|
Auteur |
Bericht |
dirkie12345
Leeftijd: 43 Geslacht:  Sterrenbeeld: 
|
Geplaatst: ma 28 dec 2009 15:52 Onderwerp: Rijden onder invloed van medicijnen |
|
|
Goedemiddag mensen,
Mijn vrouw heeft vandaag een dagvaarding gekregen. En nu weet ik niet wat ik hiermee aanmoet (rechtsbijstandsverzekering hebben we (nog) niet) en ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.
Hier komt de dagvaarding:
Aan bovenbedoelde gedagvaarde persoon wordt tenlastegelegd dat,
1
Zij op of omstreeks 22 oktober 2008 te Leiden als bestuurder van een voertuig, (auto), dit voertuig heeft bestuurd, terwijl zij verkeerde onder zodanige invloed van een stof, te weten oxazepam, waarvan zij wist of redelijkerwijs moest weten, dat het gebruik daarvan- al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof- de rijvaardigheid kom verminderen, dat zij niet tot behoorlijk besturen in staat moest worden geacht;
art 8 lid 1 Wegenverkeerswet 1994
2
Zij op of omstreeks 22 oktober 2008 te Leiden als bestuurder van een voertuig, (auto), daarmee rijdende op de weg, de Plesmanlaan, als volgt heeft gehandeld:
- zij, aldaar haar voertuig (auto) onvoldoende onder controle heeft gehad tengevolge waarvan zij verdachte tegen 1 of meerdere aldaar geparkeerd(e) voertuig(en) is gebotst door welke gedraging(en)van verdachte gevaar op die weg werd veroorzaakt, althans kon worden veroorzaakt, en/of het verkeer op die weg werd gehinderd, althans kon worden gehinderd;
De in deze tenlastelegging gebruikte termen en uitdrukkingen worden, voorzover daaraan in de Wegenverkeerswet 1994 betekenis is gegeven, geacht in dezelfde betekenis te zijn gebezigd;
art 5 wegenverkeerswet 1994
-uitslag bloedonderzoek was positief
-Rijbewijs is ingenomen en naar het cbr gestuurd (procedure voor het terugkrijgen loopt nog)
Alvast hartstikke bedankt voor het reageren
dirk |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
Studieomgeving (BA): UL Studieomgeving (MA): UL Berichten: 22911
|
Geplaatst: ma 28 dec 2009 17:47 Onderwerp: |
|
|
Misschien kun je eerst aangeven wat je precies wilt weten. Ik neem aan dat de inhoud van de dagvaarding wel ongeveer duidelijk is, en dat je vrouw weet om welk ongeval van 22 oktober 2008 het gaat.
Misschien gaat het om de vraag of wel kan worden bewezen dat je vrouw wist of redelijkerwijs moest weten dat het gebruik van oxazepam de rijvaardigheid kan verminderen? (Vermoedelijk blijkt dit al uit de bijsluiter van oxazepam die je geacht wordt te lezen.)
Ook zou het om de vraag kunnen gaan of wel bewezen kan worden dat je vrouw onder zodanige invloed was van oxazepam dat ze niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht. Voor alcohol gelden vaste promillages, voor oxazepam niet. Een "beetje" onder invloed van een stof die de rijvaardigheid kan beïnvloeden is nog niet voldoende om art. 8 lid 1 WVW te overtreden.
Het OM zal denk ik heel overtuigend moeten documenteren dat de hoeveelheid oxazepam in het bloed zo hoog was dat je vrouw niet in staat was tot behoorlijk besturen van de auto. Afhankelijk van waarmee het OM komt, lijkt er mij een goede kans te bestaan op vrijspraak voor feit 1.
Of je vrouw voor feit 2 kan worden veroordeeld hangt geheel af van de omstandigheden van het ongeval. Daar kan ik verder niets over zeggen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dirkie12345
|
Geplaatst: ma 28 dec 2009 19:17 Onderwerp: |
|
|
In ieder geval bedankt voor het snelle reageren.
Het bloedonderzoek geeft aan dat de hoeveelheid oxazepam 15 mg/l is.
Ik denk niet dat ze zich hieronder uit kan praten, maar ja wat is veel.
Het gaat mij erom: Wat kunnen we doen om ons voor te berijden, wat kunnen we verwachten.
Het vreemde is dat er staat dat ze tegen 1 of meerdere auto`s is gereden maar, we hebben nooit bericht gehad dat er schade geclaimd is bij de verzekering.
Kan ik hier misschien iets mee?
Zijn er trouwens al meer van dit soort zaken geweest? Via Google ie ik door de bomen het bos niet meer. |
|
|
|
 |
marionvangelder
Leeftijd: 37 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): Studieomgeving (MA): Berichten: 18
|
Geplaatst: ma 28 dec 2009 22:06 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Voor alcohol gelden vaste promillages, voor oxazepam niet. |
Als je oxazepam continu gebruikt of een dosering van meer dan 50 mg dan mag je absoluut niet rijden!
Als je oxazepam eenmalig gebruikt dan mag je 16 uur niet rijden en moet je na 16 uur een derde laten beoordelen of je aan de rijveiligheid voldoet.
Schade kan ook via de rechtbank op uw vrouw verhaald worden. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 29 dec 2009 0:03 Onderwerp: |
|
|
marionvangelder schreef: | Als je oxazepam continu gebruikt of een dosering van meer dan 50 mg dan mag je absoluut niet rijden!
Als je oxazepam eenmalig gebruikt dan mag je 16 uur niet rijden en moet je na 16 uur een derde laten beoordelen of je aan de rijveiligheid voldoet. |
Als deze bijsluiterinformatie in de wind wordt geslagen, is er in ieder geval sprake van "een stof, waarvan hij weet of redelijkerwijs moet weten, dat het gebruik daarvan - al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof - de rijvaardigheid kan verminderen". Maar dit is op zichzelf nog niet voldoende als bewijs van "onder zodanige invloed (...) dat hij niet tot behoorlijk besturen in staat moet worden geacht".
Er is hier dus echt een groot verschil met alcohol. Komt het alcoholpromillage boven de wettelijke grens, dan ben je strafbaar. Voor andere stoffen is er geen harde grens, maar moet concreet worden bewezen dat de bestuurder niet tot behoorlijk besturen in staat was. Dat er een ongeluk is gebeurd is daarbij natuurlijk een relevant gegeven, maar bewijst op zichzelf niet dat de bestuurder niet tot behoorlijk besturen in staat was.
dirkie12345 schreef: | Het vreemde is dat er staat dat ze tegen 1 of meerdere auto`s is gereden maar, we hebben nooit bericht gehad dat er schade geclaimd is bij de verzekering. |
Maar is ze wel tegen één of meerdere auto's aangereden? Het maakt voor de strafzaak niet uit dat daarvoor nooit schade is geclaimd. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dirkie12345
|
Geplaatst: di 29 dec 2009 12:16 Onderwerp: |
|
|
bona fides schreef: |
Maar is ze wel tegen één of meerdere auto's aangereden? Het maakt voor de strafzaak niet uit dat daarvoor nooit schade is geclaimd. |
Dat weet ik dus niet. Haar auto had geen aanrijd schade. |
|
|
|
 |
pacta sunt servanda
Leeftijd: 44 Geslacht:  Sterrenbeeld:  Studieomgeving (BA): OU Studieomgeving (MA): OU Berichten: 805
|
Geplaatst: di 29 dec 2009 13:46 Onderwerp: Re: Rijden onder invloed van medicijnen |
|
|
dirkie12345 schreef: |
Zij op of omstreeks 22 oktober 2008 te Leiden als bestuurder van een voertuig, (auto), dit voertuig heeft bestuurd, terwijl zij verkeerde onder zodanige invloed van een stof, te weten oxazepam, waarvan zij wist of redelijkerwijs moest weten, dat het gebruik daarvan- al dan niet in combinatie met het gebruik van een andere stof- de rijvaardigheid kom verminderen, dat zij niet tot behoorlijk besturen in staat moest worden geacht;
art 8 lid 1 Wegenverkeerswet 1994
2
Zij op of omstreeks 22 oktober 2008 te Leiden als bestuurder van een voertuig, (auto), daarmee rijdende op de weg, de Plesmanlaan, als volgt heeft gehandeld:
- zij, aldaar haar voertuig (auto) onvoldoende onder controle heeft gehad tengevolge waarvan zij verdachte tegen 1 of meerdere aldaar geparkeerd(e) voertuig(en) is gebotst door welke gedraging(en)van verdachte gevaar op die weg werd veroorzaakt, althans kon worden veroorzaakt, en/of het verkeer op die weg werd gehinderd, althans kon worden gehinderd;
|
M.i. hoeft er geen schade te zijn als ik de tenlastelegging lees. Vaststaat dat zij onder invloed van de stof heeft gereden en dat het gehalte te hoog was. Waarschijnlijk heeft de opsporingsambtenaar geoordeeld dat het rijgedrag het verkeer hinderde zodat het gedrag onder het artikel valt.
Wat je kunt aanbrengen is dat je vond dat je gedrag geen hinder veroorzaakte. Echter, het woord van een opsporingsambtenaar weegt zwaar. _________________ ~Tempora mutantur, et nos mutamur in illis~ |
|
|
|
 |
dirkie12345
|
Geplaatst: di 29 dec 2009 14:35 Onderwerp: |
|
|
Maar ja, als ze zou zijn gebotst zoals in de dagvaarding staat, zou er toch schade moeten zijn lijkt mij |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: di 29 dec 2009 14:41 Onderwerp: |
|
|
dirkie12345 schreef: | bona fides schreef: | Maar is ze wel tegen één of meerdere auto's aangereden? Het maakt voor de strafzaak niet uit dat daarvoor nooit schade is geclaimd. |
Dat weet ik dus niet. Haar auto had geen aanrijd schade. |
En zelf is ze niet in staat zich iets te herinneren? Dan is er aan "onder zodanige invloed ..." voor feit 1 dus wel voldaan.
Ik neem aan dat in het proces-verbaal van de politie staat dat ze tegen een geparkeerde auto is aangereden, maar als dat niet zo is en er verder geen ander bewijs is, dan zou vrijspraak voor feit 2 kunnen volgen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dirkie12345
|
Geplaatst: di 29 dec 2009 18:17 Onderwerp: |
|
|
Ze heeft helaas zelf al toegegeven dat ze teveel pillen op had. Dus daar kan ze niet meer onderuit. |
|
|
|
 |
bona fides
Geslacht: 
|
Geplaatst: wo 30 dec 2009 2:27 Onderwerp: |
|
|
Te veel pillen om nog behoorlijk te kunnen rijden?
Tja, je vrouw kan zich m.i. nog steeds op het standpunt stellen dat zo'n uitspraak niet bewijst dat ze inderdaad niet meer tot behoorlijk besturen in staat was. Het is duidelijk dat ze zich niet aan de bijsluiter heeft gehouden (en ze mag dus gerust toegeven dat dit niet slim was, en dat het haar spijt, en dat ze dit nooit meer zal doen), maar laat het OM maar bewijzen dat ze echt niet meer tot fatsoenlijk rijden in staat was. Als de zaak toch voorkomt, dan kan het geen kwaad om je te verweren.
Het zou verstandig kunnen zijn een advocaat te nemen. Mogelijk komen jullie voor gesubsidieerde rechtsbijstand in aanmerking. Een advocaat zal dit desgevraagd uitzoeken en de aanvraag doen. _________________ Hanc marginis exiguitas non caperet. |
|
|
|
 |
dirkie12345
|
Geplaatst: wo 30 dec 2009 13:17 Onderwerp: |
|
|
De advocaat is al geregeld, en we gaan verder wel zien hoe het afloopt.
Ik zal proberen het verdere verloop te posten.
Bedankt voor de snelle en vele reacties.
Dirk |
|
|
|
 |
|