|
Auteur |
Bericht |
meisje1989
Leeftijd: 36 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): RUG
|
Geplaatst: vr 14 dec 2012 11:42 Onderwerp: Samenwonen - iemand eruit zetten |
|
|
Hallo,
Hoe zit het eigenlijk als je samenwoont met iemand in een koophuis (huis staat alleen op jou naam). Je gaat hier samenwonen, je partner schrijft zich in op jou adres. Kan je als bijvoorbeeld je relatie voorbij is die persoon per direct eruit zetten? Immers het huis is niet zijn eigendom. Of bouwt iemand toch rechten op?
Hoe zit het bovenstaande in een huurhuis waar je in eerste instantie alleen in woont, jij blijft de hoofdhuurder en je partner komt bij je in wonen. Bouwt je partner dan rechten op of kan je hem per direct eruit zetten?
Ik heb het een en ander hierover gelezen en dan zie ik overal staan dat je partner geen rechten opbouwt (tenzij hij wel huur aan jou betaald) en dat je hem dus eruit kan zetten. Aan de andere kant is dat best raar dan zouden ouders bijv. hun meerderjarige kind dat geen huur betaald aan de ouders ook zomaar eruit kunnen zetten. |
|
|
|
 |
marja.verstralen
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: vr 14 dec 2012 18:52 Onderwerp: |
|
|
Volgens mij is het inderdaad zo dat de partner geen rechten opbouwt. De eigenaar van het huis (degen die in de openbare registers als eigenaar staat ingeschreven) mag daarin toelaten, of wegsturen wie hij of zij wil.
Bij huur lijkt me, dat wanneer de partner ook huur betaalt, er sprake is van onderhuur. Dan kan de partner niet zomaar weggestuurd worden, maar is opzegging via de rechter nodig.
Ja, ouders kunnen hun meerderjarig kind dat geen huur betaalt, zo uit huis zetten (als zij beide eigenaar zijn van het huis). |
|
|
|
 |
dr.dunno
Leeftijd: 45 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UU Studieomgeving (MA): UU Berichten: 774
|
Geplaatst: za 15 dec 2012 14:21 Onderwerp: |
|
|
Waar je wel rekening mee dient te houden, is dat als één van de samenwonende partners alles omtrent het huis betaalt en de ander bijvoorbeeld de kinderen opvoedt en het huishouden doet en evt. de kosten daartoe betaalt, je volgens vaste jurisprudentie dan gezamenlijk investeert in het totale vermogen, inclusief de waarde van het huis. Bij het scheiden van de wegen moet dit ook weer verrekend worden, althans de ene partner kan een beroep daarop doen bij de andere. _________________ Catapultum habeo. Isi pecuniam omnem mihi dabis, ad caput tuum saxum immane! |
|
|
|
 |
|