|
Auteur |
Bericht |
Arachnid84
Leeftijd: 41 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 04 feb 2008 10:13 Onderwerp: Roken binnen een AWBZ instelling |
|
|
Ik ben momenteel zelf woonachtig binnen een woning van het RIBW wat valt onder de AWBZ. Nou ben ik zelf zwaar astma patient en heb ik er last van dat mijn huisgenoten roken. Nou is mijn vraag dus ook, zijn er juridisch gezien bepalingen die het mogelijk maken dat ik een algeheel rookverbod kan afdwingen? En dan heb ik het hier niet alleen over de gezamenlijke ruimte's, maar ook over de slaapkamers omdat de woningen zo dusdanig slecht zijn geisoleerd dat ook als iemand op zijn eigen slaapkamer rookt, de rook door het hele huis trekt?
Alvast bedankt,
Arachnid. |
|
|
|
 |
Patricia20
Leeftijd: 38 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 554
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 12:37 Onderwerp: |
|
|
Nou ik vrees dat er niet zo heel veel aan gedaan kan worden. En dan heb ik het over de andere huizen. Je kunt mensen volgens mij niet verbieden om te roken in hun eigen huis. Dit zou een te grote beperking zijn op de persoonlijke levensfeer mijns inziens. Ik neem aan dat er in de openbare ruimten wel een rookverbod geldt? _________________ Waar rechtspraak ophoudt, begint de oorlog. |
|
|
|
 |
tikSimone
Leeftijd: 59 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): EUR Studieomgeving (MA): EUR Berichten: 12147
|
Geplaatst: di 05 feb 2008 23:50 Onderwerp: |
|
|
Ik denk dat Arachnid wel het recht heeft om te vragen dat zijn kamer goed geïsoleerd wordt, juist omdat het roken hier tot nare somatische klachten leidt.
Arachnid, je kunt even contact opnemen met de PVP'er, die je daarmee ongetwijfeld verder kan helpen. Voor algemene info: zie hier. _________________ Nait soez'n, moar doun! |
|
|
|
 |
arizona
Leeftijd: 49 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 721
|
Geplaatst: wo 06 feb 2008 8:55 Onderwerp: |
|
|
Een bericht uit 2005 (waarbij dus onderzoek naar de actuele stand van zaken nodig is)
Quote: | Juridisch gezien geldt het rookverbod ook voor de zogenoemde kleinschaligewoonvormen, woningen waarin patiënten onder begeleiding wonen. Althans, als die woningen onderdeel zijn van of behoren bij de zorginstelling. Mensen uit woongroepen die de woning zelf rechtstreeks bij een woningbouwcorporatie huren vallen niet onder de Tabakswet.
De koepel van cliëntenraden en betrokken zorginstellingen vinden echter dat geen enkele kleinschalige woonvorm onder de Tabakswet moet vallen. Een woongroep is vergelijkbaar met een privé-woning, stellen zij. Bovendien zien ze geen mogelijkheden om de woningen zo aan te passen dat er een aparte rookruimte kan worden gemaakt.
Maar de minister is het daar niet mee eens. De aanpak 'samen lossen we het wel op' is te vrijblijvend gebleken, benadrukt hij in de brief. Helemaal onwillend is hij echter ook niet. Hij broedt nog op een oplossing om woongroepen tot maximaal zes personen de mogelijkheid te geven een eigen beleid te hanteren. Het uitgangspunt moet daarbij zijn dat roken verboden is als een niet-roker aangeeft daar de voorkeur aan te geven. Eind dit jaar wil de minister hier nog in een brief aan de Kamer op terugkomen.
Alleen voor de dagopvang, de inloopvoorzieningen en de 24-uursopvang voor verslaafden, psychiatrische of ex-psychiatrische patiënten, en dak- en thuislozen wil de minister een uitzondering maken. Daar mag wat hem betreft gerookt worden. |
Edit: Uit deze brief van eind 2005 blijkt - als ik het goed heb - dat er in principe een rookverbod geldt; er wordt wel gesproken over een overgangsperiode, maar die lijkt me inmiddels wel voorbij. Deze site geeft informatie over de wettelijke regeling, maar geeft geloof ik geen antwoord op je vraag. Er wordt wel een informatienummer vemeld. |
|
|
|
 |
|