Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten?
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl
 
Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Pretty Girls f...
Klacht tegen a...
Contact en str...
proces verbaal...
Res Nullius ?

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication


 
Het is nu do 23 mei 2024 13:39
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Salarisschalen CAO
Moderators: Michèle, StevenK, Moderator Team

 
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
Jul



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 9:11    Onderwerp: Salarisschalen CAO Reageer met quote Naar onder Naar boven

Beste,

Ik werk bijna 5 jaar bij een zaak met een metalectro CAO en kwam er bij toeval achter dat ik ver onder de bedragen verdien die in die CAO bepaald zijn.

Mijn vraag is: Heb ik het recht om te verdienen naar de salarisschalen op dat CAO?

Ik ben zeer benieuwd naar jullie reactie....

Groetjes van July
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 10:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb geen tijd om het nu voor je op te zoeken, maar:

- Staat in je arbeidsovereenkomst dat de CAO van toepassing is?
- Is je werkgever lid van een werkgeversorganisatie die de CAO heeft afgesloten?
- Ben je zelf lid van een vakbond?
- Is de CAO algemeen verbindend verklaard door de minister? (Dit kun je checken op cao.szw.nl

Het zal van (een combinatie van of één van) deze factoren afhangen of je een beroep kunt doen op de CAO.
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jul



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 10:58    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hoi LeChat,
Bedankt voor je reactie.
- Ja, CAO is van toepassing in mijn a.o.
- ik weet niet of ze lid zijn van een werkgeversorganisatie... maar dat denk ik wel.
- Ik heb wel een rechtsbijstandsverzekering, maar niet lid van een bond.
- de CAO is bindend verklaard door de minister.

Dit betekend dan toch dat ze zich aan het CAO moeten houden en die schalen niet moeten zien als richtlijnen?

Ik ben weer benieuwd...
Bekijk profiel Stuur privé bericht
LeChat



Leeftijd: 39
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UU
Studieomgeving (MA): UvT
Berichten: 797


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 11:30    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Als de CAO (inclusief de bepalingen m.b.t. de loonschalen*) van toepassing is verklaard in je arbeidsovereenkomst en/of ook de bepalingen m.b.t. de lonen algemeen verbindend zijn verklaard door de minister, moet je werkgever zich in beginsel houden aan de CAO-loonschalen. In beginsel, omdat de CAO ook kan spreken van 'richtlijnen', dus: hoe staat het in de CAO? Als dwingende bepalingen? (Ik ken die CAO niet exact, copy-paste het anders ff)

Heb je 't al met je werkgever besproken? 't Is altijd beter om dingen met je werkgever onderling te regelen natuurlijk, je blijft tenslotte wel met 'm "opgescheept" zitten...
En anders: Valt ook arbeidsrecht onder je rechtsbijstandsverzekering? Dan zou ik daar gebruik van maken (komt die verzekering ook eens van pas Wink ).


* Ik formuleer dat voorzichtig omdat soms alleen bij een bepaalde bepaling (bijv. m.b.t. het recht op vakantiedagen) wordt verwezen naar de CAO. Hoe staat het er precies?
_________________
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jul



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 12:01    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik probeerde het als bijlage te sturen maar dat ging niet lukken dus ik zal een deel overtypen... Smile :

De maandverdienste van een werknemer is gedurende de eerste helft van een kalenderjaar ten minste gelijk aan de persoonlijke minimum maanverdienste genoemd bij de leeftijd die de werknemer op 1 april van dat jaar heeft en gedurende de tweede helft van het jaar aan de persoonlijke minimum maandverdienste genoemd bij de leeftijd die de werknemer op 1 oktober van dat jaar heeft.

Pffffff
Dat is volgens mij de langste zin ooit!!!!! hahahaha.
[/img]
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jul



Leeftijd: 47
Geslacht: Vrouw
Sterrenbeeld: Tweelingen


Berichten: 4


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 15:19    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik heb de bond gebeld, ook al ben ik geen lid en ik blijk dus 5 jaar terug te kunnen vorderen....
Ik ga nu eerst lid worden van de bond en daarna mijn geld terug vorderen.
Nou, dat wordt dus een leuk sommetje...

Ik laat wel even weten hoe dit afloopt....
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: wo 06 sep 2006 16:08    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Een beetje ten overvloede, maar wat de bond zegt klopt inderdaad. Het feit dat de CAO in je a.o. van toepassing is verklaard is al voldoende.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
ronnie34



Leeftijd: 60
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Stier


Berichten: 6


BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 21:18    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Vraagje,

Een kollega van mij is tegen hetzelfde feit aangelopen, dwz dat hij een salaris krijgt, welke onder de CAO richtlijn ligt. Het bovenstaande biedt een duidelijke oplossing, welke echter niet van toepassing kan zijn op zijn situatie.

Waarom ? Omdat het bedrijf waar hij (en ik dus ook) voor werk(en), wordt overgenomen door derden, waarschijnlijk al op 1/1/2007. Bij wie kan mijn kollega dan z'n vordering neerleggen ?

De rechtspersoon die eigendom is van onze firma (de baas dus), gaat niet mee in de overname en zal daarom zich vervoegen bij het andere filiaal van het familiebedrijf. Beide vestigingen zijn aparte BV's.

Is het mogelijk dat hij zij huidige baas als rechtspersoon aansprakelijk kan stellen ook na 1/1/2007, of kan hij de andere BV van het familiebedrijf aansprakelijk stellen voor de geleden schade ?

Gaarne suggestie's in deze vreemde zaak.

Ronald
Bekijk profiel Stuur privé bericht
bona fides




Geslacht: Man

Studieomgeving (BA): UL
Studieomgeving (MA): UL
Berichten: 22893


BerichtGeplaatst: do 14 dec 2006 21:49    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hij heeft nu een vordering voor achterstallig salaris op de (rechts)persoon die hem (te weinig) betaald heeft. Als hij straks bij een andere BV werkt, maakt dat niet uit voor de vordering. Die houdt hij dus op zijn huidige werkgever.

Ik zie dus niet in waarom het bovenstaande geen oplossing zou bieden.
_________________
Hanc marginis exiguitas non caperet.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur


Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  



Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds