|
Auteur |
Bericht |
Ghislaine
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 14:29 Onderwerp: Run scape arrest.. |
|
|
Hallo ik heb een tentamen dat erg lijkt op het Run scape arrest..
de gene die niet weet wat ik bedoel: LJN: BG0939
mijn vraag is of er hier ook kan worden gesproken van afpersing 317 Sr in plaats van diefstal, diefstal met geweld 310,312 Sr, omdat het hier gaat om een afgifte van virtuele Items
Mvg |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22912
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 14:33 Onderwerp: Re: Run scape arrest.. |
|
|
Ghislaine schreef: | Hallo ik heb een tentamen dat erg lijkt op het Run scape arrest..
de gene die niet weet wat ik bedoel: LJN: BG0939 |
LJN BG0939 is geen arrest, maar een vonnis.
Merk op dat er in die zaak een hoger beroep is gevolgd, en dat het arrest van het Hof op www.rechtspraak.nl te vinden is. Jammer dat je niet zelf de moeite neemt om dit soort dingen na te zoeken. Zeker als je de ambitie hebt om jurist te worden. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Ghislaine
Leeftijd: 32 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): HG
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 16:28 Onderwerp: |
|
|
Ja dat weet ik wel, ik heb allebei de uitspraken al helemaal uitgezocht het ging mij erom waarom er niet over art 317Sr wordt gesproken, omdat ik dat beter vindt aansluiten dan art 310Sr.. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: ma 24 jan 2011 23:11 Onderwerp: |
|
|
Er is gekozen voor "diefstal voorafgegaan door geweld en bedreiging met geweld". Misschien omdat de weggenomen goederen eigenlijk niet direct door geweld afgepakt zijn? Er is eerst met geweld een wachtwoord achterhaald, en daarna zijn pas de goederen afgepakt.
Als ik jouw huissleutel opeis met een honkbalknuppel en vervolgens je huis leeghaal, heb ik je televisie gestolen en niet afgeperst.
Ik geef toe dat afpersing ook prima had gekund hoor, daar niet van. |
|
|
|
 |
Debbie83
Leeftijd: 39 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: di 25 jan 2011 1:44 Onderwerp: |
|
|
Bij afpersing gaat het niet om de wegnemingshandeling van de dader maar dat de handeling van het slachtoffer die door dwang, geweld of bedreiging met geweld bewerkstelligd wordt centraal staat. Zie LJN BM1614, (4.4, ten aanzien van feit 1)
Bij diefstal wordt het goed weggenomen door de dader en bij afpersing neemt de dader het goed niet weg, maar beweegt of dwingt de ander tot afgifte van dat goed. |
|
|
|
 |
|