|
Auteur |
Bericht |
Kippius
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: ma 07 mei 2012 14:05 Onderwerp: Sanctionering van overtredingen van de RVV1990 |
|
|
Mij is verteld dat sanctionering van overtredingen van de RVV1990 mogelijk is via de Wegenverkeerswet en via de WAHV. De mogelijkheid tot sanctioneren via de WAHV heb ik gevonden, maar waar kan ik die mogelijkheid vinden voor de Wegenverkeerswet? |
|
|
|
 |
Lexus
Leeftijd: 65 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 08 mei 2012 13:39 Onderwerp: |
|
|
Art. 92 RVV 1990 bepaalt dat de daar genoemde overtredingen een strafbaar feit zijn.
In art. 177 lid 1 onder d WVW staat vermeld dat een aantal daar genoemde overtredingen, waaronder een overtreding van het RVV 1990, wordt gestraft met vermelding van de straf.
Daarnaast bepaalt het WAHV dat een groot aantal genoemde overtredingen uit het RVV, via deze bestuursrechtelijke weg afgehandeld worden. Daarbij gelden wel voorwaarden.
En als het via de WAHV wordt afgehandeld, dan bepaalt art. 2 van deze wet dat alle voorzieningen van strafrechtelijke of strafvorderlijke aard zijn uitgesloten. Je kunt dus niet worden staande gehouden, maar alleen worden stilgehouden als bedoeld in art. 5.19 AWB.
Degene die weinig of niets van recht weet, wordt hier dus tureluurs van.
Voor de burger geldt: ik krijg een bekeuring en betaal maar. (of niet) |
|
|
|
 |
Kippius
Leeftijd: 34 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR
|
Geplaatst: wo 09 mei 2012 10:54 Onderwerp: |
|
|
Zoals ik artikel 177 lid 1 onder d WVW lees is dit als het ware een schakelbepaling naar de RVV 1990. Weet je hoe dit precies zit, want ik kom er nog niet helemaal uit? Hoezo vallen bepalingen uit de RVV hieronder? |
|
|
|
 |
LM
Leeftijd: 52 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 09 mei 2012 19:18 Onderwerp: |
|
|
Wegenverkeerswet hoofdstuk 2 (bijv. art. 13) geeft een regelgevende bevoegdheid aan de lagere wetgever (delegatie, Amvb). Het RVV geeft hier invulling aan.
Art. 177 onder d WVW bepaalt enkel de strafmaat, RVV wordt hier niet expliciet genoemd, maar het gaat over het bepaalde "krachtens" deze wet. Daar valt dan ook op de WVW gebaseerd lagere wetgeving zoals het RVV onder.
In theorie zijn twee routes mogelijk. In de praktijk niet omdat in nadere aanwijzingen / beleidsregels precies wordt aangegeven welke route gevolgd dient te worden in concrete situaties. |
|
|
|
 |
|