Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 0:19
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Scheiding + restant schuld
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Mara

Leeftijd: 52
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 20:22    Onderwerp: Scheiding + restant schuld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Even een vraag. Mijn vriend is nu 2 jaar gescheiden en heeft alle huwelijkse schulden op zich genomen inclussief een restant schuld van hun gezamenlijke huis (koophuis is verkocht).

Nu heeft mijn vriend vandaag vernomen dat zijn ex in de WSNP is terecht gekomen dankzij de voormalig hypotheek verstrekker, waar de restant schuld nog bij loopt. Dat bedrijf is namelijk niet akkoord gegaan met de uitspraak van de rechter en zegt op zijn beurt dat om dat ze getrouwd waren in gemeenschap van goederen, zij ook haar deel moet betalen.

Aan de ene kant begrijpelijk, maar dat bedrijf is er niet veel mee op geschoten. Ex heeft een bijstandsuitkering en kon niets betalen, maar zit nu dus in de WSNP.

De vraag is nu....

De restant schuld bedroeg aan het begin van de scheiding zo'n € 30.000,- Er is een regeling met mijn vriend getroffen dat hij dit bedrag af zal betalen à € 250,- per maand (zonder rente of iets dergelijks). Dit gaat over het gehele bedrag.

Nu heeft hij dus gehoord dat dat bedrijf geld haalt bij z'n ex dmv de WSNP. Dit zou dan dus inhouden dat hij dus niet volledig voor die € 30.000,- op zou hoeven te draaien, toch?

Wij hoeven hier geen vragen over te stellen bij dat bedrijf zelf, want daar krijgen we zelden tot nooit een antwoord. Zelfs onze advocaat niet. Graag dus van jullie antwoorden, zodat wij eventueel onze advocaat hier weer over aan't werk kunnen zetten.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
mcvg

Leeftijd: 49
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Ram
Studieomgeving (BA): UvA
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 20:34    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik denk dat je het antwoord in de oorspronkelijke afspraken met de bank vindt. Staat daar in de akte van de lening dat je vriend en zijn vrouw hoofdelijk aansprakelijk waren voor de lening dan klopt het volgens mij dat de bank later geen genoegen er mee hoeft te nemen dat zij maar bij een van de partijen kunnen verhalen.

De uitspraak van de rechter ging wellicht over de onderlinge verdeling van de gemeenschap. Indien deze bankschuld inderdaad ten laste van je vriend zou komen zou dit kunnen betekenen dat voor het bedrag wat de bank bij zijn ex ophaalt zij weer een vordering heeft op jouw vriend.
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 20:38    Onderwerp: Re: Scheiding + restant schuld Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mara schreef:
Nu heeft hij dus gehoord dat dat bedrijf geld haalt bij z'n ex dmv de WSNP. Dit zou dan dus inhouden dat hij dus niet volledig voor die € 30.000,- op zou hoeven te draaien, toch?

Het bedrijf kan het geld maar 1x vorderen, maar ik kan me voorstellen dat de ex van je vriend het betaalde nu weer bij je vriend kan terugvorderen. Als ik het goed begrijp heeft je vriend namelijk in de onderlinge verhouding met zijn ex alle schulden op zich genomen. Het bedrijf stelt zich blijkbaar op het standpunt niets met die onderlinge verhouding te maken te hebben (daar zit wat in) en beide ex-echtgenoten aan te kunnen spreken.

Nu is het punt wel dat ik niet zoveel weet van familierecht, dus het is mogelijk dat het anders werkt dan ik nu denk te begrijpen.

In ieder geval vind ik het wel merkwaardig dat het bedrijf aan de ene kant een regeling met je vriend heeft getroffen en aan de andere kant ook zijn ex aanspreekt. Je zou kunnen zeggen dat de betaalregeling tussen het bedrijf en je vriend in de plaats is gekomen van de oorspronkelijke vordering van het bedrijf op jouw vriend en zijn ex. Als dat zo is, dan zou het bedrijf niets meer met de ex van je vriend te maken hebben.

Zoals je ziet ben ik vooral aan het gissen. De inhoud van de betaalregeling geeft hier wellicht meer informatie over. Is het trouwens alleen dat bedrijf (de hypotheekverstrekker) waar hij die betaalregeling voor die € 30.000,- mee heeft, of is het een meer algemene regeling ten behoeve van alle schuldeisers?

Leeftijd: 40
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: wo 30 mei 2007 23:29    Onderwerp: Re: Scheiding + restant schuld Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Het bedrijf kan het geld maar 1x vorderen, maar ik kan me voorstellen dat de ex van je vriend het betaalde nu weer bij je vriend kan terugvorderen. Als ik het goed begrijp heeft je vriend namelijk in de onderlinge verhouding met zijn ex alle schulden op zich genomen. Het bedrijf stelt zich blijkbaar op het standpunt niets met die onderlinge verhouding te maken te hebben (daar zit wat in) en beide ex-echtgenoten aan te kunnen spreken.

Nu is het punt wel dat ik niet zoveel weet van familierecht, dus het is mogelijk dat het anders werkt dan ik nu denk te begrijpen.
En toch is je conclusie in dezen correct, hoor. Wink

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 10:00    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga nog even op zoek naar het oorspronkelijke papier, maar als ik jullie dus goed begrijp zitten we meteen een probleempje.

Nu is alleen de vraag, hoe moet die opgelost worden?

Voor ons zou het heel prettig zijn als we nu dus kunnen zeggen dat we nu niet zo lang meer hoeven af te lossen. Is ook weer gunstiger voor eindelijk een huur woning in te kunnen trekken (is weer een ander verhaal Rolling Eyes ) en zou dus ook beter zijn voor de alimentatie, die op deze manier behouden kan worden (zitten nu financieel zeer krap).
Marco Knol

Leeftijd: 55
Sterrenbeeld: Stier
Studieomgeving (BA): UU

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 13:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mara schreef:
Voor ons zou het heel prettig zijn als we nu dus kunnen zeggen dat we nu niet zo lang meer hoeven af te lossen.

Ga daar maar niet van uit. Iemand met een bijstandsuitkering in de WSNP betaalt vooral de bewindvoerder en lost vrijwel niks af.

Daarnaast is er nog een ander probleem. De bedoeling van de WSNP is dat je na 3 jaar met een schone lei kunt beginnen. De ex van je vriend moet dus 3 jaar op een houtje bijten en is dan van haar schulden af. Ook het restant hypotheekschuld. Ik weet niet hoe de onderlinge verdeling is geweest, maar als de ex ook nog een deel hypotheekschuld had is ze die over 3 jaar kwijt en mag jouw vriend daar waarschijnlijk volledig voor opdraaien.

Ik zou dus nog eens even goed uitzoeken wat de onderlinge verhouding is qua schulden.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 14:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Marco Knol schreef:
Ik zou dus nog eens even goed uitzoeken wat de onderlinge verhouding is qua schulden.

Die zijn al 100% voor de vriend.

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 18:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bona fides schreef:
Marco Knol schreef:

Die zijn al 100% voor de vriend.

Precies, dus waarom die hypotheekverstrekker nu er voor gezorgd heeft dat ex in de WSNP werd gewerkt, begrijpen we dus niet. Die vissen nu toch achter het net? Of krijgen hooguit een klein percentage, maar dat zou dan van het totaal bedrag van de restant schuld afgetrokken moeten worden en dat zou dan weer inhouden dat wij minder hoeven af te betalen, toch?

Sorry voor de vragen hoor, maar ik vind dit zo'n krom verhaal worden. Waarom nu niet recht door zee Rolling Eyes
mcvg

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 31 mei 2007 18:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Mara schreef:

Precies, dus waarom die hypotheekverstrekker nu er voor gezorgd heeft dat ex in de WSNP werd gewerkt, begrijpen we dus niet. Die vissen nu toch achter het net? Of krijgen hooguit een klein percentage, maar dat zou dan van het totaal bedrag van de restant schuld afgetrokken moeten worden en dat zou dan weer inhouden dat wij minder hoeven af te betalen, toch?

Sorry voor de vragen hoor, maar ik vind dit zo'n krom verhaal worden. Waarom nu niet recht door zee Rolling Eyes

De bank zal er (lijkt mij) niet de oorzaak van zijn dat zij in de WSNP komt. Schuldeisers hebben namelijk geen belang bij WSNP. Er zijn sowieso andere schuldeisers als je in de WSNP komt en als WSNP wordt toegepast zijn alle schuldeisers verplicht mee te werken. De bank zal dus geen keuze hebben.

Zoals al gezegd is: Als jouw vriend zich heeft verplicht of de rechter heeft hem verplicht de schuld te betalen dan kan de ex wel eerst betalen maar kan zij dit eventueel weer terugvorderen bij jouw vriend.

Dit alles is echter speculatie zolang je niet precies weet wat de afspraken zijn omtrent de lening, wat de uitspraak van de rechter precies inhoudt en wat de afspraken met de schuldeisers(met name de bank) van de ex worden.
Sleepy

Leeftijd: 54
Sterrenbeeld: Tweelingen
Studieomgeving (BA): OU

BerichtGeplaatst: vr 01 jun 2007 20:40    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat ex nu daadwerkelijk hefet afgedragen aan de hypotheek zou je aan de hypotheekverstrekker kunnen vragen... of misschien na uitleg van alles aan het curator...

