Gebruikersnaam:   Wachtwoord:   Gratis Registreren | Wachtwoord vergeten? Blog
Rechtenforum.nl
Rechtenforum.nl Rechtenforum.nl

Controle paneel
Registreren Registreren
Agenda Agenda
Help Help
Zoeken Zoeken
Inloggen Inloggen

Partners
Energie vergelijken
Internet vergelijken
Hypotheekadviseur
Q Scheidingsadviseurs
Vergelijk.com

Rechtsbronnen
Rechtspraak
Kamervragen
Kamerstukken
AMvBs
Beleidsregels
Circulaires
Koninklijke Besluiten
Ministeriële Regelingen
Regelingen PBO/OLBB
Regelingen ZBO
Reglementen van Orde
Rijkskoninklijke Besl.
Rijkswetten
Verdragen
Wetten Overzicht

Wettenbundel
Awb - Algm. w. best...
AWR - Algm. w. inz...
BW Boek 1 - Burg...
BW Boek 2 - Burg...
BW Boek 3 - Burg...
BW Boek 4 - Burg...
BW Boek 5 - Burg...
BW Boek 6 - Burg...
BW Boek 7 - Burg...
BW Boek 7a - Burg...
BW Boek 8 - Burg...
FW - Faillissement...
Gemw - Gemeente...
GW - Grondwet
KW - Kieswet
PW - Provinciewet
WW - Werkloosheid...
Wbp - Wet bescherm...
IB - Wet inkomstbel...
WAO - Wet op de arb..
WWB - W. werk & bij...
RV - W. v. Burgerlijk...
Sr - W. v. Strafrecht
Sv - W. v. Strafvor...

Visie
Werkgevers toch ...
Waarderingsperik...
Het verschonings...
Indirect discrim...
Een recht op ide...
» Visie insturen

Rechtennieuws.nl
Loods mag worden...
KPN bereikt akko...
Van der Steur wi...
AKD adviseert de...
Kneppelhout beno...
» Nieuws melden

Snellinks
EUR
OUNL
RuG
RUN
UL
UM
UU
UvA
UvT
VU
Meer links

Rechtenforum
Over Rechtenforum
Maak favoriet
Maak startpagina
Mail deze site
Link naar ons
Colofon
Meedoen
Feedback
Contact

Recente topics
Force justice ...
Uwv, zw en bet...
Briefadres bij...
verkiezingsbed...
Volkshuisevest...

Carrière
Boekel De Nerée
CMS DSB

Content Syndication

Het is nu wo 06 aug 2025 5:13
Bekijk onbeantwoorde berichten

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Risico aansprakelijkheid hovenier
Moderator: Moderator Team

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1
Printvriendelijk | E-mail vriend(in) Vorige onderwerp | Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
kummels1

Leeftijd: 41
Geslacht: Man
Sterrenbeeld: Weegschaal

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 14:10    Onderwerp: Risico aansprakelijkheid hovenier Reageer met quote Naar onder Naar boven

Hallo,

Onlangs een examen aansprakelijkheidrecht afgelegd, echter 1 vraag blijft me bezighouden. Helaas zijn de antwoorden niet inzichtelijk gemaakt, dus hopelijk kan hier mij iemand helpen. Het komt op het volgende neer:

Particulier schakelt hovenier in om boom te snoeien. Hovenier zaagt kruin uit boom en deze valt (ondanks dat deze is vastgemaakt aan een touw om de valrichting te bepalen) de verkeerde kan op. de tak raakt een zojuist voorkomende fietser op de openbare weg.

op basis waarvan is de hovenier aansprakelijk ondanks dat er geen sprake is van verwijtbaarheid?

Ik kan hier niks bij voorstellen. Enkel artikel 6:162 (onrechtmatige daad) maar hier moet sprake zijn van verwijtbaarheid dus dat kan niet.

Hopelijk kunnen jullie me helpen.
Bekijk profiel Stuur privé bericht
Jay Gatsby

Leeftijd: 42
Sterrenbeeld: Steenbok
Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: wo 09 okt 2013 15:46    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Art. 6:162 is juist. Je komt vrij snel tot de conclusie dat er geen sprake is van 'verwijtbaarheid'. Waarom doe je dat? Ik ben het daar niet mee eens. Ik denk dat er sprake kan zijn van toerekening op grond van schuld en/of verkeersopvattingen. De vraag is hier, in mijn optiek, eerder of er sprake is van onrechtmatigheid. Je zou bij de invulling hiervan kunnen denken aan de kelderluikcriteria. Heeft de Hovenier aan zijn zorgplicht voldaan door de tak (ondeugdelijk?) vast te binden?
DENNIS79

Leeftijd: 45
Sterrenbeeld: Maagd
Studieomgeving (BA): UvT
Studieomgeving (MA): UvT

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 11:23    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Ik ga er van uit dat de casus al gaf dat er geen sprake was van verwijtbaarheid.

In dat geval is er geen sprake van aansprakelijkheid vanwege een ondergeschikte. De aansprakelijkheid voor opstallen geldt ook niet, nu lid 4 van art 6:174 BW daarover duidelijkheid verschaft. Ook risicoaansprakelijkheid als productaansprakelijkheid en vanwege gevaarlijke stoffen zijn niet van toepassing.

Wel lijkt aansprakelijkheid vanwege gebrekkige zaken (art. 6:173 BW) op deze zaak van toepassing. Hoewel de beschrijving van de casus vrij summier is, kan ik mij voorstellen dat de casus zodanig uitgelegd moet worden dat de hovenier weliswaar de boom op de juiste manier heeft vastgezet, maar dat het touw niet stevig genoeg is geweest, dan wel op een andere manier een gebrek had, waardoor, ondanks juiste uitvoering van veiligheidsvoorschriften, de veiligheid van een voorbijganger in gevaar is gekomen en het gevaar is verwezenlijkt.

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 11:32    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Thanks voor het meedenken!

Beide opties zat ik inderdaad ook aan te denken. Alleen ik mis het gebrek in de beschrijving van de casus.....

Wellicht toch artikel 6:162 inderdaad maar dan toerekening op basis van verkeersopvattingen in plaats van op basis van schuld?
Jay Gatsby

Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 11:47    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Tekst en Commentaar bij art. 6:162 lid 3 geeft als voorbeeld bij toerekening krachtens de in het verkeer geldende opvattingen de onervaren arts die een kunstfout maakt die een ervaren arts niet gemaakt zou hebben. In de casus kan hier ook sprake van zijn. Is de informatie die je geeft volledig?
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 13:43    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jay Gatsby schreef:
Tekst en Commentaar bij art. 6:162 lid 3 geeft als voorbeeld bij toerekening krachtens de in het verkeer geldende opvattingen de onervaren arts die een kunstfout maakt die een ervaren arts niet gemaakt zou hebben.

Maar dan hebben we het nog steeds over verwijtbaarheid.

Indien de casus letterlijk zegt dat er geen sprake is van verwijtbaarheid, dan wordt er normaliter bedoeld dat er geen sprake is van een "fout", ofwel dat er geen sprake is van toerekening aan de dader.

Toch kan er dan sprake zijn van een aansprakelijkheid, namelijk risico aansprakelijkheid.

TS doet er daarom goed aan om duidelijkheid te geven over in hoeverre de casus als vaststaand feit geeft dat er geen sprake is van verwijtbaarheid.

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 13:45    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Casus geeft idd als vaststaand feit aan dat er geen sprake is van verwijtbaarheid.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 13:55    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

kummels1 schreef:
Casus geeft idd als vaststaand feit aan dat er geen sprake is van verwijtbaarheid.

Als de casus dan ook nog stelt dat de hovenier toch aansprakelijk is dan kan dat eigenlijk alleen in de hoek van risicoaansprakelijkheid voor gebrekkige zaken gezocht worden.

Studieomgeving (BA): 
Studieomgeving (MA): 

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 14:37    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Quote:
Maar dan hebben we het nog steeds over verwijtbaarheid

Ik denk van niet. Alleen bij de toerekeningsgrond 'schuld' spreek je van verwijtbaarheid. De andere twee gronden worden ondanks afwezigheid van verwijtbaarheid toch aan de dader aangerekend omdat de uitkomst anders onaanvaardbaar zou zijn.
DENNIS79

BerichtGeplaatst: do 10 okt 2013 14:53    Onderwerp: Reageer met quote Naar onder Naar boven

Jay Gatsby schreef:
Quote:
Maar dan hebben we het nog steeds over verwijtbaarheid

Ik denk van niet. Alleen bij de toerekeningsgrond 'schuld' spreek je van verwijtbaarheid. De andere twee gronden worden ondanks afwezigheid van verwijtbaarheid toch aan de dader aangerekend omdat de uitkomst anders onaanvaardbaar zou zijn.

Bij nader inzien denk ik inderdaad dat je gelijk hebt!
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie Pagina 1 van 1

Tijden zijn in GMT + 2 uur

Wie zijn er online?
Leden op dit forum: Geen

U mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
U mag geen reacties plaatsen
U mag uw berichten niet bewerken
U mag uw berichten niet verwijderen
U mag niet stemmen in polls

Ga naar:  

Home | Over Rechtenforum.nl | Agenda | Visie | Downloads | Links | Mail deze site | Contact

Sites: Rechtennieuws.nl | Jure.nl | Maxius.nl | Parlis.nl | Rechtenforum.nl | Juridischeagenda.nl | Juridica.nl | MijnWetten.nl | AdvocatenZoeken.nl

© 2003 - 2018 Rechtenforum.nl | Gebruiksvoorwaarden | Privacyverklaring | RSS feeds