Kingfisher
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 27 feb 2012 14:45 Onderwerp: Salaris terugbetalen aan werkgever --> Wie bepaald hoe? |
|
|
Hallo allemaal,
Mijn eerste kennismaking en vraag op dit forum, hopelijk kan iemand mij adviseren mbt het volgende. Ik zal proberen het kort en bondig uit te leggen:
Afgelopen jaar is mijn vrouw minder gaan werken (zowel minder kontrakt uren alsmede opname ouderschapsverlof). Haar loon zou dus dalen maar deels gecompensserd worden uit de levensloop mbt het ouderschapsverlof gedeelte.
Nu blijkt dat haar werkgever gedurende 2011 vergeten is de kontrakturen aan te passen waardoor ze dus te veel salaris heeft ontvangen, hetgeen ons eveneens is ontgaan. Werkgever wil dit bedrag nu terug, ondanks dat zij eerst mondeling hebben toegezegd dat dit niet hoefde (persoon in kwestie was niet bevoegd dit te zeggen, maar goed).
Wij doen hier verder niet moeilijk over, te veel is te veel en we hadden er geen recht op dus tot zo ver geen probleem en niet "piepen".
Echter spelen er nu 2 problemen;
1. Gedurende 2011 hebben wij via de fiscus teruggaaf gehad inzake ouderschapsverlofkorting, kinderopvangtoeslag en IACK (inkomens afhankelijke combinatie korting) obv het geschatte (lagere) loon van mijn vrouw. Zij zullen dus obv de verstrekte (te hoge) jaar opgaaf van haar werkgever het te veel ontvangen bedrag aan compensaties en toelagen terugvorderen, terwijl wij ook de werkgever moeten terugbetalen. Werkgever wil echter geen nieuwe gecorrigeerde jaaropgaaf afgeven want salarisjaar 2011 is reeds afgesloten. Wel wil men een brief opstellen waarin het juiste loon wordt vermeld wanneer het te veel ontvangen loon is terugbetaald.
Vraag; is men niet verplicht toch een gecorrigeerde jaaropgaaf te verstrekken?
2. Werkgever wil het te veel betaalde bedrag in 2012 met haar salaris, bonussen en vakantietoeslag verrekenen echter wij willen het bedrag gewoon in 1x overboeken naar werkgever. Op die manier houden we het salaris 2012 "schoon" en strikt gescheiden van het geharrewar van het 2011 salaris. Anders krijgen we weer gedoe met de fiscus inzake voorlopie teruggaaf 2012 en de aangifte volgend jaar, allemaal nodeloos ingewikkeld.
Daarnaast zullen we in dat geval over 2011 nog steeds te veel loon hebben gehad en dus de fiscus ook moeten betalen. Dat dit dan gedurende 2012 dmv de voorlopie teruggaaf terug komt is een schrale troost, want eerst moeten we 2x geld op tafel leggen (fiscus en werkgever) en dat is niet wenselijk / op te brengen.
Vraag; Mag de werkgever dit zonder toestemming verrekenen met het salaris of, zo niet, wie bepaald nu hoe er wordt terugbetaald?
Hopelijk iemand die obv hiervan kan aangeven wat onze rechten zijn, vooropgesteld dat wij uiterst welwillend zijn, doch niet ten kosten van alles. |
|