Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu ma 04 aug 2025 0:59
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Schoolopdracht
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Merlinn

Leeftijd: 34
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): HG

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 16:08    Onderwerp: Schoolopdracht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Voor school moet ik een casus behandelen en nu heb ik een vraag..
In de casus is er een minderjarige jongen die een overval op een geldautomaat heeft gepleegd. Tijdens de arrestatie heeft hij zo tegengestribbeld dat hij zijn arm is gebroken. Hij wil en schadevergoeding, is dit in dit geval ook van toepassing?

Alvast bedankt Smile
Bekijk profiel Stuur privé bericht
MarijnP

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Boogschutter
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 16:24    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Heb je nog wat meer details, of is dat de hele casus? Dit is wel heel summier namelijk.

Een vordering tot schadevergoeding zou in dit geval denk ik moeten worden gebaseerd op artikel 6:162; de onrechtmatige daad. Het tegenstribbelen van de jongen wordt als enige oorzaak genoemd van de gebroken arm; je mag er dan denk ik vanuit gaan dat de politie volledig 'volgens het boekje' heeft gehandeld. In dat geval is het gedrag van de politie niet aan te merken als onrechtmatig en heeft de jongen dus geen recht op schadevergoeding.

Mocht er toch sprake zijn van enig onrechtmatig gedrag van de politie, zal de jongen geen recht hebben op een volledige schadevergoeding omdat er sprake is van eigen schuld (artikel 6:101).

Belangrijk is overigens ook dat er een caussaal verband bestaat tussen de gebroken arm en het onrechtmatige gedrag van de politie.
Merlinn

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 16:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nou dit was meer een kleine samenvatting..
Dit is de hele casus:

Op een slecht (ofwel goed) moment worden Sjaak, Pietertje, een driftig en agressief kereltje van 14 jaar, en Willempie, een meelopertje van 11 jaar, op heterdaad betrapt bij het zetten van een kraak bij een geldautomaat op de Boulevard. Een toevallige voorbijganger aanschouwde het geheel en durfde de jongens te weerhouden de kraak verder door te zetten. Door te schreeuwen probeerde hij de aandacht van andere aanwezigen op de jongens te vestigen. Hierdoor konden andere omstanders Sjaak en Willempie meteen in de kladden grijpen. Sjaak gilt het uit: ‘Jullie hebben het recht niet ons vast te houden, jullie zijn geen politie!!' Een medewerker van het naast gelegen postkantoor schiet te hulp en sluit Sjaak en Willem eerst even in de bezemkast op om af te koelen. De gealarmeerde politie verschijnt anderhalf uur later om de jongens officieel in te rekenen. 'Ik eis een advocaat', zegt Sjaak. 'Daar heb ik recht op!'. De betrokken politieman meldt hem: 'Nou kerel, die krijg je de eerste dag niet hoor! We kennen je toch?! Je gaat ons eerst maar eens fijn op eigen initiatief precies vertellen wat er gebeurd is!' Willempie weet het allemaal niet meer. Van de zenuwen heeft ie prompt in zijn broek geplast. ‘Nou krijg ik een gigantisch strafblad en daar kom ik helemaal nooit meer vanaf’, zo huilt ie. ‘Dan kan ik nooit meer normaal werken. Bij HALT kan ik nou ook niet meer terecht en nou krijg ik TBS en 15 jaar gevangenisstraf, want dat hebben ze de vorige keer gezegd toen! Ook tegen jou Sjaak, weet je nog?!' Ook Pieter is gesignaleerd en inmiddels hardhandig opgepakt. Hij heeft zich zo verzet tegen arrestatie dat hij een gebroken arm heeft opgelopen: 'Jullie gaan gigantische schadevergoeding betalen, eikels!! Ik heb niks gedaan, ik stond er alleen maar bij, verder helemaal niks. Ik ben geen medeplichtige crimineel!'
De politie heeft er al snel zo'n 12 uur voor verhoor opzitten. De hulpofficier van justitie wil de jongens graag gedurende het gehele onderzoek, dat waarschijnlijk 5 maanden in totaal zal duren, laten vastzetten. De opgeroepen piketadvocaat is erg boos: 'Er gaat hier belachelijk veel fout! Ga eens op bijscholingscursus!', zo roept hij de dienstdoende agenten toe.

Er staat wel dat de politie hem inmiddels hardhandig heeft opgepakt, maar dat is toch logisch als hij zich heel erg verzet? Of heeft hij daarom toch recht op een schadevergoeding?
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 16:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat denk je zelf dat het antwoord op je vraag is? En welk argument heb je daarvoor? Het is vooral voor jezelf nuttig eerst een antwoord te formuleren en anderen daarnaar te laten kijken. Eventuele aanvullingen of verbeteringen volgen dan vanzelf.

Daarnaast voorkomt het dat studenten anderen hun 'huiswerk' laten maken.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Merlinn

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 17:03    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik dacht zelf dat hij er geen recht op heeft, ik wist niet eens dat een schadevergoeding bestond voor daders van een misdaad...
Vandaar dat ik het vraag..
Het is ook wel zo dat ik eerst er zelf over na moet denken, maar dat heb ik wel echt gedaan hoor, ik heb er gewoon niet veel verstand van en op internet kan ik het niet vinden..
Overal staat info over schadevergoeding voor slachtoffers, nooit voor daders...
Duch
Moderator
Duch

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUG
Studieomgeving (MA): RUG

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 17:38    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Maar vind je dan dat de 'dader' in dit geval dan geen slachtoffer is? Je kunt immers betogen dat de 'dader' in kwestie het slachtoffer geworden is van buitensporig politiegeweld. Ook de politie kan zich immers onrechtmatig gedragen.
Verstuur e-mail Bekijk de homepage
Merlinn

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 18:13    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Zoals je kunt lezen in de casus, heeft de politie hem na een tijdje hardhandig aangepakt omdat hij zich verzette.
Is hij dan nog steeds slachtoffer? Het is dan toch eigenlijk zijn eigen schuld dat z'n arm is gebroken?
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 18:42    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Niet alleen slachtoffers kunnen schadevergoeding vorderen. Iedereen die door een onrechtmatige daad schade lijdt kan schadevergoeding vorderen. De vraag is hier of het door de politie toegepaste geweld rechtmatig of onrechtmatig was. Zolang het geweld niet verder ging dan noodzakelijk was om de jongen te arresteren, was het geweld rechtmatig.

De jongen zal zich als dader uiteraard niet kunnen voegen in zijn eigen strafproces om een schadevergoeding te vorderen zoals een slachtoffer van een misdrijf dat wel kan. Maar de jongen kan wel bij de civiele rechter een procedure starten.

Mochten de betrokken politieagenten zelf worden vervolgd voor het gebruik van geweld, dan kan de jongen zich als slachtoffer in dat strafproces voegen.

BerichtGeplaatst: do 19 jun 2008 22:57    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Bedankt allemaal!
Met jullie hulp heb ik de deelvraag kunnen beantwoorden, nu maar hopen dat m'n tutor het ook goed vind Smile
tikSimone

tikSimone

Leeftijd: 59
Sterrenbeeld: Waterman
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: za 21 jun 2008 23:06    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De jongen kan overigens ook gewoon bij de politie zelf claimen. Of hij wat krijgt is een tweede.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds