Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 5:26
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Samenwonen vriendin
Moderators: Nemine contradicente, Flash, StevenK, Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
bvanhilst

Leeftijd: 37
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Vissen
Studieomgeving (BA): HR

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010 22:26    Onderwerp: Samenwonen vriendin Reageer met quote Naar onder Naar boven

Geachten,

Mijn vriendin en ik willen graag gaan samenwonen. Mijn vriendin huurt momenteel een zelfstandige woning in Rotterdam en is de enige persoon die op dat adres woont.
Nu wil het geval dat de huurbaas mij geen toestemming wil verlenen om in de woning in te trekken.

Mijn vraag is: heb ik toestemming nodig van de huurbaas om mij op het adres van mijn vriendin in te laten schrijven of volstaat een brief van mijn vriendin dat zij toestemming geeft dat ik bij haar in kom wonen?

De inschrijving is van belang voor het ontvangen van uitwonende studiefinanciering. Het maakt voor mij niets uit dat ik geen volledige medehuurder ben.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Met vriendelijke groet,

Bas van Hilst
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010 22:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De GBA moet zo goed mogelijk de werkelijke situatie weergeven, dus als jij daar woont, mag de gemeente inschrijving niet werken alleen omdat de huisbaas dit niet schriftelijk wil bevestigen.

Het lijkt mij dat jouw verklaring en die van je vriendin genoeg moeten zijn voor de gemeente.

De huisbaas kan m.i. alleen met recht tegen jouw aanwezigheid protesteren als de woning objectief te klein is voor twee personen.

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010 22:48    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Dit leek mij ook het geval. Ik zocht alleen bevestiging. De woning is zeker groot genoeg voor 2 personen. In het huurcontract staat alleen dat onderhuur verboden is. Dit is in dit geval niet van toepassing.
Bedankt voor je reactie!
bvanhilst

BerichtGeplaatst: di 12 jan 2010 23:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb het contract nog wat verder doorgespit en hier kwam ik een regel tegen die me wel wat zorgen baarde.

Het gaat om de volgende:
"De huurder mag het gehuurde, zonder schriftelijke toestemming van de verhuurder, noch geheel, noch gedeeltelijk aan anderen in huur overdoen, noch aan anderen, onder welke titel ook, in gebruik afstaan."

Kan dit betekenen dat hij mij op deze regel kan weigeren?
bona fides

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 0:50    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Samenwonen valt daar m.i. niet onder. (En valt het er wel onder, dan lijkt het mij een niet te rechtvaardigen inmenging in je privéleven.)

Er kunnen natuurlijk ook andere gegronde redenen zijn om samenwonen te verbieden dan de grootte van de woning. Enig idee wat voor de huurbaas het probleem is?

Het is denkbaar dat het voorschot voor de servicekosten is afgestemd op één bewoner, maar wat jullie samen extra kosten kan de verhuurder later toch wel terugvorderen. (Problematischer wordt het als er een vaste verdeelsleutel wordt gehanteerd die is afgestemd op één bewoner, bijv. bij een gezamenlijke energiemeter. Het lijkt me dan redelijk om die sleutel aan te passen aan twee bewoners.)

Mocht de verhuurder een all-in prijs rekenen, dan ligt het voor de hand om de huurprijs op te splitsen in kale huur en servicekosten.

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 10:16    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

De zogenaamd "gegronde" reden van de huisbaas is dat wanneer ik hierin trek, hij mij er niet meer zomaar uit kan zetten. Met andere woorden, ook al teken ik een contract waarin staat dat wanneer mijn vriendin weg gaat ik ook weg ga, dan nog kan hij mij er niet uit zetten. Dat is z'n bezwaar en daarom wil hij onder geen beding mij toelaten..
(belachelijk)
apconius

Leeftijd: 41
Sterrenbeeld: Schorpioen
Studieomgeving (BA): RUN
Studieomgeving (MA): RUN

BerichtGeplaatst: wo 13 jan 2010 11:26    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij kan je vriendin er ook niet 'zomaar' uitzetten. Om een huurovereenkomst te beeindigen zijn slechts een aantal mogelijkheden beschikbaar voor de verhuurder.

Mocht je vriendin als huurder ondanks een rechtvaardige reden voor beeindiging toch besluiten de woning niet te verlaten dan dient er hoe dan ook een rechter aan te pas te komen.

Ook in jou geval zal dit zo zijn. Mocht jij het huis niet verlaten dan kan hij via een kort geding zorgen dat de woning ontruimd dient te worden. Hij moet in het geval van een kort geding wel spoedeisend belang hebben, maar dat zal niet moeilijk zijn als hij de overeenkomst met je vriendin heeft beeindigd.

Dit argument van hem vind ik dus niet echt sterk...

Aan de andere kant zou ik op dit punt zo niet weten tot hoe ver de eigenaar dit soort dingen mag bepalen. Ik kan me wel vinden in de gedachte van bona fides mbt de inmenging in het prive leven.
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 2:25    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Je wordt niet automatisch medehuurder, dus als je vriendin de huur opzegt, zul jij ook moeten vertrekken. Vertrek je niet, dan zal op zich de rechter er wel aan te pas moeten komen, maar dat wint hij dan zeker.

Na 2 jaar samenwonen kun je wel medehuurder worden, maar dat is omdat de wetgever dit kennelijk nodig vond ter bescherming van samenwoners. Lijkt me geen geldige reden voor je huisbaas om samenwonen te verbieden.

Hoe staat het intussen met de GBA?

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 8:41    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

We proberen het nog een keer op een fatsoenlijke manier. Via een brief proberen we hem ervan te overtuigen dat er geen reden zou moeten zijn om mij te weigeren.
Mocht dit niet lukken, dan gaan we het wat harder spelen en gebruik maken van de wet Smile Hopelijk is het niet nodig..
Bedankt alvast voor alle info!
bona fides

BerichtGeplaatst: vr 15 jan 2010 19:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Wat wil je eigenlijk bereiken? Als je wilt samenwonen ga je toch gewoon samenwonen? De verhuurder zal niet helpen bij het verhuizen, maar dat zal het probleem toch niet zijn.

Als je bedoelt dat je hem wilt dwingen de schriftelijke verklaring te tekenen die de gemeente wil zien bij de inschrijving in de GBA, dan lijkt het me beter en eenvoudiger om de gemeente duidelijk te maken dat zij in strijd met de Wet GBA handelt door zo'n schriftelijke verklaring te eisen en met niets anders genoegen te nemen. Uiteindelijk geeft een verklaring van de verhuurder ook geen enkele garantie dat je daar daadwerkelijk woont.

Leeftijd: 72
Sterrenbeeld: Boogschutter

BerichtGeplaatst: za 16 jan 2010 13:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

bvanhilst schreef:
Via een brief proberen we hem ervan te overtuigen
Welke brief dan ook sturen zal m.i. hier (bijna) zeker averechts werken.
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds