|
Auteur |
Bericht |
johnnydsvk
Leeftijd: 42 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 12:10 Onderwerp: Schade door betaald parkeren |
|
|
Hallo,
De volgende situatie: een kennis van mij heeft een horecagelegenheid. Een aantal maanden geleden zijn de parkeerplaatsen voor zijn zaak door de gemeente aanwezen als betaalde parkeerplaatsen (het was eerst gratis) Veel klanten hebben aangegeven om deze reden er niet meer naar toe te gaan. De vraag is nu: kan de eigenaar de geleden schade (minder omzet) verhalen op de gemeente? Zijn er mogelijkheden voor nadeelcompensatie? Ik weet dat het onderhavige besluit een belastingmaatregel is waartegen nooit bezwaar heeft opengestaan, verandert dit iets aan de zaak?
groeten,
John |
|
|
|
 |
bollletje
Leeftijd: 58 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 15:17 Onderwerp: |
|
|
Hoe treurig ook voor de kennis, dit hoort (vermoed ik) tot "het normale ondernemersrisico".
Vergelijk met de situatie bij de anti-rook-wetgeving; de enige terugdraai van de wet was voor papa-en-mamazaken, maar omzetderving in de horeca wordt niet vergoed.
Wat me brengt op het ondernemerschap van de kennis. Laat hij lekker met jou en klanten breinstormen over: hoe nu?! Succeswens van een mede-ondernemer. |
|
|
|
 |
J. Landman
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 16:31 Onderwerp: |
|
|
Goedenmiddag,
De gemeente mag in het kader van de parkeerregulering inderdaad gebieden aanwijzen waar betaald parkeren geldt. Betaald parkeren is overigens niets anders dan betalen van een gemeentelijke belasting. Tegen een verordening op basis waarvan de parkeerbelasting wordt geheven en de daarbij behorende gebiedsaanwijzing kan inderdaad geen rechtsmiddel worden aangewend.
De bevoegheid tot het heffen van een parkeerbelasting ontleent de gemeente overigens aan de Gemeentewet. Hierin staat keurig omschreven hoe zo'n belasting eruit moet zien.
Dus: niets aan te doen. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 16:33 Onderwerp: |
|
|
bollletje schreef: | Hoe treurig ook voor de kennis, dit hoort (vermoed ik) tot "het normale ondernemersrisico". |
Dat denk ik ook. En in dat geval is nadeelcompensatie inderdaad niet mogelijk.
johnnydsvk schreef: | Ik weet dat het onderhavige besluit een belastingmaatregel is waartegen nooit bezwaar heeft opengestaan, verandert dit iets aan de zaak? |
Het aanwijzen van zo'n parkeerplaats lijkt me in principe wel een besluit waartegen bezwaar openstaat, maar helemaal zeker ben ik daar niet van.
Als er bezwaar tegen openstond, maar de bezwaartermijn is inmiddels verlopen (6 weken na bekendmaking van het besluit), dan is het te laat en is een verzoek om nadeelcompensatie de enige mogelijkheid (maar vermoedelijk weinig kansrijk).
Als het gaat om een maatregel waartegen bezwaar inderdaad principieel niet mogelijk was, dan kun je de maatregel aanvechten voor de burgerlijke rechter. Dat heeft alleen kans van slagen als de aanwijzing om één of andere reden onrechtmatig was. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
John Locke
Leeftijd: 40 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL
|
Geplaatst: di 08 dec 2009 20:24 Onderwerp: |
|
|
[quote="bona fides"] bollletje schreef: | Het aanwijzen van zo'n parkeerplaats lijkt me in principe wel een besluit waartegen bezwaar openstaat, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. | De zones (hoe klein ook) staan gewoon in de (bijlagen bij de) verordening die de parkeerbelasting regelt en is daarmee gewoon belastingregelgeving, waartegen, zoals eerder geconcludeerd, geen bezwaar mogelijk is. |
|
|
|
 |
|