|
Auteur |
Bericht |
@Paul
Leeftijd: 123 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 11:34 Onderwerp: |
|
|
EJB_CH schreef: | Met welk verdragsartikel zouden zulke kampen (beetje een naar woord overigens) dan in strijd zijn?
Ik zie bijv. artikel 5 onder d EVRM:
Quote: | 1. Een ieder heeft recht op vrijheid en veiligheid van zijn persoon. Niemand mag zijn vrijheid worden ontnomen, behalve in de navolgende gevallen en overeenkomstig een wettelijk voorgeschreven procedure:
(...)
d. in het geval van rechtmatige detentie van een minderjarige met het doel toe te zien op zijn opvoeding of in het geval van zijn rechtmatige detentie, teneinde hem voor de bevoegde instantie te geleiden; |
Ik kan me voorstellen dat dit juist ziet op dit soort gevallen. Daarnaast kan ik me voorstellen dat er met toestemming van de ouders veel mag. Wat is "iemands vrijheid ontnemen" bij een kind? Wat is in dit licht het juridische verschil tussen ouders die besluiten een kind naar een kostschool te sturen waar het niet zonder toestemming van de school het terrein mag verlaten (lijkt mij niet heel uitzonderlijk) en een "opvoedingskamp"?
Of hebben we het over "meerderjarige jongeren", zeg tussen 18 en 23 jaar? |
Wat denk je van 8 EVRM dat de staat buiten het familie leven van burgers dient te blijven en dat er geen noodzaak tot ingrijpen is behalve als "het land in gevaar is" |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 18 jul 2007 21:30 Onderwerp: |
|
|
@Paul schreef: | Wat denk je van 8 EVRM dat de staat buiten het familie leven van burgers dient te blijven en dat er geen noodzaak tot ingrijpen is behalve als "het land in gevaar is" |
Op zich wel een punt, maar ik denk dat de bescherming van art 5 EVRM verder gaat voor zover het om vrijheidsbeneming gaat. Helemaal zeker ben ik daar overigens niet van, zeker niet in dit geval.
Voor andere plannen van Rouvoet lijkt art 8 EVRM mij in ieder geval niet zonder belang, zoals bijv. het elektronisch dossier om bij te houden hoe iemand zijn kind opvoedt en om probleemgevallen in de kiem te smoren(!) (het is dat hij van de ChristenUnie is...). _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: wo 26 nov 2008 23:54 Onderwerp: |
|
|
Wat een intrieste volksvertegenwoordiging is het die instemt met het elektronische kinddossier!
Hoe kan het dat mensen met een werkend verstand zonder te sputteren accepteren dat het soort schaamhaar dat een kind heeft kennelijk zo belangrijk is dat de overheid het voor ieder kind moet gaan bijhouden, alleen omdat één of andere jeugdarts dat in zijn rare hoofd heeft gehaald bij het opstellen van de lijst?
Tien jaar geleden zou zo'n dossier ondenkbaar zijn geweest, maar inmiddels zijn de Sovjet-Unie en Oost-Duitsland blijkbaar te lang geleden. Ik denk trouwens niet dat de Sovjet-Unie ooit in zo'n detail de persoonlijke eigenschappen van al haar onderdanen heeft willen vastleggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
Arnoud Engelfriet
Leeftijd: 50 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UvA Studieomgeving (MA): UvA Berichten: 1385
|
Geplaatst: do 27 nov 2008 13:25 Onderwerp: |
|
|
Nog raarder vind ik dat ook het geloof van mensen wordt vastgelegd, iets wat volgens mij keihard in strijd is met de WBP. _________________ ICT-jurist, blogger en octrooigemachtigde ~ Partner bij ICTRecht.nl ~ Beheerder www.iusmentis.com |
|
|
|
 |
|