen).

Al bij al heb ik het idee dat ik hier nog best wel eens uit zou kunnen komen. Ik heb inmiddels ook een deurwaarder ingeschakeld, maar mocht ik Žanet's adres te weten komen dan denk ik dat ik haar eerst zelf met een bezoekje vereer.

-Joost
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds