|
Auteur |
Bericht |
Sebbe73
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 19:40 Onderwerp: Schengenzone & vliegreizen |
|
|
Hallo iedereen,
Een kennis van me vertrekt binnen enkele dagen naar Spanje met Ryanair, maar heeft een vervallen identiteitskaart. Nu vroeg ik me het volgende af: de Schengen-overeenkomst heeft ervoor gezorgd dat je geen visum meer nodig hebt om binnen de deelnemende landen te reizen. In hoeverre rust er eigenlijk nog een verplichting op de burger om zich te identificeren, en in hoeverre dient dit met een identiteitskaart te gebeuren?
Als je nu bijvoorbeeld met de auto naar Frankrijk rijdt moet je in principe niet meer stoppen aan de grens om je te identificeren; het lijkt me echter wel mogelijk dat wanneer je in Frankrijk wordt gestopt door de politie, je je moet kunnen identificeren. Mag dit dan ook adhv bvb. een geldig Belgisch rijbewijs?
En zoja, waarom kun je je dan niet op dezelfde manier (met een rijbewijs dus) geldig identificeren wanneer je binnen de Schengenzone het vliegtuig neemt?
Alvast bedankt voor de hulp,
groeten |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 20:27 Onderwerp: |
|
|
Ga je naar het buitenland, dan is een geldig reisdocument altijd verplicht. Een rijbewijs is geen reisdocument. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
BG
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvT Studieomgeving (MA): UvT Berichten: 1134
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 20:35 Onderwerp: |
|
|
Je haalt nogal wat zaken door elkaar en legt verbanden die er mijns inziens niet zijn.
De bevoegdheid van een staat om te weten wie iemand is, staat los van Schengen. Dat jij aan de grens geen document meer hoeft te laten zien, wil niet zeggen dat je op grond van hele andere regels geen document nodig zou hebben.
Een rijbewijs geeft geen informatie over je nationaliteit.
Een vervallen document is niet geldig.
Op basis van eigen ervaring: voor het uitschrijven van een boete (en dus niet het verzoek mezelf te identificeren = ander doel) in Frankrijk (direct betalen) volstaat het tonen van je rijbewijs. _________________ Mine! |
|
|
|
 |
Jet
Leeftijd: 62 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: zo 13 feb 2011 21:24 Onderwerp: |
|
|
Met een vervallen document krijg je in Nederland niet eens een instapkaart naar Spanje en vice versa. Ik reis met enige regelmaat naar Spanje en weer terug en ik wapper dan wat af met mijn paspoort. |
|
|
|
 |
sabri
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU
|
Geplaatst: ma 14 feb 2011 2:27 Onderwerp: Re: Schengenzone & vliegreizen |
|
|
Sebbe73 schreef: | Hallo iedereen,
Een kennis van me vertrekt binnen enkele dagen naar Spanje met Ryanair, maar heeft een vervallen identiteitskaart. Nu vroeg ik me het volgende af: de Schengen-overeenkomst heeft ervoor gezorgd dat je geen visum meer nodig hebt om binnen de deelnemende landen te reizen. In hoeverre rust er eigenlijk nog een verplichting op de burger om zich te identificeren, en in hoeverre dient dit met een identiteitskaart te gebeuren?
Als je nu bijvoorbeeld met de auto naar Frankrijk rijdt moet je in principe niet meer stoppen aan de grens om je te identificeren; het lijkt me echter wel mogelijk dat wanneer je in Frankrijk wordt gestopt door de politie, je je moet kunnen identificeren. Mag dit dan ook adhv bvb. een geldig Belgisch rijbewijs?
En zoja, waarom kun je je dan niet op dezelfde manier (met een rijbewijs dus) geldig identificeren wanneer je binnen de Schengenzone het vliegtuig neemt?
Alvast bedankt voor de hulp,
groeten |
Theoretisch gezien klopt het wat de vorige reaguurders hebben ingebracht.
In de praktijk is de enige die de identiteitskaart bekijkt het grondpersoneel aan de gate.
Inchecken gaat tegenwoordig via internet, dus een boarding-pass krijg je zonder probleem. Het security-personeel aan de Schengen-toegang van Schiphol kijkt alleen OF je een boarding-pass hebt en niet of jij wel de persoon bent die daarbij hoort.
Tijdens het boarden scant het grondpersoneel jouw boarding-pass en zal de naam die op de computer verschijnt vergelijken met de naam op jouw ID-kaart. Je kan rustig je rijbewijs gebruiken, het gaat hier slechts om de identificatie.
Ik heb een Privium pas en ben zo wel eens van en naar het Verenigd Koninkrijk gereist (niet Schengen, maar bij de grens daar deden ze niet moeilijk). In de haast had ik m'n ID-kaart vergeten maar m'n rijbewijs had ik wel bij me. |
|
|
|
 |
|