Waarom ex nu in de WNSP is gekomen is mij vaag.. weet je zeker dat er niet meer schulden waren of zij niet mer schulden heeft gemaakt in de tijd nadat ze gescheiden waren?? Dan zou dat ermee te maken kunnen hebben....

Wij hebben dit ook ooit eens aan d ehand gehad en hebben inderdaad bij de crediteur een lijst opgevraagd met wat zij betaald had... dit omdat zij de helft moest betalen en dat niet gedaan heeft (wij hebben het restant betaald) Nu kunnen we precies berekenen wat zij nog aan ons verschuldigd is... Zo wie zo moet de verstrekker op jullie verzoek een overzicht geven van wat er al afgelost is... vraag dat op... dan kan je altijd nog met je overschrijvingen ernaast gaan uitzoeken welke van jullie waren en welke dus van haar moeten zijn geweest...

Hou er inderdaad wel rekening mee dat gezien de uitsprak van de rechter ex dan wellicht een vordering op jullie heeft...
Mara

BerichtGeplaatst: za 02 jun 2007 11:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Er speelde bij ex idd ook nog andere schulden mee, maar daar had ze keurig netjes regelingen mee getroffen en volgens haar liep dat allemaal goed.

Alleen weigerde de hypotheekverstrekker aan alle kanten mee te werken. Ging met niets aan bedragen akkoord. Moest een tè groot bedrag hebben voor een moeder met 3 kids in de bijstand. En eerlijk gezegd geloof ik haar daar wel in gezien het feit dat wij ook nauwelijks contact met dat bedrijf kunnen leggen. Het is een groot bedrijf, maar ik ben op internet wezen neuzen en er zijn meerdere mensen met klachten over dit bedrijf.

Ik moet even diep zoeken naar de papieren, want we zijn net verhuisd Rolling Eyes , maar wat ik van de papieren weet is dat de overeenkomst alleen met m'n vriend is gemaakt en dat zijn ex er compleet is buiten gehouden.

We krijgen nu het gevoel dat deze hypotheekverstrekker dubbel zijn geld wil ontvangen. Ze hebben namelijk ex voorgehouden dat wij onze betaalverplichtingen niet nakomen terwijl er keurig netjes elke maand, vanaf het begin van de regeling, het afgesproken bedrag wordt betaald. Nog nooit ene keer overgeslagen.

Het bedrijf stuurt bijvoorbeeld ook niet jaarlijks een overzicht. Het enige wat je na lang bidden en smeken kan ontvangen is een brief waarin staat wat er nu nog open staat Shocked . Lekker handig voor de instanties die willen weten hoe het er voor staat Confused .
mcvg

Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: zo 03 jun 2007 16:15    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het kan ook zijn dat die schuld inderdaad voor de helft naar de ex is gegaan. Immers, bij de verdeling van de huwelijksgemeenschap worden ook de schulden verdeeld. Het maakt dan niet uit of de schuld op naam van je vriend stond (immers (hypothetisch) die auto die op zijn naam stond moest ook verdeeld worden). Je vriend blijft dan wel voor 100% aansprakelijk tov de bank maar de ex wordt ook voor 50% aansprakelijk tov de bank. De ex had het verkrijgen van deze schuld kunnen voorkomen door afstand te doen van de gemeenschap. Of dit gebeurd is kun je wellicht nazoeken in de echtscheidingspapieren? Hoe het zit met onderlinge verrekening in dit scenario weet ik niet, dit zou je je advocaat kunnen vragen.
Dokken2008

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 14:22    Onderwerp: schulden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Het verhaal is veel te onduidelijk;
is bij de echtscheiding door de rechter aangegeven/uitgesproken dat bijv. ipv alimentatie je vriend alle schulden op zich zou nemen?
Dan kan de hypotheekbank geen vordering op de ex instellen.
Snap niet waarom bij de ex , waar niets te halen valt een vordering wordt ingesteld.Is in feite in strijd met hun eigen belangen.
Ik heb ook ergens een overeenkomstig verhaal gelezen.Er zijn inderdaad hypotheekverstrekkers die vreemde kuren uithalen.
bona fides

BerichtGeplaatst: do 15 mei 2008 14:44    Onderwerp: Re: schulden Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dokken2008 schreef:
Het verhaal is veel te onduidelijk;
is bij de echtscheiding door de rechter aangegeven/uitgesproken dat bijv. ipv alimentatie je vriend alle schulden op zich zou nemen?
Dan kan de hypotheekbank geen vordering op de ex instellen.

Dat kan dan wel degelijk. De rechter kan door een uitspraak tussen de twee echtelieden alleen die echtelieden bieden en niet de hypotheekbank.
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds