Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...
Force justice ...
Top Notch Qual...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu za 02 aug 2025 15:18
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Sanctie op nalaten verbalisering misdrijf door politie?
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
flow

Leeftijd: 54
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal
Studieomgeving (BA): EUR
Studieomgeving (MA): EUR

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 16:00    Onderwerp: Sanctie op nalaten verbalisering misdrijf door politie? Reageer met quote Naar onder Naar boven

Gesteld dat een politieambtenaar kennis heeft van een kennelijk misdrijf (gepleegd door een ander, niet zijnde een familielid of zo) maar hij - in weerwil van toepasselijke beleidsregels en zonder daarover het OM of zijn meerderde te hebben ingelicht (en ook zonder daarvoor een gift te ontvangen) - van verbalisering afziet, is die politieambtenaar dan vanwege die gedraging strafrechtelijk aan te spreken? Is dit een strafbaar feit, en zo ja, welk? Of kan dit slechts tuchtrechtelijke worden gesanctioneerd?

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 21:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Kennis heeft van een kennelijk misdrijf. Leuke zin Wink

Ben jij die politieambtenaar?

Voor schending van de beleidsregels ben je, in beginsel, alleen intern aansprakelijk. Tenzij dit verband houdt met enige strafbare feiten (daar gaan we weer). Het schenden van sommige beleidsregels kunnen, Very Happy, strafbare feiten opleveren.
Verder zit ik eventueel te denken aan art. 177 Sr. (indien hij je een gift of belofte doet, waardoor jij overstag gaat niets te doen of iets nadeligs te doen) of art. 189 Sr. Hulp aan daders van misdrijven.

Het hangt allemaal van de omstandigheden af, maar dit zijn eventuele mogelijkheden.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
flow

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 22:07    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Nee, ik ben de rechtswetenschapper Smile Ik vroeg me in elk geval vanuit wetenschappelijk perspectief af wat het equivalent van de Duitse of Zwitserse "Begünstigung" in het Nederlandse strafrecht was. En je hebt het voor me gevonden: het is art. 189 Sr. Thanx!

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 22:17    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik vroeg het me trouwens af omdat de minister van justitie Van der Linden in het jaar 1900 een voorstel van wet heeft gedaan tot invoering van de strafbaarstelling van het politiesepot, dat hij daarna echter weer introk. Toen ik dat las, ging ik er eerst van uit dat er dus niet zoiets bestond als "Begünstigung" wat bij nader inzien weliswaar ook niet echt plausibel was...

Leeftijd: 38
Sterrenbeeld: Schorpioen

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 22:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

flow schreef:
Ik vroeg het me trouwens af omdat de minister van justitie Van der Linden in het jaar 1900 een voorstel van wet heeft gedaan tot invoering van de strafbaarstelling van het politiesepot, dat hij daarna echter weer introk. Toen ik dat las, ging ik er eerst van uit dat er dus niet zoiets bestond als "Begünstigung" wat bij nader inzien weliswaar ook niet echt plausibel was...
Strafbaarstelling van het politiesepot. Weet je de reden van het intrekken? "Rechtswetenschapper" vind ik trouwens verwarrend. "Rechtsgeleerdheid" vind ik toch iets beter, maar dat is weer een andere discussie.
flow

BerichtGeplaatst: vr 21 okt 2011 23:02    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

ben de afgelopen tijd de Nederlandse taal een beetje kwijt geraakt, daarom rechtswetenschap ipv rechtsgeleerdheid...

Anyway, ik weet slechts de vindplaats van het voorstel (Kamerstukken II, 1900-1901, 100, nr. 6) en kon het dokument op Staten Generaal Digitaal ook vinden, maar daar staat dan slechts de tekst van voorgestelde en later het weer ingetrokken artikel 461bis:

Quote:
"De ambtenaar, die in de uitoefening van zyne bediening kennis bekomt van een misdrijf en opzettelijk nalaat daarvan dadelyk bericht te geven aan den ambtenaar van het openbaar ministerie by de bevoegde rechtbank , wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste twee maanden of geldboete van ten hoogste driehonderd gulden"

Liever dan de reden voor de intrekking zou ik nog willen weten, waarom hij deze strafbaarstelling überhaupt voorstelde - die past m.i. niet goed in het plaatje, namelijk een rechtscultuur, waarin het politiesepot al langer bestond en naar mijn idee ook helemaal niet als twijfelachtig werd ervaren...

BerichtGeplaatst: za 22 okt 2011 14:29    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Trouwens, als ik jullie toch al om raad vraag: weet iemand toevallig wat de "W" betekent in bijv.: "HR 24 december 1900, W. 7543"? En is er een digitale databank waar de in W gepubliceerde rechterlijke uitspraken zijn te vinden?

Leeftijd: 65
Sterrenbeeld: Steenbok

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2011 21:34    Onderwerp: re verbaliseringsplicht Reageer met quote Naar onder Naar boven

Flow: één van de grote verschillen in wetgeving betreffende Duitse en Nederlandse politieambtenaren is de volgende. De Duitse hebben bij het kennisnemen van een overtreding altijd de verbaliseringsplicht.
De Nederlandse opsporingsambtenaar heeft echter de discretionaire bevoegdheid.
Als we toch bezig zijn:
In Duitsland geldt een draagplicht voor je identiteitsbewijs.
In Nederland geldt alleen een toonplicht. En dat betekent dat je vaak je id bewijs niet hoeft te dragen. Bv op het voetbalveld of in het zwembad.
Een absolute draagplicht lijkt me niet mogelijk.
flow

BerichtGeplaatst: zo 23 okt 2011 22:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

zover ben ik al, en zelfs een aanzienlijk stukje verder nog...

Cool

Leeftijd: 46
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011 15:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

flow schreef:
Trouwens, als ik jullie toch al om raad vraag: weet iemand toevallig wat de "W" betekent in bijv.: "HR 24 december 1900, W. 7543"? En is er een digitale databank waar de in W gepubliceerde rechterlijke uitspraken zijn te vinden?

Weekblad van het regt, bestond volgens mij tot ergens in 1943.

BerichtGeplaatst: ma 24 okt 2011 15:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geweldig, dank!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds